مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد:

سهم حمل و نقل دریایی ایران از تجارت جهانی کمتر از نیم درصد

خبرگزاری پانا: مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی سهم حمل و نقل دریایی ایران از تجارت جهانی را 0.48 درصد عنوان کرد و افزود: این میزان در مقایسه با ظرفیت 186 میلیون تنی بنادر ایران ناچیز است.

کد مطلب: ۱۵۲۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ، سید عطاء الله صدر صبح امروز در مراسم تودیع خود با اشاره به فعالیت سازمان بنادر در 4 بخش ادامه داد: توسعه و تجهیز بنادر، تجسس و نجات، توسعه ساحلی و صدور مجوز تاسیسات دریایی از اقداماتی است که در سازمان بنادر انجام می‌گیرد.

مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی ، سهم حمل و نقل دریایی ایران از تجارت جهانی را 48 صدم درصد ذکر کرد و گفت: سهم کانتینر ایران در بازار جهانی نیم درصد است.

وی با اشاره به شناسایی 130 نقطه در سواحل جنوب تصریح کرد: تاکنون 60 نقطه تاکنون عملیاتی شده و 40 نقطه در دو سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

صدر با تاکید بر تدوین طرح جامع و چندین سند بالادستی در این بخش ادامه داد: بخش زیادی از جمعیت سواحل به شهرها مهاجرت کرده اند که باید این رویه تغییر کند زیرا ایران موقعیت مناسبی در کریدورهای شمال - جنوب و شرق به غرب دارد بنابراین می‌توان ترانزیت را در کشور توسعه داد.

مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت فعلی ترانزیت را 186 میلیون تن عنوان و ادامه داد: در سال گذشته 139 میلیون تن از این ظرفیت استفاده شد که بر اساس چشم‌انداز سال 1404 باید زیرساخت‌های بنادر توسعه یابد در حال حاضر روی بنادر به سمت بیرون است و باید بدانیم که سهم ما از تجارت جهانی چقدر است و نباید خودمان را با راه‌آهن مقایسه کنیم.

مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: سال گذشته از 20 میلیون تن ظرفیت ترانزیتی کشور فقط 4.5 میلیون تن مورد استفاده قرار گرفت در حالیکه ترانزیت جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی است.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت حمل و نقل مسافر در سال 84، 4 میلیون و 800 هزار نفر بود که امروز این ظرفیت به 14 میلیون نفر سفر افزایش یافته است.ضمن آنکه در نوروز امسال 6 میلیون و 600 هزار نفر جابجایی مسافر دریایی بدون سانحه انجام گرفت.

مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تسهیلات برای افزایش ناوگان مسافری، ادامه داد: 750 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای توسعه حمل و نقل دریایی اختصاص یافت و هر چند صندوق توسعه صنایع دریایی را داریم اما این صندوق فعال نیست.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار