رئیس مرکز توسعه کارآفرینی، اشتغال و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد؛
لزوم توجه به مهارتآموزی، پژوهشمحوری و ارتباط بین مدرسه، دانشگاه و صنعت
تهران (پانا) - رئیس مرکز توسعه کارآفرینی، اشتغال و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور گفت: جوانان با تلاش، پشتکار و حمایت خانوادهها نشان دادهاند که موفقیتهایشان، فقط نتیجه هوش نیست، بلکه بازتاب اراده و تلاش است. مسئولان باید به مهارتآموزی، پژوهشمحوری و ارتباط مؤثر بین مدرسه، دانشگاه و صنعت توجه ویژهای داشته باشند تا بسترهای کارآفرینی و رشد استعدادها را فراهم کنند.
آرزو ذکاییفر صبح امروز در آیین تجلیل از دانشآموزان معلول نخبه اظهار کرد: امروز در جمع نوجوانان و جوانانی هستیم که با تلاش، پشتکار و حمایت خانوادههایشان نشان دادهاند که سرمایه اصلی هر کشور، نه تنها تجهیزات، ساختمانها و منابع آن، بلکه نیروی انسانی آن است. سرمایه اصلی کشور، نوجوانان و جوانانی هستند که آیندهساز این مرز و بوم خواهند بود. موفقیت شما فقط نتیجه هوش شما نیست، بلکه نمایانگر اراده قوی، پشتکار، تلاش و حمایت خانوادههایتان است. اینها مهارتهایی هستند که در قرن بیست و یکم اهمیت ویژهای دارند.
وی خطاب به دانشآموزان گفت: پشتکار، مهارتهای یادگیری، تلاش مضاعف و همت شما، رتبههای برتر کنکور و موفقیتهای شما در المپیادهای ورزشی و هنری، نماد توانمندیهای شماست و نشان میدهد که قادر به تحلیل مسائل، دیدن آنها و پیدا کردن راهحلهای مناسب هستید. پایهگذار این موفقیت، شما عزیزان و همچنین خانوادههای محترمی هستند که در این جمع حضور دارند و همواره همراه شما بودهاند، علیرغم تمام ناملایمات، سختیها، فشارها و تنگناهایی که در همه عرصهها وجود داشته است.
رئیس مرکز توسعه کارآفرینی، اشتغال و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: وظیفه ما مسئولان چیست؟ وظیفه ما این است که تلاشها و موفقیتهای شما را ببینیم و برای آن برنامهریزی کنیم. آنچه که در سرلوحه کار خود برای دانشآموزان تحت پوشش قرار دادهایم، ارتباط بین مدرسه، دانشگاه و صنعت است. مهارتآموزی، پژوهشمحوری و پروژهمحوری را باید جدی بگیریم. همچنین مهارتهای نرمافزاری، مهارتهای پایه و مهارتهای فنی و حرفهای را برای شما عزیزان اهمیت بدهیم. باید استعدادها را شناسایی کنیم و بسترهای کارآفرینی و کسبوکارهای نو را برای شما فراهم کنیم.
وی گفت: تمامی این اقدامات یک پایه اساسی دارند؛ پایهای که میگوید توانمندسازی قبل از حمایت مالی و مهارتآموزی قبل از اشتغال و کارآفرینی اهمیت دارد. این همان چیزی است که در تمامی کشورهای دنیا برای توسعه سرمایههای انسانی مدنظر قرار میگیرد.
ذکایی فر افزود: دانشآموزان عزیز، موفقیت شما زمانی ارزشمند است که در کنار رشد فردی، به رشد جامعه نیز بیاندیشید. جامعه موفق جامعهای است که نخبگانش از دانش، هنر و فرهنگ خود برای حل مسائل، ایجاد امید و تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی بهره بگیرند.
زهرا بهروز آذر، معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهور در ادامه این مراسم ضمن تبریک و قدردانی از تلاشها، از ساخت ۵۰۰ مدرسه و حضور ۹۰۰۰ دانشآموز بورسیه در مجموعههای مرتبط تقدیر کرد.
وی همچنین از تیم توانمند فعال در حوزه دانشآموزان استثنایی یاد کرد و حضور آنان در برنامه را ارزشمند دانست و گغت: روایتهایی که از سوی حاضران مطرح شد، یک نکته مهم را یادآوری میکند؛ بسیاری از افرادی که امروز در این جمع حضور دارند، در مقاطعی از زندگی با بحرانها و طوفانهای سهمگین روبهرو شدهاند؛ طوفانهایی که طبیعی است در ابتدا موجب سردرگمی، افسردگی یا شوک شود. با این حال، برخلاف کسانی که در چنین شرایطی گرفتار میمانند، این افراد توانستهاند از دل بحرانها مسیری تازه برای خود خلق کنند.
بهروزآذر در ادامه به یکی از پژوهشهای انجامشده درباره زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: در این مطالعه بررسی شده است که زنانی که بهطور ناگهانی با بحرانهای جدی روبهرو میشوند، چه ویژگیهایی دارند که آنها را قادر میسازد از این شرایط عبور کنند.
وی تأکید کرد: نتایج این مطالعه دانشگاهی بسیار جالب بوده و یکی از مهمترین ویژگیهای مشترک میان این زنان، برخورداری از عاملیت بالا است؛ به این معنا که هنگام بروز مشکل، پیش از هر چیز به تواناییهای خود تکیه میکنند و نیروی لازم را از درون خود میجویند تا بتوانند مسیرهای تازهای برای ادامه زندگی بسازند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: باید به این پرسش پرداخت که این نیروی درونی از کجا سرچشمه میگیرد. بر اساس یافتههای پژوهش، سه مؤلفه اصلی وجود دارد. نخست، گفتوگومحوری شدید در میان این افراد. در صحبتهای حاضران نیز دیده شد و مطالعات نیز تأیید میکند که آنان سه نوع گفتوگو را بهطور همزمان انجام میدهند: گفتوگو با خود، گفتوگو با دیگران و گفتوگو با خدا. گفتوگو با خود که از آن بهعنوان خودتأملی یاد میشود، شامل ارزیابی مدام وضعیت، پرسش از خود درباره چرایی اتفاقات و مسیرهای ممکن پیشرو است و در تمام افراد مورد مطالعه دیده شده است.
وی افزود؛ نوع دوم، گفتوگو با دیگران است. این زنان بدون واهمه از قضاوتشدن، تجربههای خود را با دیگران در میان میگذارند؛ زیرا میدانند که قضاوت بخش طبیعی روابط انسانی است. همین تعاملات به آنان کمک میکند راهکارهای تازه بیابند، فرصتهای جدید کشف کنند و مسیرهای ناشناخته را بشناسند؛ مانند نمونهای که یکی از حاضران اشاره کرد که از طریق همین گفتوگوها با وجود یک مدرسه و آموزش ویژه آشنا شده است.
بهروزآذر تاکید کرد: سومین مؤلفه، گفتوگو با خداست. در مراحل ابتدایی پژوهش تصور میشد تأکید بر این مؤلفه ناشی از سوگیری باشد، اما با ادامه مصاحبهها و رسیدن به اشباع نظری، این نکته بهوضوح آشکار شد که بسیاری از این زنان احساس میکنند به منبعی بیرونی و معنوی متصل هستند؛ منبعی که با آن گفتوگو میکنند و این ارتباط معنوی برایشان راه را میگشاید.
ارسال دیدگاه