افزایش ارتفاع موج در آب‌های شمال و جنوب کشور

تهران (پانا) - سازمان هواشناسی نسبت به افزایش وزش باد و ارتفاع موج در خلیج فارس و دریای خزر هشدار داد.

کد مطلب: ۱۴۷۷۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ارتفاع موج در آب‌های شمال و جنوب کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده با اشاره به افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای شمال غربی در محدوده ۲۸ نات و افزایش ارتفاع امواج دریا در سواحل تا ۲ متر و در فراساحل بیش از ۲ متر یکشنبه (۶ خردادماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر، در شمال خلیج فارس، دوشنبه و سه‌شنبه (۷ و ۸ خردادماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و چهارشنبه (۹ خردادماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌ سنگین و سنگین و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در مناق ساحلی بین ۱ تا ۱.۵ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲ متر یک‌شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان و دوشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای مازندران و گلستان، در دریای خزر انتظار می‌رود.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به خطر غرق شدن شناگران و آسیب به قایق های سبک و تفریحی، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال آسیب به شناورهای سبک، احتمال اختلال در فعالیت‌های بندری و اختلال در تردد شناورها و فعالیت‌های فراساحلی اشاره کرد.

به توصیه سازمان هواشناسی منع شنا و فعالیت‌های تفریحی، اعمال محدودیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک تفریحی و صیادی ، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در حوزه‌های مختلف مد نظر قرار گیرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار