یک حقوقدان مطرح کرد؛

عدم اجرای احکام در دادگاه‌های بین‌المللی به معنای فقدان ضمانت‌اجرا نیست

آمریکایی‌ها از طریق زور مانع اجرا برخی احکام می‌شوند

تهران (پانا) - یک حقوقدان گفت: بسیاری از کشورها در جهان وجود دارند که احکام دادگاه‌ها را اجرا نمی‌کنند و عدم اجرای احکام در دادگاه‌های خارجی به معنای فقدان ضمانت‌ اجرا نیست بلکه موضوع بر سر لابی‌گری‌های دولت‌هاست.

کد مطلب: ۱۴۷۵۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
عدم اجرای احکام در دادگاه‌های بین‌المللی به معنای فقدان ضمانت‌اجرا نیست

امیر بی‌پروا، پژوهشگر حقوق بشر بین‌الملل و مدرس دانشگاه علوم قضایی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «کلیه شعب علم حقوق اعم از حقوق داخلی و یا بین المللی دارای ضمانت اجرا هستند اما این ضمانت اجراها در حقوق بین‌الملل شامل اقدامات متقابل و جمعی، اقدامات قهری چندجانبه، افکار عمومی و نهادهای بین‌المللی است.»

وی در ادامه به چند نمونه از این ضمانت‌اجراها اشاره کرد و گفت: «برای چند نمونه از ضمانت‌اجراها در حقوق بین الملل می‌توان به بحث صرب‌ها در یوگسلاوی سابق که دادگاهی بسیار موفق بود، اشاره کرد.»

بی‌پروا افزود: «مورد دیگر بحث نسل‌کشی رواندا بود که توسط شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد و بسیار موفق عمل کرد. در این محاکمه افراد زیادی محکوم شده و همچنان در حبس هستند.»

مدرس دانشگاه علوم قضایی بیان کرد: «بحث عدم اجرای حقوق بین‌الملل در بسیاری از موارد در حقوق داخلی نیز دیده می‌شود. گاهی در اجرای حقوق داخلی ما شاهد لابی‌گری‌های قدرت‌های سیاسی هستیم که مانع اجرای حقوق داخلی می‌شود.»

وی افزود: «علاوه بر این بسیاری از کشورها در جهان وجود دارند که احکام دادگاه‌ها را اجرا نمی‌کنند. عدم اجرای احکام در دادگاه‌های خارجی به معنای فقدان ضمانت‌ اجرا نیست بلکه موضوع بر سر لابی‌گری‌های دولت‌هاست.»

بی‌پروا گفت: «در بسیاری از موارد آمریکایی‌ها از طریق زور مانع اجرا برخی احکام می‌شوند. حقوق بین‌الملل دارای ضمانت‌اجرا بوده اما تحت تاثیر نفوذ صاحبان قدرت ثروت قرار می‌گیرد. مواردی مثل لابی صهیونیست‌ها یا آمریکایی‌ها و یا نفوذ شرکت‌های چند‌ملیتی، نقض حقوق بین‌الملل بوده و باعث کاهش تاثیر ضمانت اجرا‌ها می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار