عضو شورای شهر تهران مطرح کرد؛

سرنوشت تاکسی اینترنتی شهرزاد در مسیر کارپینو

تهران (پانا) - عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه تاکسی اینترنتی شهرزاد به دلایلی از قبیل فقدان راهبرد فنی حقوقی و ارتباطی و عدم معرفی بازاریابی موثر سامانه نزد شهروندان و راننده منجر به عدم اقبال عمومی و شکست در جذب کاربر شده است و این در حالی است که ما نتوانستیم از مزیت‌های رقابتی همچون استفاده از تاکسی‌های برقی برای جذب کاربران استفاده کنیم.

کد مطلب: ۱۶۴۳۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد
سرنوشت تاکسی اینترنتی شهرزاد در مسیر کارپینو

احمد صادقی در سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورا ضمن تبریک روز دانشجو با اشاره به لزوم بازنگری در طرح تاکسی اینترنتی شهرزاد گفت: تاکسی اینترنتی شهرزاد متاسفانه بعد از گذشت مدتی از پیاده سازی هنوز نتوانسته در جذب کاربر موفق باشد و سرنوشتی نظیر کارپینو انتظار آن را می کشد. 

این عضو شورای شهر تهران افزود: در جلسه ای که برای بررسی همین امر در چند ماهه گذشته از سوی کمیته شفافیت و شهر هوشمند با سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تشکیل دادیم ۶بند تکلیفی برای این سازمان مشخص کردیم که متاسفانه تنها یک بند آن اجرایی شده و مابقی بلاتکلیف مانده است. 

وی افزود: هدف از راه اندازی تاکسی اینترنتی شهرزاد رقابت نبوده بلکه پاسخی به مطالبه عمومی، ارتقای نظارت ایمنی و ایجاد زیر ساخت هوشنمد تقاضای سفر و ارتقای خدمات رسانی به شهروندان بوده است. متاسفانه این سامانه از اشکالات نرم افزاری رنج می برد  و موجب تجربه تلخ کاربران شده است. نظیر آنچه در کارپینو اتفاق افتاد.

صادقی در ادامه با اشاره به اشکالات موجود این طرح گفت:   اتلاف بودجه و عدم شفافیت مالی این پروژه، هزینه چند میلیارد تومانی طراحی و پیاده سازی سامانه بدون مطالعه امکان سنجی اقتصادی،  عدم تحلیل نیاز به بازار و محاسبه نرخ محاسبه سرمایه که با اصل حاکمیت صرفه جویی در هزینه عمومی منافات دارد ، عدم ارایه گزارش شفاف از قرار دادها و هزینه های دقیق و معیار های ارزیابی عملکرد که موجب ابهام در تصمیم گیری و احتمالا اتلاف منابع شهروندان می شود،  فقدان راهبرد فنی حقوقی و ارتباطی و عدم معرفی بازرایابی موثر سامانه نزد شهروندان و راننده که منجر به عدم اقبال عمومی و شکست در جذب کاربر شده، از جمله اشکالات این طرح بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: متاسفانه ما نتوانسته ایم از ظرفیت تبلیغاتی شهرداری استفاده کنیم، همچنین  مشکلات  مستمر کاربری و سامانه برای راننده و شهروندان حاکی از عدم تست و کنترل کیفیت پیش از راه اندازی و فقدان پشتیبانی موثر پس از آن است. 

صادقی ادامه داد: ما یک مزیت بزرگ رقابتی داریم که  در تاکسی اینترنتی  شهرزاد مورد توجه قرار نگرفته و آن استفاده از تاکسی های برقی بوده که متاسفانه از این مزیت هم استفاده نشده است. 

 رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا   گفت: تعارض و تداخل سیاست‌گذاری و مدیریتی، موجب تشتت در تصمیم‌گیری، پاسخگویی و اجرا شده است. همچنین عدم تسویه به‌موقع (آنی) مطالبات رانندگان، موجب کاهش رغبت ذی‌نفعان کلیدی به سامانه شده است. 

صادقی افزود: در مجموع، می‌توان گفت تاکسی اینترنتی شهرزاد به دلیل ترکیبی از مشکلات فنی و نارضایتی اولیه کاربران و رانندگان، تاکنون نتوانسته به موفقیت موردنظر دست یابد. آینده این پروژه تا حد زیادی به توانایی شهرداری در رفع این چالش‌های اساسی، به‌ویژه در حوزه فنی و کاربری، بستگی دارد؛ بنابراین شهرداری می بایست  با ارائه برنامه عملیاتی دقیق و زمان‌بندی‌شده برای رفع مشکلات فنی و کاربری، سازوکار تسویه آنی مطالبات رانندگان، طراحی و اجرای کمپین ترویجی مؤثر با محوریت تاکسی‌های برقی، و ایجاد انگیزه برای استفاده درون‌سازمانی از سامانه اقدام نماید.  

وی ادامه داد: لزوم بازنگری در استفاده از این سامانه یک ضرورت است و این در حالی است که در خود شهرداری تهران از تاکسی اینترنتی شهرزاد استفاده نمی شود!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار