توصیه های لازم برای تغذیه سالمندان

خبرگزاری پانا: کارشناس سالمندان گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت نیشابور گفت: به جای نان ضخیم و غیر قابل جویدن از غلات پخته مانند خوراک لوبیا یا غلات، برنج، کلوچه های نرم و نان لواش استفاده شود.

کد مطلب: ۱۲۲۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد


به گزارش خبرگزاری پانا، زهره نوروزیان افزود: احساس تنهایی در سالمند خود می تواند عاملی برای بی اشتهایی باشد برای حل این مشکل باید تا حد امکان غذا را در کنار اعضای خانواده و یا دوستان صرف کند.

وی بیان داشت: گاهی اوقات مشکلات مالی مانع خرید مواد غذایی با کیفیت بالا می شود لذا فرد با مشکلات تغذیه ای مواجه می شود برای مقابله با این مشکل، آشنا شدن با غذاهای ارزان از جانشین های هر گروه اصلی از مواد غذایی بسیار مناسب است مثلا می توان با توجه به وضعیت سلامت از تخم مرغ به جای گوشت استفاده کنند.

او اضافه کرد: می توان به جای خرید میوه های گران قیمیت از میوه های ارزانتر که در بازار موجود است خریداری کرد حتی میوه های کوچک هم حاوی همان ویتامین ها و املاحی است که نوع درشت میوه دارد.

نوروزیان خاطرنشان کرد: در صورت وجود بی خوابی و کم خوابی از مصرف چای و قهوه پیش از خواب خودداری کرده و در صورت کم خوابی مصرف یک لیوان شیر ولرم پیش از خواب بسیار موثر است.

کارشناس سالمندان گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت نیشابور اظهار کرد: غذاهای غیر مجاز برای سالمندان عبارتند از غذاهای چرب و سرخ شده، سس ها، تخم مرغ نیمرو، حبوبات کم پخته شده، سبزی های نفاخ، پیاز، تربچه، کلم، خربزه.

وی استفاده از گوشت کم چرب شامل: ماهی، مرغ بدون پوست، گوشت گوساله تازه به صورت خورشتی توصیه کرد و ادامه داد: با توجه به مشکل یبوست در سالمندان مصرف کافی مایعات و مواد پر فیبر نظیر نان سبوس دار، سبزیجات و میوه هایی مثل گلابی، آلو، زردآلو اهمیت دارد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار