معاون آموزش سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد؛
تاکید بر نقش دانشآموزان در حل مخاطرات محیطزیست
تهران (پانا) - معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید نقش دانشآموزان در مورد مخاطرات محیطزیست و حل این مخاطرات به آنها آموزش داده شود.

هادی کیادلیری صبح امروز در مراسم اختتامیه نخستین رویداد علمی و آموزشی کتاب انسان و محیط زیست که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، به بحرانهای زیست محیطی اشاره کرد و گفت: معتقدیم آموزش محیط زیست باید از سنین و پایههای پایین در مدارس و در خانواده دنبال شود. شاید ما شرمندهترین نسل این سرزمین باشیم. نسلی که فرزندانمان در آینده از ما خواهند پرسید، چگونه دیدید و چرا کاری از دستتان برنیامد؟ شاید ما آخرین نسلی باشیم که میتواند این سرزمین را نجات دهد و داغ را از پیشانی ایران بردارد.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه درس انسان و محیط زیست موضوع تازهای نیست، گفت: این آموزهها در فرهنگ و ادبیات ما ریشه داشته اما چون به آنها گوش نسپردیم، روزگار درسی سخت به ما داد و امروز آب، خاک و هوا را نیز از دست دادهایم. با این حال خوشبختانه نسل امروز فرهیختهتر از ماست و نگاه جامعتری به طبیعت دارد. انسانی که آگاه باشد، میتواند راههای تازهای برای حل مشکلات زندگی بیابد. جامعهای که به علم بها دهد، آیندهای روشن خواهد داشت، چرا که قدرت، استقلال و عزتنفس ما وابسته به دانش نسل آینده است.
کیادلیری با بیان اینکه علم تنها زمانی ارزشمند است که از ظاهر به باطن و از کتاب به عمل درآید، گفت: ما در فرهنگ و ادبیات خود گنجینهای گرانبها از توجه به علم و اندیشه داریم. برای نمونه، موضوع توسعه پایدار در منابع کهن ما مورد توجه قرار گرفته است. در کتاب حکایت حیوانات آمده است که همه جهان برای بهرهبرداری انسان آفریده نشده و باید از رویکرد انسانمحوری به زیستمندمحوری گذر کنیم. این معنا در بیت معروف «میازار موری که دانهکش است» نیز انعکاس یافته است. پرسش اینجاست که با وجود چنین میراثی، چرا هنوز از آن پاسداری نمیکنیم و رفتارهای زیستمحیطی در جامعه نهادینه نشده است؟ بنابراین اگر آموزش بر پایه مهارتآموزی، حل مسئله، کار عملی و مشارکتی نباشد، روحیه مسئولیتپذیری در دانشآموزان ایجاد نخواهد شد؛ مسئلهای که کشورهایی چون ژاپن بهطور جدی بر آن سرمایهگذاری میکنند.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست ادامه داد: نکته دیگر این است که در کشور ما والدین آموزش را تنها وظیفه مدرسه میدانند، در حالیکه در جوامع پیشرفته، خانواده در کنار مدارس نقشی مهم در پرورش مسئولیتپذیری ایفا میکند. آموزش باید به آگاهی ختم شود، و مقصود از آگاهی، تبیین درست موضوع و اهمیت آن است. تا زمانی که موضوع بهدرستی فهم نشود، نمیتوان راهکاری درست برای آن ارائه کرد. باید همزمانی که به دانشآموزان در مورد مخاطرات محیطزیست میگوییم نقش آنها را در حل این مخاطرات به آنها آموزش دهیم.
ارسال دیدگاه