یک روان‌شناس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

روش‌هایی کاربردی به والدین برای مدیریت اضطراب کلاس اولی‌ها

تهران (پانا) - یک روان‌شناس درباره آماده‌سازی کودکان برای ورود به مدرسه به ویژه کودکان کلاس اولی که در سال‌های گذشته کمتر با محیط مدرسه آشنا بوده‌اند، نکاتی را مطرح کرد.

کد مطلب: ۱۶۱۰۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
روش‌هایی کاربردی به والدین برای مدیریت اضطراب کلاس اولی‌ها

مهسا ساداتی در گفت‌وگو با پانا درباره چالش‌های دانش‌آموزان کلاس اولی،  اظهار کرد: «در سال گذشته به دلیل شرایط خاص، بسیاری از کودکان پیش‌دبستانی فرصت حضور منظم در مدرسه را نداشتند و این باعث شده تا آشنایی آن‌ها با فضای مدرسه کم باشد. بنابراین، والدین باید قبل از شروع مدرسه، کودکان را با محیط مدرسه آشنا کنند؛ مثلاً با همراهی کودک، کلاس درس و فضاهای مدرسه مانند آبخوری و دستشویی را به او نشان دهند.»

این روان‌شناس افزود: «معرفی معلم و پرسنل مدرسه به کودک بسیار اهمیت دارد تا در روز اول مدرسه کودک دچار استرس نشود و بداند در صورت بروز مشکل مانند بیماری یا ناراحتی، به چه کسی می‌تواند مراجعه کند. مثلاً معاون مدرسه را به کودک معرفی کنند تا جایگزین والدین در مواقع ضروری باشد.»

وی همچنین به اهمیت آموزش مهارت‌های مستقل مانند استفاده از دستشویی اشاره کرد و گفت: «والدین باید پیش از شروع مدرسه، پروسه استفاده از دستشویی را به کودک آموزش دهند، به خصوص اگر در خانه دستشویی فرنگی باشد و در مدرسه دستشویی ایرانی. این موارد می‌توانند باعث اضطراب کودک شوند.»

این روان‌شناس تاکید کرد: «والدین بهتر است در هفته اول مدرسه خودشان کودکان را به مدرسه ببرند و دنبالشان بیایند تا کودک احساس امنیت بیشتری داشته باشد. به ویژه در مدارس دولتی که تعداد دانش‌آموزان زیاد است، مدیریت زمان حضور والدین در مدرسه بسیار مهم است تا کودک هنگام زنگ تفریح یا پایان کلاس، اضطراب نداشته باشد. در صورتی که والدین شاغل باشند، معرفی یکی از والدین دوستان کودک به عنوان فرد مطمئن می‌تواند به کاهش استرس کودک کمک کند.»

وی افزود: «یکی از نکات مهم دیگر، توجه به برنامه خواب کودکان است. شروع مدیریت زمان خواب کودک از یک هفته قبل از شروع مدرسه ضروری است، زیرا خواب ناکافی باعث کاهش تمرکز و افزایش اضطراب در مدرسه می‌شود. والدین می‌توانند این موضوع را با معلم کودک نیز در میان بگذارند تا به صورت غیرمستقیم به دانش‌آموز یادآوری شود.»

ساداتی درباره روند یادگیری در سال‌های اول تحصیل گفت: «تمرکز در هفته‌های ابتدایی مدرسه باید بیشتر روی آشنایی با محیط، قوانین مدرسه، ارتباط با هم‌کلاسی‌ها و معلم باشد تا کودک به محیط جدید خو بگیرد. به تدریج که کودک با محیط سازگار شد، می‌توان توجه بیشتری به انجام تکالیف و درس خواندن داشت.»

این روان‌شناس درباره رفتارهای ناهنجار احتمالی برخی کودکان گفت: «کودکانی که قوانین مدرسه را نمی‌دانند ممکن است رفتارهای نامناسبی مانند نافرمانی یا بیش‌فعالی نشان دهند که این به معنی اختلال نیست، بلکه به دلیل آشنا نبودن با قوانین است. به همین دلیل باید حداقل یک ماه زمان داده شود تا کودکان با قوانین مدرسه آشنا شوند.»

وی به اهمیت آموزش مهارت‌های دوست‌یابی اشاره کرد و گفت: «قبل از ورود به مدرسه، والدین باید با کودکان نقش بازی کنند و راهکارهای دوست‌یابی را به آن‌ها آموزش دهند. هر چه تعداد دوستان کودک در مدرسه بیشتر باشد، علاقه‌مندی او به مدرسه نیز افزایش می‌یابد. همچنین والدین می‌توانند با همکاری سایر والدین، محیط‌هایی مانند پارک را برای بازی و آشنایی بیشتر کودکان فراهم کنند.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار