اجرای نمایش موسیقی ˝سوگ سیاوش˝ در تالار هنر اصفهان

نمایش موسیقی ˝سوگ سیاوش˝ تا 14 شهریورماه در حال اجرا است .

کد مطلب: ۵۳۱۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ، محمدرضا رهبری رییس تالار هنر با بیان این مطلب گفت: نمایش موسیقی "سوگ سیاوش" نوشته زنده یاد ابراهیم کریمی هسنیجه و به کارگردانی وجیهه کریمی هسنیجه در تالار هنر اجرا می شود.
وی گفت : نمایشنامه "سوگ سیاوش" در حوزه ادبیات حماسی جای می گیرد و با فرمت آیین نمایشی، تعزیه نگاشته شده است که از تاریخ 8 تا 14 شهریورماه از ساعت 20:30 در میدان جنبی تالار هنر اصفهان به روی صحنه می رود.
وی افزود: یکی از خاستگاه های مراسم تعزیه، سوگ سیاوش است و به لحاظ موضوع و محتوا با عزاداری سید الشهدا غرابت دارد و با توجه به ساختار و شیوه اجرایی تعزیه و ترکیب آن با عناصر تئاتر ایرانی، نمایشنامه (سوگ سیاوش) را که از قابلیت اجرایی با فرم، شکل و ساختار تعزیه بهره برده است، به این منظور انتخاب و به ترکیب نو و متفاوتی از اثر نمایشی، منجر ساخته و اسطوره سیاوش را یک بار دیگر از ذهن مردم بیرون کشیده و به صحنه نمایش آورده است.
وی ادامه داد: در این اثر، تعزیه (شبیه خوانی)، به عنوان برجسته ترین نمایش سنتی ایرانی، به عنوان مبنا و الگویی معرفی شد که می توان بر اساس اصول و قواعد اجرائی آن، نمایشی را بر روی صحنه برد و این شیوه می تواند به عنوان یک سیستم اجرایی در کارگردانی نمایش معاصر به کار گرفته شود و از آنجایی که تعزیه ریشه در تاریخ، اسطوره و حماسه دارد و به لحاظ دارا بودن بافت آهنگین و موزون، می تواند با حماسه های ملی که در شاهنامه و دیگر متون تاریخ کهن به نگارش در آمده و دارای عناصر و خصیصه های یک درام منظوم، هستند، ترکیب نمایشی و اجرایی ویژه ای را بیافریند و اینگونه نیز می توان با پرتوگیری از شیوه اجرایی نمایش تعزیه به خلق آثار ارزشمند نمایشی رسید.
رییس تالار هنر تصریح کرد: محمد رضا قربانی، مرتضی صباغ، حسن قربانی، عبدا... محمدی، بهنام زارعی، امیر امینی، جواد رجبی، ناصر نصر از جمله عوامل این نمایش هستند .
رهبری گفت: محسن کریمی هسنیجه دیگر یادگار زنده یاد ابراهیم کریمی هسنیجه بازیگردانی و نوازندگی این اثر را به عهده دارد.
وی خاطرنشان کرد: محمدرضا حسینی و ابوالفضل شریفی از دیگر نوازندگان این اثر بوده و همچنین مهناز تقی زاده به عنوان همخوان و ساسان فخاری به عنوان جامه دار نیز گروه نمایشی را همراهی می کنند.
گفتنی است؛ نمایش "سوگ سیاوش" از سوی موزه حمام رهنان و تالار هنر اصفهان برنامه ربزی شده که علاقه مندان برای تماشای نمایش "سوگ سیاوش" می توانند به محل تالار هنر واقع در میدان لاله مراجعه کرده و یا با شماره 35660881 تماس حاصل کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار