در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

ضرورت انجام فعالیت‌های هیجان مدار در مدارس برای کنترل خشم در نوجوانان

تهران (پانا) - یک روان شناس کودک گفت: طبق پژوهش داخلی انجام شده در سال ۱۴۰۳در دانشگاه تهران، مشخص شد اگر برنامه‌های هیجان‌مدار در مدارس وجود داشته باشد، به میزان ۴۰ درصد پرخاشگری کودکان کمتر می‌شود.

کد مطلب: ۱۵۹۳۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت انجام فعالیت‌های هیجان مدار در مدارس برای کنترل خشم در نوجوانان

شیوا محمودی در گفت‌وگو با پانا درباره راهکارهای کنترل خشونت در کودکان، بیان کرد: «خشونت کودکان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین و مربیان در سال‌های اخیر بوده است. آمارهای جدید نشان می‌دهد ۳۰ درصد از کودکان ایران در معرض رفتارهای پرخاشگرانه قرار دارند. خشونت در کودکان چهار عامل اصلی دارد. الگوگیری از رسانه‌ها مثل برنامه کودک‌ها و بازی‌های کامپیوتری اولین عامل است. دومین عامل تنبیه بدنی توسط والدین است. شاید کمی عجیب باشد اما هنوز ۴۰درصد از خانواده‌ها از تنبیه بدنی استفاده می‌کنند. همچنین استرس اقتصادی هنگامی که از والدین به کودکان منتقل می‌شود، باعث بروز خشونت در رفتار آن‌ها خواهد شد.»

وی افزود: «آموزش‌هایی که مهارت‌های ارتباطی و راه‌های غیر خشونت‌آمیز را به کودکان آموزش دهد، مناسب است. راهکارهای عملی بسیار نتیجه مثبت دارد. کودکان از طریق مدلسازی آموزش می‌بینند. به طور مثال والدین باید مدیریت خشم را تمرین کنند. هنگامی که والدینی در عصبانیت چیزی را بر زمین می‌کوبند، تربیت مثبت اثری ندارد. یک تکنیک موثر این است که در هنگام عصبانیت به جای فریادزدن با صدای بلند بگویند من پنج دقیقه زمان لازم دارم تا فرزندشان این صدا را در هنگام عصبانیت والد خود بشنود. آموزش احساسات راهکاری دیگر است. با کودکان از همان کودکی درباره احساسات صحبت کنیم.» 

محمودی ادامه داد: «سومین عامل این است که جایگزین‌های غیرخشونت آمیز را آموزش دهیم؛ بعضی از کودکان انرژی زیادی دارند و همین موضوع عاملی برای بروز خشونت در آن‌ها می‌شود. ثبت‌نام در کلاس‌هایی که تحرک و هیجان زیادی دارند، خمیربازی، خط خطی صفحه سفید فعالیت‌های مناسب برای تخلیه انرژی کودکان است.»

وی درخصوص نقش مدارس در کنترل خشم کودکان، گفت: «مدارس باید آموزش درس مهارت‌های زندگی را الزامی کنند تا کودک حل مسائل گروهی را با بازی آموزش ببیند. نقش‌آفرینی در بازی بسیار کمک‌کننده است. معلمان می‌توانند با ایجاد بازی‌ها رفتار مسالمت آمیز را به کودکان آموزش بدهند.»

این‌روان‌شناس کودک افزود: «طبق پژوهش داخلی انجام شده در سال ۱۴۰۳در دانشگاه تهران، مشخص شد اگر برنامه‌های هیجان‌مدار در مدارس وجود داشته باشد، به میزان ۴۰درصد پرخاشگری کودکان کمتر می‌شود. همچنین کودکانی که به سمت هنرهای نمایشی می‌روند مهارت های ارتباطی آن ها تا ۲۵درصد افزایش می‌یابد. در آخر باید گفت خشونت کودکان یک واکنش بوده و ذاتی نیست. کودکان از طریق محیط اطراف خود یاد می‌گیرند که به محیط پاسخ بدهند.»

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار