آیین سنتی مذهبی خیمه کوبی در نوش آباد برگزار شد

آیین سنتی مذهبی خیمه کوبی که عصر هشتمین روز محرم در نوش آباد کاشان برگزار می شود، ورود قافله اباعبدالله الحسین (ع) را به کربلا بازآفرینی ‎می کند.

کد مطلب: ۶۶۹۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از کاشان ، در آغاز این مراسم جماعتی اندک لباس سبز پوشیده اند، سوار بر اسب و شتر در نقش اولیا به حرکت در می ‎ آیند با همان غربت کاروانی که به دعوت مردم کوفه روانه دیار عراق شد، اما چون به میانه راه می رسند جماعتی با تجهیزات و نفرات دو چندان راه را بر کاروان می ‎ بندند و آنها را به ناحیه ای بیابانی رهنمون می ‎ کنند.

دو کاروان تعزیه خوان «اولیا و اشقیا» با تشریفات خاص در سفر تاریخی خود به وسیله پرچم ‎ هایی برافراشته از هم مشخص شده و هر کدام نیز با نوعی از دسته های موزیک همراهی می شوند. و بدرقه این کاروان کودکانی هستند که لباس فرشتگان را پوشیده ‎ اند و خیمه ‎ های حسینی را در طبق ‎ هایی که با پارچه سبز پوشیده شده دست به دست بر سرهای خود حمل می ‎ کنند.

و آنگاه که کاروان در سفر خود به خیمه گاه می رسد، این حربن یزید ریاحی است که قافله را به کربلا می نشاند، آنجا که دیار کرب است و بلا و این فرزند رسول خداست که نامرد مردمان را می شناسد و دستور می دهد که خیمه آنگونه چیده شود که از گزند جنگ در امان باشد.

و بدینسان خیمه ها برپا می شود که بر بالای یک بلندی به شکل نیم دایره قرار گیرد و در دیگر سوی این میدان نیز در کنار نهر علقمه خیمه ‎ های اشقیا برافراشته می ‎ شود.

خیمه کوبی عصر هشتم نوش آباد، مقدمه ای برای عصر یازدهم محرم است تا حماسه رویارویی حق در برابر باطل را به روشنی روایت کند. مردم این شهر بنا به سنت دیرین خود، در عصر یازدهم محرم با اجرای آیین خیمه برداری رسالت سید مظلومان عالم را بلندتر از هر زمان فریاد می ‎ کنند که حیات، جز عقیده و جهاد نیست و برای اصلاح امور امت باید از جان گذشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار