میرزا قاسمی تا کال کباب؛

جشنواره رنگ و طعم بر سفره گیلانی/غذاهایی که خاطره ساز می شوند

گیلان تنها استان کشور است که با تنوع غذایی بی نظیر، در بحث گردشگری خلاق در زمینه خوراک حرف هایی برای گفتن دارد و عطر و طعم غذاهای این خطه، در ذهن گردشگران زیادی خاطره ساز شده است.

کد مطلب: ۶۰۳۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان، بخش مهمی از جذابیت‌های استان گیلان برای گردشگران در تعدد غذاهای این استان تعریف می‌شود. غذاهایی که علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیر، به دلیل بهره بردن از مواد اولیه سالم، مقوی و عموماً با سرمنشاء گیاهی، خوراکی سالم و لذیذ برای اهالی این استان و همچنین گردشگران محسوب می‌شود. تنوع این غذاها در استان گیلان به حدی است که بیش از ۶۰ نوع غذا صرفا مخصوص زمستان و بیش از ۱۷۰ نوع غذا تنها در شهر رشت مرکز این استان شناسایی و به عنوان تنها شهر خلاق خوراک‌شناسی کشور از طرف یونسکو معرفی شده است.

همچنین از بین انواع غذاهای گیلانی، مرغ ترش، اناربیج، باقلا قاتق، میرزا قاسمی و زیتون پرورده و چند غذای محلی دیگر تا به حال به ثبت ملی نیز رسیده‌اند.

البته نه تنها در رشت که در بسیاری از دیگر نقاط گیلان، علاوه بر بهره گیری از انواع گیاهان رایج در کشور و همچنین گیاهان محلی، تنوع منابع پروتئینی نیز مجموعه‌ای بی‌نظیر از طعم‌های مختلف را به وجود آورده است.

استفاده از انواع منابع گوشتی شامل اردک، چنگر، خوتکا، ترنگ و انواع ماهی در طبخ غذاها، تنوع چشمگیری به انواع خوراک‌ها بخشیده که این امر خود به عنوان یکی از جاذبه‌های دوست داشتنی این استان محسوب می‌شود. همچنین تعدد شیرینی‌های محلی و سوغات این استان باعث شده تا سبد هیچ گردشگری از گیلان خالی برنگردد.

از معروف‌ترین غذاهای گیلان می‌توان به میرزاقاسمی، کباب ترش، مرغ ترش، باقلاقاتوق، اناربیج، فسنجان گیلانی، لونگی، خورشت آلو (شیرین قاتوق)، ترش شامی، شیش انداز، واویشکا، ماهی شکم پر، ترش تره و سیر قلیه اشاره کرد.

همچنین زیتون، زیتون پرورده، بورانی بادمجان، سیر ترشی و انواع ترشی، کال کباب و اشپل و باقالی و گردو متداول‌ترین پیش غذاها و مزه‌ها در کنار غذا محسوب می‌شوند. کاکا، رشته خشکار،‌تر حلوا، حلوای گزنه و... نیز از معروف‌ترین دسرهای گیلانی است.

علاوه بر این، چای لاهیجان و برنج شهر به شهر و روستا به روستای گیلان از مهم‌ترین سوغات‌های خوراکی گیلان محسوب می‌شوند. اگرچه انواع ماهی نیز در گیلان به عنوان سوغات استان به گردشگران معرفی می‌شود اما بادام زمینی آستانه اشرفیه، پنیر سیاهمزگی، کلوچه سنتی فومن، کلوچه صنعتی لنگرود و لاهیجان، روغن زیتون رودبار، از مهم‌ترین سوغات گیلان نیز محسوب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار