در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

کشاورزی؛ عامل تخریب 80 درصد جنگل‌های زاگرس

رئیس دانشکده منابع طبیعی و کشاورزی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه 80 درصد نابودی جنگل‌های زاگرس به دلیل کشاورزی است، گفت: تخریب جنگل های زاگرس در سال های اخیر نگران کننده است.

کد مطلب: ۵۲۱۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد

هادی کیادلیری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه میزان تخریب جنگل های کشور در طول چهل سال گذشته افزایش یافته است، اظهار داشت: در طول این سال ها نتوانسته ایم مشکلات را به طور ریشه ای حل کنیم نه اینکه سوء مدیریت داشته باشیم بلکه یکسری عوامل مانند فقر باید ریشه‌ای حل شود.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به اینکه آتش سوزی ها در مناطق زاگرس معیشتی است، گفت: تمام زندگی مردم به جنگل‌های بلوط وابسته است. لذا موضوعاتی مثل فقر باید برطرف شود تا شاهد مشکلاتی که در بخش آتش سوزی جنگل های بلوط داریم، نباشیم.

وی با بیان اینکه کل بودجه صیانت از جنگل‌های شمال در سال گذشته 25 میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: در 6 ماهه نخست سال گذشته 5 درصد از اعتبارات هم اختصاص پیدا نکرد.

کیادلیری در ادامه افزود: در جنگل‌های غیر مناطق حفاظت شده طی چهارسال گذشته میزان آتش‌سوزی 6 تا 7 برابر شده است. 176 هکتار آتش‌سوزی در سال 91 در سال 94 به بالای هزار هکتار رسیده است. از طرفی علاوه بر سطح آتش‌سوزی شدت آن هم تغییر کرده است. پیش از این آتش‌سوزی‌ها سطحی بوده اما هم‌اکنون به آتش‌سوزی تاجی و تنه‌ای رسیده است. پیش از این آتش‌سوزی‌ها در پاییز اتفاق می‌افتاده اما در حال حاضر آتش‌سوزی‌ها در تابستان به دلیل وجود گردشگر رخ می‌دهد، بنابراین انتظار می‌رود دولت که دغدغه محیط زیستی دارد بیش از این به مساله تأمین اعتبارات در این بخش توجه کند.

وی درباره احیای جنگل های کشور نیز گفت: متأسفانه در زمینه احیای جنگل‌ها یک اصطلاح اشتباه وجود دارد به نام جنگل کاری. مگر می‌شود جنگل را کاشت این اصطلاح مربوط به درخت کاری است. اگر یک هکتار از جنگل‌های شمال از بین برود باید 200 هکتار جنگل احیا شود. از طرفی جنگل که از بین برود، زیستگاه‌ها و حیات وحش نیز نابود می‌شود. هیچ کشور توسعه یافته‌ای را پیدا نمی‌کنید که محیط زیست آن از بین رفته باشد و در عین حال هیچ کشوری با محیط زیست داغان شده نداریم که توسعه یافته باشد.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و کشاورزی با بیان اینکه در جنگل‌های زاگرس به دلیل شرایطی که وجود دارد نگرانی جدی‌تر است، بیان کرد: آتش سوزی در این منطقه باید جدی گرفته شود. متأسفانه طی دهه اخیر آتش‌سوزی زاگرس 2.5 تا 3 برابر افزایش یافته است اما در عین حال 80 درصد عامل تخریب جنگل های زاگرس به دلیل کشاورزی بیش از حد در این منطقه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار