در پاسخ به پانا

سخنگوی وزارت بهداشت: حتی در استان‌های محروم چاقی بیشتر از سوءتغذیه است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید طی 30 سال گذشته، در تمام استان‌های کشورمان وضع تغذیه‌ای بهبود داشته است و شاخص‌های تغذیه‌ای نشان می‌دهد که وضع ناگوار نیست و همانطور که می‌بینید، قد ایرانی‌ها در دو نسل اخیر افزایش داشته است ضمن اینکه به جای مشکل سوء تغذیه با مشکل چاقی مواجهیم، حتی در استان‌های محروم هم تعداد افراد چاق به مراتب از افرادی که کمبود وزن دارند بیشتر است.

کد مطلب: ۸۳۹۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی وزارت بهداشت: حتی در استان‌های محروم چاقی بیشتر از سوءتغذیه است

امروز اول مرداد 1397، نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت در ساختمان این وزارتخانه برگزار و به سوالات متعددی درباره آمار مرگ و میر نوزادان و کودکان، وضع دارو، تعرفه‌های پزشکی و .... پاسخ داده شد. ایرج حریرچی با بیان اینکه در 20 سال منتهی به سال 1395، مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به عنوان یک شاخص مهم نشان‌دهنده وضع بهداشت و درمان، در کشورمان کاهش داشته، گفت: در این زمینه کاهش 65 درصدی داشته‌ایم یعی از هر هزار نوزاد 985 نفر آنها به سن بالای پنج سال می‌رسند در حالی که قبل از انقلاب این شاخص 800 در هزار بود. درباره مرگ و میر کودکان زیر یک سال هم با کاهش 63 درصدی مواجه هستیم که پیشرفت خوبی است. این موارد باعث شده باوجود اینکه با ثبات یا کاهش زاد و ولد روبرو بودیم، رشد جمعیت را داشته باشیم. علاوه بر این امید به زندگی از 68.3 سال به 75.4 سال رسیده است، این افزایش بیش از هفت سال در کنار کاهش مرگ و میر باعث داشتن نیروی کار و ایجاد فرصت برای افزایش بهره‌وری است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال پانا درباره این که در کنار کاهش مرگ و میر کودکان، آیا کیفیت زندگی آنها از جمله تغذیه، واکسینه شدن در برابر بیماری‌ها و ... هم بهبود داشته یا خیر، گفت: این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنیم که وقتی می‌گوییم با کاهش مرگ مواجهیم، مرگ را به عنوان یک نقطه پایان در وضع سلامت در نظر می‌گیریم. در واقع بهبود شاخص‌ها در وضع مرگ کودکان، حتما بهبود وضع سلامت آنها را هم در بر دارد. وقتی می‌گوییم مرگ کودکان کاهش داشته یعنی سرطان، بیماری‌های عفونی و ویروسی و سایر موارد هم کاهش داشته، مراقبت از کودکان‌ کم‌وزن انجام گرفته و بسیاری از موارد دیگر. تا سه دهه پیش، 20 - 10 هزار کودک سالانه بر اثر اسهال فوت می‌کردند و 90 - 80 هزار کودک بستری می‌شدند، در حالی که امروزه اینطور نیست.

او در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار پانا درباره اینکه خبرهایی که از بعضی استان‌ها درباره سلامت کودکان به گوش می‌رسد نگران‌کننده است، مخصوصا درباره سوءتغذیه و بیماری‌های پوستی، گفت:‌ طی 30 سال گذشته، در تمام استان‌های کشورمان وضع تغذیه‌ای بهبود داشته است. شاخص‌های تغذیه‌ای نشان می‌دهد که در وضع ناگواری نیستیم و همانطور که می‌بینید، قد ایرانی‌ها در دو نسل اخیر افزایش داشته ضمن این که به جای مشکل سوء تغذیه با مشکل چاقی مواجهیم، حتی در استان‌های محروم هم تعداد افراد چاق به مراتب از افرادی که کمبود وزن دارند بیشتر است.

حریرچی در واکنش به اینکه اما عکس کودکان مناطق محروم با بیماری‌های پوستی منتشر شده و خبرها از سوءتغذیه کودکان حکایت دارد، به این پاسخ اکتفا کرد: تیم‌های وزارت بهداشت به این مناطق سر می‌زنند و هرجایی که احتیاج به اقدام خاصی باشد،‌ انجام می‌دهیم.

ارتقای رتبه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در جهان

سخنگوی وزارت بهداشت از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها هم توضیح داد: در جدیدترین رتبه‌بندی از رتبه‌بندی‌های معروف شانگهای که در سال 2018 منتشر شده، بهبود رتبه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی به چشم می‌خورد و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه‌های متعددی در بین 500 دانشگاه برتر کسب کرده‌اند در حالی که سال‌ها قبل امیدوار بودیم که در رتبه‌های زیر 1000 قرار بگیریم. در جدیدترین رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش داروسازی رتبه بین 51 تا 74 را کسب کرده است، دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در بخش بالینی رتبه 301 تا 400، دانشگاه پرستاری علوم پزشکی، شهید بهشتی و تربیت مدرس تهران رتبه‌های بین 1 تا 300، در حوزه دندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران رتبه 151 تا 200 و دانشگاه‌های آزاد اسلامی رتبه‌بندی دانشگاه‌های آزاد اسلامی، شهید بهشتی و شیراز رتبه‌های بین 201 تا 300، در حوزه بهداشت عمومی دانشگاه تهران رتبه 151 تا 200 و دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی و شهید بهشتی رتبه‌های 401 تا 500 را کسب کرده‌اند.

او در بخش دیگری از سخنانش به تعداد خیریه‌هایی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند اشاره کرد و گفت: 890 موسسه خیریه مشغول فعالیت در حوزه سلامت هستند که 407 موسسه در حوزه درمان فعالند و 243 گروه داوطلب هم با حمایت وزارت بهداشت در مناطق محروم مشغول خدمات‌رسانی هستند. در سال 1395 خیرین سلامت 1500 میلیارد تومان و در سال 96 بیش از1700 میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کرده‌اند که رقم قابل توجهی است و با توجه به تغییر الگوی بیماری به سمت بیماری‌های مزمن، از خیرین می‌خواهیم همچنان در این زمینه کمک کنند.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره واکسن HPV هم گفت:‌ با توجه به منابع مالی برنامه‌ریزی برای ساخت این واکسن آماده شده و امیدواریم در آینده بتوانیم آن را تحت پوشش قرار دهیم. به محض این که بتوانیم از منابع داخلی استفاده کنیم برای تولید آن در ایران برنامه‌ریزی کنیم ضمن این که یک برنامه توصیه کشوری در این زمینه داریم که به زودی اعلام می‌کنیم.

این مسئول وزارت بهداشت درباره فیلم منتشرشده که قطع برق در یک بیمارستان را نشان می‌دهد هم گفت: حدود 1000 بیمارستان در کشور داریم که هر کدام بین چهار تا 50 اتاق عمل دارند و تلاش‌های شبانه‌روزی پزشکان در آنها انجام می‌شود. تمام اتاق‌های عمل و بخش‌های مهم بیمارستانی به برق اضطراری مجهز هستند و گزارش هیچ آسیبی ناشی از قطع برق تاکنون نداشته‌ایم. این که تصویری را منتشر کنند و اتاق عملی که معلوم نیست چه اتفاقی افتاده و چرا برق برای یک دقیقه قطع شده را بخواهیم به کل کشور تعمیم دهیم بی‌انصافی است.

با تعرفه‌های غیرقانونی برخورد می‌شود

سخنگوی وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره تعرفه‌های پزشکی توضیح داد: تعرفه برای پزشکان عمومی 24500 تومان، برای پزشکان تخصصی 38400 و برای فوق تخصص 47900 تومان است، اگر مبالغی بیشتر از این دریافت شود تخلف شده و برخورد می‌کنیم. این تعرفه‌ها در شهرستان‌ها رعایت می‌شود، در برخی بیمارستان‌های خصوصی هم مواردی بود که با برخوردهایی که انجام شده کاهش داشته و الان بیشترین تخلف در این زمینه را در مطب‌ها شاهدیم که با آنها هم برخوردهای لازم انجام می‌شود.

حریرچی درباره این که داروهای ایرانی از کیفیت لازم برخوردارند یا نه هم توضیح داد:‌ داروهایی که در کشور تولید یا توزیع می‌شود حتما مراحل مطالعات بالینی را انجام داده و به هیچ دارویی که این مراحل را طی نکرده باشد اجازه پخش داده نمی‌شود. درباره داروی والزارتان هم به محض این که متوجه شدیم ماده فرعی در ماده اولیه این دارو موجود بوده، همزمان با 22 کشور جهان شروع به جمع‌آوری این دارو کردیم. در عین حال برخی می‌گویند داروی فشار خون از دسترس خارج شده در حالی که اینطور نیست و داروی شرکت‌های دیگر در دسترس است و فقط داروی یک شرکت جمع آوری شده است.

او درباره اینکه اعلام شده 400 پزشک در شغل بنگاه املاک مجوز فعالیت گرفته‌اند، گفت: من هم این خبر را شنیدم، به این موضوع از دو جنبه می‌توان نگاه کرد؛ یکی این که مکانیسم انتخاب دانشجویان پزشکی دارای اشکالات متعددی است و باید افرادی وارد این رشته شوند که علاوه بر هوش و دانش، علاقه هم داشته باشند که بتوانند سختی‌های این کار را تحمل کنند نه این که با اجبار خانواده وارد این کار شده باشند و درنهایت از هزینه‌ای که صرف تحصیلشان شده در پزشکی استفاده نشود. 15 هزار پزشک داریم که شماره پزشکی گرفته‌اند ولی کار پزشکی نمی‌کنند، تعداد دیگری هم هستند که هم در پزشکی فعالند و هم در مشاغل دیگر. منع قانونی برای این کار وجود ندارد و اگر بتوانند مجوز شغل‌های دیگر را بگیرند در آن فعالیت می‌کنند اما چه بهتر است که اگر می‌خواهند فعالیت غیرپزشکی کنند و سرمایه‌گذاری داشته باشند، این سرمایه‌گذاری را در بخش‌های مرتبط با بهداشت و درمان انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار