استاندار اردبیل:
مهارتآموزی افق آینده نظام تعلیم و تربیت و آموزش عالی است
اردبیل(پانا) - استاندار اردبیل گفت: مهارتآموزی افق آینده نظام تعلیم و تربیت و آموزش عالی است و مسیر تحصیل در مدارس و دانشگاهها باید متناسب با نیاز بازار کار و اشتغال طراحی شود.
مسعود امامی یگانه، استاندار اردبیل درجلسه شورای آموزش و پرورش این استان با اشاره به ضرورت توجه جدی به مهارتآموزی در ساختار آموزشی، اظهار کرد: نوع تربیت و تحصیل در رشتههای درسی و دانشگاهی باید بهگونهای باشد که دانشآموزان و دانشجویان را برای ورود مؤثر به بازار کار آماده کند.
وی با بیان اینکه اجرای برنامههای کیفیتبخشی آموزشی در سطح استان اردبیل نیازمند پشتیبانی مالی است، افزود: اعتبارات دولتی در این زمینه تأمین میشود و در کنار آن، از ظرفیت و مساعدت انجمنهای اولیا و مربیان نیز استفاده خواهد شد.
استاندار اردبیل استفاده از تجربیات موفق سایر استانها در زمینه ارتقای معدل و بهبود رتبه کنکور را ضروری دانست و ادامه داد: فعالسازی نظام انجمنهای اولیا و مربیان و جلب مشارکت آنان در ارتقای مدارس، یک ظرفیت مهم برای بهبود شاخصهای آموزشی است.
امامی یگانه همچنین از پیگیری تأسیس هنرستانهای جوار صنعت خبر داد و بیان کرد: تأمین مربیان متخصص صنعتی در هنرستانها از طریق واحدهای بزرگ تولیدی و با همکاری معاونت اقتصادی استانداری دنبال و اجرایی میشود.
وی با اشاره به اهمیت مدیریت تخصصی در آموزش و پرورش، تصریح کرد: بهکارگیری افراد متخصص در پستهای مدیریتی این حوزه امری حیاتی است و آموزش و پرورش نباید در انتصابات تحت تأثیر فشارهای بیرون از نظام آموزشی قرار گیرد.
استاندار اردبیل تهیه شناسنامه گروههای مردمی مدرسهساز را از تکالیف آموزش و پرورش و نوسازی مدارس عنوان کرد و گفت: نهضت مدرسهسازی باید در بطن جامعه و در قلبهای مردم نهادینه شود.
امامی یگانه، حرکت به سمت ایجاد رشتههای صنعتی در دانشگاههای استان اردبیل را از برنامههای راهبردی دانست و افزود: در راستای ارتقای مهارتآموزی، تقویت و تجهیز هنرستانهای استان با جدیت دنبال خواهد شد.
سید اردشیر رشیدی آلهاشم، مدیر کل ودبیر شورای آموزش و پرورش استان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این شورا، دستورات جلسه را مطرح کرده و مسئولان ادارات و دستگاههای مرتبط، ضمن ارائه گزارشهای تخصصی، مهمترین چالشها و نیازهای حوزه آموزش و پرورش استان را بررسی کردند.
در این جلسه موضوع برگزاری امتحانات نهایی دیماه و خردادماه، وضعیت حوزههای آزمون و نیازهای تجهیزاتی مراکز امتحانی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش ارائهشده، ۲۲ مرکز آزمون شناسنامهدار برای امتحانات دیماه آماده شده و ۸۲ مرکز آزمون برای امتحانات خردادماه نیز با حدود ۳۳ هزار داوطلب، پیشبینی و در حال تجهیز است. در این راستا مقرر شد از محل اعتبارات دولتی و نیز با همکاری ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، حداقل ۵۰ درصد از اعتبارات مورد نیاز برای تأمین تجهیزات ضروری مراکز آزمون، از جمله دستگاههای تکثیر، تجهیزات امنیتی و ملزومات حفاظت آزمون، تأمین و خریداری شود.
در ادامهی بررسی دستورات جلسه، به بررسی وضعیت مدارس و دانشآموزان لازمالتوجه و ارتقای کیفیت آموزشی پرداخته شد. در این بخش، گزارش بهبود چندپلهای رتبه استان در کنکور سراسری ارائه و تأکید شد استمرار این روند مستلزم توسعه متوازن رشتههای نظری و فنی، کیفیسازی فرآیند انتخاب رشته و هدفگذاری افزایش میانگین نمرات نهایی دانشآموزان پایههای یازدهم و دوازدهم در سالهای آتی است. همچنین راهاندازی کمیته کیفیتبخشی آموزشی، اجرای کلاسهای قطبی کنکور برای دانشآموزان مدارس عادی در مدارس خاص و اجرای طرحهایی از جمله مشاور معین، پشتیبان آموزشی، مدرسه باز، اعتکاف علمی و اردوهای انگیزشی در دستور کار قرار گرفت. بنا بر گزارش ارائهشده، ۶۱۰۰ دانشآموز لازمالتوجه شناسایی و مدارس لازمالتوجه نیز به تفکیک نواحی و مناطق مشخص شدهاند که تحقق عدالت آموزشی از اهداف محوری این اقدامات عنوان شد.
در شورای آموزش و پرورش استان، آخرین وضعیت هنرستانها نیز مورد بررسی قرار گرفت. توسعه هنرستانهای جوار صنعت و اجرای طرح آموزش همراه با تولید از جمله محورهای مطرحشده بود که مقرر شد پیگیری و توسعه آن با هماهنگی معاونت اقتصادی استانداری انجام شود. همچنین افتتاح نمایشگاه دائمی هنرستانها و تولیدات آنها، توجه ویژه به تأمین نیروی انسانی متخصص، نوسازی و بهروزرسانی تجهیزات و برونسپاری تأمین مربیان متخصص از واحدهای اقتصادی استان مصوب شده و مورد تأکید قرار گرفت.
در پایان جلسه، گزارش عملکرد آموزش و پرورش شهرستان گرمی توسط مدیر آموزش و پرورش منطقه ارائه شد.
ارسال دیدگاه