تعیین استاندارد جدید برای کاهش فاصله بین بدنه قطار و لبه سکو در مترو

دبیر کمیسیون تدوین استانداردهای ملی در سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و رئیس کارگروه اصلاح فاصله میان لبه سکو و بدنه قطار (Gap)، از تصویب و اجرای استانداردی جدید در این حوزه خبر داد.

کد مطلب: ۱۶۱۴۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
تعیین استاندارد جدید برای کاهش فاصله بین بدنه قطار و لبه سکو در مترو

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، عباس نظری گفت:  این اقدام با هدف ارتقای ایمنی مسافران و پیشگیری از حوادث ناشی از شکاف میان قطار و سکو انجام گرفته است.

 نظری با اشاره به نتایج پژوهش‌ها و پایش‌های میدانی چندساله در خطوط متروی تهران اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده، فاصله ایمن میان بدنه قطار و لبه سکو در بازه ۵۰ تا ۷۵ میلی متر تعیین شد. این میزان کاملاً  با استانداردهای بین‌المللی و قوانین دسترسی افراد دارای معلولیت منطبق می باشد.

وی افزود: اصلاح فاصله قطار و سکو برای نخستین بار در کشور به‌صورت علمی و فنی در دستور کار قرار گرفت. در این راستا، تمامی ایستگاه‌های متروی تهران بررسی شدند و بر اساس داده‌ها و آمار حوادث، اقدامات اصلاحی طراحی گردید. در ایستگاه تئاتر شهر خط ۳، اصلاحات به روش صلب و با یک‌سوم هزینه پیش‌بینی‌شده اجرا شد که نتیجه آن کاهش چشمگیر حوادث مرتبط با  افتادن مسافر مابین شکاف قطار–سکو بوده است.

به گفته رئیس کارگروه اصلاح فاصله سکو و قطار، برای ایستگاه‌های دارای قوس، بررسی راهکارهای نوین همچون استفاده از پرکننده‌های ثابت و متحرک شکاف (Gap Filler)  در حال انجام است. همچنین اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی شامل نصب علائم هشداردهنده، پخش پیام‌های صوتی «مراقب فاصله باشید» و نمایش تیزرهای آموزشی در ایستگاه‌ها و داخل قطارها به‌طور همزمان به اجرا درآمده است.

نظری  خاطرنشان کرد: این استاندارد ملی جدید تنها یک عدد نیست، بلکه بیانگر تعهد اجتماعی متروی تهران برای ایجاد محیطی ایمن و آرام جهت تردد همه شهروندان، به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای معلولیت است. این اقدام گامی مؤثر در هم‌سطح‌سازی متروی تهران با معیارهای جهانی و ارتقای تجربه سفر ایمن برای مسافران به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار