ربیعی: جان یک عزیز ایرانی برای ما به صدهزار رابطه سیاسی میارزد
تهران (پانا) - نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی امروز (سه شنبه) 26 دی ماه با حضور همه اعضای این کمیته به ریاست علی ربیعی، نماینده ویژه رئیس جمهوری تشکیل شد.
در این نشست راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی رئیس سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش و سایر اعضای این کمیته حضور داشتند.
علی ربیعی بهعنوان نماینده ویژه رئیسجمهوری درباره انفجار نفتکش سانچی اظهار کرد: «همه تلاشهایی که در ارتباط با این فاجعه متصور بود را صورت دادیم اما نوع شهادت این عزیزان بر غم همه افزوده است. بهزودی گزارش کاملی منتشر میکنیم تا هیچ ابهامی باقی نماند.»
ابهامات باانگیزههای غیر روشنگرانه مطرح شده است
وی گفت: «همه ابهامات مطرح شده جمعآوری شده و سعی میکنیم در این جلسه پاسخ مناسبی به آنها بدهیم. وظیفه ما روشنگری افکار عمومی ایران است که حقیقت ماجرا برای مردم روشن شود. برخی ابهامات هم باانگیزههای غیر روشنگرانه مطرح شده که موجب میشود اطلاع رسانی به مسیر درستی هدایت نشود.»
ربیعی افزود: «موضوع در ابعاد سیاسی، فنی، انسانی و عملیاتی تشریح خواهد شد و قرار است دولت سایتی را پیرامون این موضوع راه اندازی کند و هرگونه سؤال را تا مدتی طولانی پاسخ دهیم و بهزودی گزارش کاملی را منتشر خواهم کرد که هیچ نکته ابهامی باقی نماند.»
نماینده ویژه رئیس جمهوری ادامه داد: «برخی ابهامات که درباره غیرقانونی بودن مسیر نفتکش یا اینکه حرکت به مقصد کره شمالی داشته یا اینکه نفتکش با موشک آمریکایی هدف گرفته شده، داستان سراییهای ژول ورنی است که از سوی کسانی مطرح میشود که آگاهی از مسائل دریایی، سیاسی و بینالملل ندارند.»
ربیعی تأکید کرد: «هیچگونه شواهدی مبنی بر اینکه جان انسانها برای چینیها مهم نباشد را مشاهده نکردیم.»
تأثیر مسائل زیست محیطی در شروع نجات سانچی صحت ندارد
همچنین محمود برازنده، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در این نشست گفت: «این سؤال مطرح میشود که چرا از فردای حادثه عملیات نجات آغاز شده است. با توجه به فاصله ۳۰۰ کیلومتری سانحه از ساحل شانگهای، از زمان شروع عملیات ۱۰ تا ۱۵ ساعت برای رسیدن اولین کشتیها به محل حادثه طول میکشد. اینکه مسائل زیست محیطی و آلودگیهای نفتی مخابره شده، صحت ندارد و تحت تأثیر جو روانی موجود مطرح شده است.»
جانباختگان سانچی جزء شهدا میشوند
وی گفت: «طی نامهای از رئیسجمهوری درخواست کردم جان باختنگان شهید محسوب شوند، ایشان هم موافق بودند و گفتند با رئیس بنیاد شهید مذاکره کنید. موافقت شد این افراد تحت عنوان شهدای خدمت محسوب شوند. سه پیکر این عزیزان هم به تهران خواهد رسید که اگر اهل تهران باشند در قطعه شهدای خدمت مدفون خواهند شد.»
باور کنید پیکر دریانوردان هم برای ما مهم بود
در ادامه جلسه علی ربیعی افزود: «فردای موضوع با کارشناسان پزشکی، کارشناسان شیمی، کاپیتانها و متخصصان دریانوردی صحبت کردم. گفتند درست است که موتورخانه تا حدودی امن است اما هوای خود را از عرشه دریافت میکند. چینیها هم تصریح کرده بودند که ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی، مازوت و گازوییل و مواد شیمیایی، شانسی برای زنده ماندن باقی نمیگذارد.»
وی ادامه داد: «اما باور کنید که پیکر دریانوردان هم برای ما مهم بود و این پاسخ سؤالی است که میگویند "چرا تکاوران را بردید". صادقانه میگویم باوجود همه اطلاعات، یک "ابسیلون" احتمال هم که کسی در جایی فرصت و شانس زنده ماندن داشته باشد تصمیم گیری را سخت میکرد و تصمیم به ادامه عملیات بود.»
اعضای سانچی کمترین شانس زنده ماندن را داشتند
ربیعی گفت: «تحقیقات کارشناسی میگفت اگر گرفتار آتش نشده باشند، هم گرفتار گازهای سمی شدهاند و شانس زنده ماندن نداشتهاند اما تصمیم انسانی مانع از این میشد که عملیات نجات را متوقف کنیم. قصد نداشتیم یک احتمال بسیار ضعیف را هم از دست دهیم.»
وی عنوان کرد: «اگر از روز اول اعلام کرده بودیم که پرسنل جان باختهاند این سؤال مطرح نمیشد که چرا به حرف چینیها اعتماد کردید و نرفتید برای نجات؟ انتقاد نمیشد که چرا همه تلاشمان را برای کمترین شانس هم نکردیم؟ اکنون حداقل اگر رنج مضاعفی به خانوادهها تحمیل شد، پیش خودمان و خدای خودمان میدانیم همه تلاشمان را کردهایم.»
کشتی سانچی از لحاظ تجهیزات هیچ مشکلی نداشته است
در ادامه این توضیحات، محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش نیز اظهار کرد: «دو نوع رادار داریم. یک مدل برای مسافتهای طولانیتر استفاده میشود و دیگری همه اشتباهات تا فاصله نزدیک را نشان میدهد. این کشتی از لحاظ تجهیزات راداری هیچ مشکلی نداشته و تمام مسائل ایمنی را رعایت میکرده است.»
به گفته وی، در خصوص اینکه بتوانند پیشبینی کنند میتوانند تا ۳۰ - ۴۰ مایل حرکت اشیا را رصد کنند، بحث این نیست که دوستان کشتی را دیدند یا نه. بحث این است که عکسالعملهایی که انجام شده چطور بوده و دو کشتی چطور باهم ارتباط میگیرند و همچنین زیرساختهای مسیر آبی امکان حرکت را میداده یا خیر.
محل حادثه پرخطر است
بهرامی گفت: «در سال ۲۰۱۶ در این منطقه ۴۰ درصد کل حوادث دریایی رخ داده است. ۳۶ کشتی در این منطقه غرق شدند. چندی پیش نیز یکی از ناوهای آمریکا در این مکان تصادف کرد. این منطقه، منطقه شلوغی است و ریسک بالایی دارد. رادار بهتنهایی کامل نیست و واکنش به رادار توسط اپراتور انجام میشود.»
تخصص تکاوران ایرانی ورود به آتش بود
در ادامه نشست، نماینده ویژه رئیس جمهوری گفت: «ما تکاوران را برای اطفای حریق نبردیم. تخصص آنها ورود به مکانهای مملو از آتش و نجات جان افراد است. این اتفاق در مرز آبی ما نبوده است. نمیشود ۵۰ کشتی برای حمل فوم مورد نیاز از ایران اعزام شود و معمولاً از کشور نزدیک محل حادثه ارسال میشود.»
به گفته او، در روز اعزام تکاوران ایرانی به محل حادثه، کشتی اعزامی با حداکثر سرعت حرکت کرد که حداقل ۱۵ ساعت زمان میبرد.
شدت برخورد دو کشتی در حادثه تأثیرگذار بود
ربیعی اظهار کرد: «کشتی کریستال چینیها را دوستان ندیدهاند. دماغه کشتی وارد نفتکش شده و جداره مخازن را شکافته است. اینکه چرا مشتعل شده شاید به خاطر شدت برخورد بوده است، شاید هم به دلیل عقب رفتن کشتی چینی پس از برخورد بوده است؛ علت دقیق حادثه نیازمند بررسی بیشتر است.»
بررسی در مورد جعبه سیاه هنوز آغاز نشده است
وی افزود: «در بررسی سانحه علاوه بر جعبه سیاه، بخشی از موضوع به ملاقات باخدمه کشتی مقابل برمیگردد که پس از بررسی و معاینه دقیق کشتی کریستال و مصاحبه با کارکنانش در فرآیند بررسی، مورد استفاده قرار خواهد گرفت که هنوز این مراحل بررسی آغاز نشده است.»
ربیعی عنوان کرد: «ما باید درک واقعی خودمان از سانحه را بیان کنیم. اینکه روز اول چه ادراکی داشتیم و الان چه ادراکی داریم، همیشه سعی کردیم دروغ نگوییم و ادراکمان از واقعه را بررسی کنیم. دوست داشتیم هرکس در جهان هرکاری از دستش بر میآید انجام دهد. وقتی رفتیم آنجا و با کارشناسان متخصص صحبت کردیم و در اتاق عملیات نشستیم، دیدیم اینکه ابتدا با آب خنک کنند و بعد فوم بپاشند کار غلطی نبوده است.»
با چینیها عهد اخوت نداریم
او ادامه داد: «ما همیشه دنبال این بودیم که حقیقت گفته شود نه با چینیها عهد اخوت داریم، نه چیزی. جان یک عزیز ایرانی برای ما به صد هزار رابطه سیاسی میارزد. آنچه درباره تلاش چینیها میبینیم را بهعنوان ادراک و فهم ما باید بگوییم تصور اینکه چینیها کوتاهی کردهاند تصور اشتباهی است.»
یک افسر ناوبر در اتاق کنترل حضور داشته است
در ادامه این نشست، محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی نیز اظهار کرد: «حداقل یک افسر ناوبر یعنی افسر دوم یا سوم کشتی در اتاق کنترل در زمان حادثه حضور داشته و امکان ندارد همه پرسنل در حال استراحت بوده باشند. باتوجه به حضور دانشجویان کارآموز در کشتی حداقل یک دانشجوی کارآموز هم در اتاق کنترل در کنار افسر ناوبر حاضر بوده است اما دلیل دقیق اینکه چطور دو کشتی با یکدیگر برخورد کردهاند باید پس از بررسیهای دقیقتر مشخص شود.»
سانچی هشتمین باری بود که به کره جنوبی میرفت
کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز در ادامه گفت: «هر هفته یک محموله یک میلیون بشکهای به مسیر کره جنوبی حمل میکنیم و همین کشتی سانچی برای هشتیمن باری بود که به کره جنوبی میرفت. حتی زمانی را که کشتی برای برگشت اعلام کرده بود، نیم ساعت قبل از حادثه بوده که نشان میدهد همه مسیر از پیش تعیین شده بود.»
محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی امروز (۲۶ دی ماه) در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی در پاسخ به خبرنگار پانا در این باره که عدهای معتقد هستند تا ساعت ۱۰ صبح روز حادثه غرق شدن کشتی سیگنالهایی از سمت کشتی دریافت شده، برای این موضوع چه توضیحی دارید گفت: «هیچگونه سیگنالی از روز اول توسط هیچ سیستم ارتباطی و مخابراتی در کشورهای حاشیه از ابتدا تا انتها از طرف کشتی دریافت نشده و هیچ مرجعی چنین چیزی را ثابت نکرده است.»
وی افزود: «بنابراین چنین چیزی هیچگونه مصداق عینی و قابل اعتنایی ندارد.»
ارسال سیگنال از طرف سانچی صحت ندارد
علی ربیعی، نماینده ویژه رئیس جمهوری نیز در توضیحی گفت: «اینکه گفته میشود اس اماس، ایمیل و یا سیگنالی از طرف آنها فرستاده شده به هیچ وجه صحت ندارد .»
کشتیها منطبق با استانداردهای بینالمللی هستند
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سؤال دیگر پانا مبنی بر اینکه کشتیهایی که با پرچم پاناما حرکت میکنند از استانداردهای بالایی هستند چرا با این همه استاندارد با یک برخورد چنین حادثهای رخ داده است گفت: «در ارتباط با استانداردهای بالا تحت پرچم پاناما باید گفت که کشتیهایی تحت پرچم خودمان نیز الحمدالله استانداردهای بالایی دارند و اساساً کشتیهایی که میخواهند فعالیت تجاری و بینالمللی داشته باشند و در آبهای بینالمللی تردد کنند باید منطبق با استانداردهای بینالمللی باشند و در این موضوع بین کشورها تفاوتی وجود ندارد.»
کشتی سانچی، جوان محسوب می شود
وی خاطرنشان کرد: «اینکه چرا کشتی دارای چنین استانداردی دچار حادثه شده است باید گفت که اصلاً بحث استاندارد نبودن کشتی مطرح نیست زیرا کشتی تولید سال ۲۰۰۸ بوده و تقریباً بین کشتیها، کشتی ۱۰ ساله جوان محسوب میشود و تمام الزامات و مقررات بینالمللی را رعایت کرده که این در اسناد نیز موجود است.»
نماینده ویژه رئیس جمهوری در ادامه گفت: «اینکه چرا از پرچم کشور خودمان استفاده نشده است قبلاً نیز توضیح دادیم در گذشته به دلیل تحریمها از پرچم دیگر کشورها استفاده میشد اما اکنون به دلیل این است که استفاده از پرچم کشورهای دیگر امری متداول در دنیا است زیرا هزینههای کمتری از نظر بازرگانی دارد.»
یادآور میشود، نفتکش سانچی متعلق به ایران که ۱۶ دی ماه ۱۳۹۶ هزار تن میعانات گازی به مقصد کره جنوبی حمل میکرد در آبهای چین پس از برخورد با کشتی فله بر چینی به نام «سی اف کریستال» دچار حریق شد و ۳۲ پرسنل آن مفقود شدند و نفتکش ایرانی پس از هشت روز سوختن نهایتاً غرق شد و همه پرسنل کشتی جان باختند.
ارسال دیدگاه