سه رویداد در یک روز برای «امین جامعه شناسی ایران»

تهران (پانا)-همزمان با زادروز «امین جامعه شناسی ایران» مرحوم استاد محمدامین قانعی راد، مراسمی با حضور  استادان جامعه‌شناسی، فرهیختگان، دانشجویان و خانواده قانعى راد برگزار مى‌شود.

کد مطلب: ۸۴۵۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
سه رویداد در یک روز برای «امین جامعه شناسی ایران»

در زادروز استاد جامعه‌شناسی قرار است از تابلوی نقاشی «پرتره استاد قانعى راد» اثر سینا ربیعى رونمایی شود .

همچنین از کتاب«سوم شخص مفرد» روایتی از همراهی با زنده یاد دکتر قانعی راد در فرآیند ساخت فیلم نیز رونمایی خواهد شد.

در انتها هم از مستند«محمدِامین» که اثر علیرضا سلیمانى است رونمایی می‌شود.مستند «محمدِ امین» روایتگر زندگی دکتر قانعی راد، جامعه شناس فقید، است . زندگی ای که همچون بسیاری از زندگی های دیگر پر است از پستی ها و بلندی ها. اما آنچه به این مستند ارزش و رنگی ویژه می‌بخشد و آن را برای همه اللخصوص جوانان آموزنده میکند، تلاش سرسختانه و نستوه دکتر قانعی راد در تمام خط سیر زندگی پربارش است. این تلاش معطوف به یافتن یک گمگشته است. گویی قانعی راد در تمام طول زندگی اش بی‌قرارِ یافتن چیزیست ارزشمند. این مستند نشان می‌دهد که چگونه گمگشته ی او در سال های منتهی به انقلاب سر از کتاب های ابن خلدون و شریعتی در می‌آورد و این جستجو تا روز ۲۴ام خرداد ۹۷ ادامه می یابد. هیچ کس نمی داند آیا او گمگشته اش را یافت یا این خودِ «جستجو کردن» بود که به زندگی قانعی راد معنا می‌بخشید.

نکته آموزنده مهم این مستند و به طور کل زندگی استاد قانعی راد، تسلیم نشدن است. عشق و ایمان او به علوم اجتماعی همیشه با اوست. در بخشی از روایت، او را در سمت یک مسئول اجرایی در یکی از بیمارستان های تهران میبینیم. او دو سال است که مدرک دکترای جامعه شناسی خود را با نمره ممتاز از دانشگاه تهران اخذ کرده است اما به علت مشکلات اداری امکان انتقال او به وزارت علوم هنوز فراهم نشده است. او برای بیمارستان کارهای اجرایی انجام می دهد در حالی که لحظه ای دست از خواندن و بحث کردن در مورد مسائل به روز دنیای جامعه شناسی دست بر نمی‌دارد. استواری و ایمان قانعی راد به علوم اجتماعی به گونه ای بود که برای او کار در بیمارستان یا بعدها به عنوان عضو هیت علمی بودن تفاوتی نمی‌کرد. مهم یک چیز بود و آن هم دانش و خرد و کاربرد آن برای سعادت انسان ایرانی.
زندگی او پر است از نکات آموزنده که سعی شده در این مستند تا آنجا که مقدور بوده به تصویر کشیده شود. تماشای این مستند را به همه ی علاقمندان، دانشجویان و اساتید توصیه می‌کنم. این مستند برای اولین بار چهارشنبه ۲۴ام مرداد همزمان با زادروز دکتر قانعی راد با حضور چهره های علمی، فرهنگی و سیاسی در تالار ایوان شمس به نمایش در خواهد آمد‌. حضور برای همه ی علاقمندان آزاد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار