رئیس سازمان غذا و دارو:

حذف ارز تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت سازمان برنامه و بودجه است

تهران (پانا) - رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی از تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت سازمان برنامه و بودجه است، گفت در نظر است تا سیاست ارز ترجیحی به «ارز یارانه‌ای» تغییر داده شود؛ سیاست جدید با ارائه ارز یارانه‌ای، کنترل قیمت نهایی برای مصرف‌کننده است.

کد مطلب: ۱۴۷۵۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
حذف ارز تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت سازمان برنامه و بودجه است

حیدر محمدی در آیین افتتاحیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه ایران هلث که صبح امروز، شنبه، ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما طی سال‌های گذشته و به ویژه در سال ۱۴۰۱ با مشکلات فراوانی در حوزه تامین اقلام سلامت مواجه بود اما سال ۱۴۰۲، سال کم دغدغه‌ای بود.

وی با بیان اینکه تامین دارو و تجهیزات پزشکی یک حوزه تخصصی برای وزارت بهداشت به حساب می‌آید، افزود: نه تنها وزارت بهداشت بلکه دستگاه‌های ذی‌نفع دیگری در حوزه تامین تجهیزات پزشکی و دارو نقش‌آفرینی می‌کنند. من بازهم تاکید می‌کنم تامین دارو، ملزومات دارویی و شیرخشک جزو حوزه‌های تخصصی وزارت بهداشت به حساب می‌آید اما دستگاه‌های دیگری در این حوزه به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش‌آفرینی می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: به طور مثال، بانک مرکزی در تامین ارز نقش‌افرینی می‌کند. همچنین سیاست گذاری حوزه تجارت و بازرگانی شرکت‌ها در اختیار وزارت صمت است. همچنین سازمان استاندارد به صورت غیر مستقیم در این زنجیره نقش‌آفرینی می‌کند.

وی با اشاره به سازمان برنامه و بودجه گفت: سازمان برنامه و بودجه در تامین تجهیزات پزشکی نیز نقش دارد و نقش‌آفرینی این سازمان مربوط به حوزه نقدینگی می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یک و نیم میلیارد دلار برای اقلام وارداتی تخصیص ارز داشته‌ایم، اظهار کرد: میزان تخصیص ارز برای اقلام داخلی متفاوت است. کاهش وابستگی به ارز و توسعه اقلام داخلی جزو مباحث استراتژیک وزارت بهداشت و دولت به حساب می‌آید.

محمدی با بیان اینکه مشکلات تامین ارز بر کسی پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: تامین ارز شامل چندین مرحله شامل اختصاص سهمیه، اعلام از سوی وزارت بهداشت، تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، تامین ارز توسط ذی‌نفع یا تامین‌کننده و ارائه حواله ارزی به ذی‌نفع خارجی می‌شود.

وی ادامه داد: تخصیص ارزی سال جاری معادل ۳.۵ میلیارد دلار است؛ پیش بینی می‌کنیم که این مبلغ تخصیص یافته تا پایان سال کاهش یابد چرا که این مبلغ در طول زنجیره تامین تا ارائه به ذی‌نفع خارجی کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تحریم‌ها گفت: برخلاف ادعاهای پوشالی استکبار جهانی، ما در حوزه دارو تحریم هستیم. به واسطه تحریم‌ها انتقال ارز و کالاها مشکل شده است؛ مشکلات به نحوی است که تمایل ما به ارز ترجیحی را کمتر می‌کند.

محمدی ادامه داد: سازمان غذا و دارو به دنبال مدیریت شرایط ارزی است؛ پس از مطرح شدن موضوع عرض ترجیحی تلاش کرده‌ایم که علاوه بر تامین ارز مورد نیاز، میزان وابستگی به ارز ترجیحی را کاهش دهیم. در حال حاضر، میزان وابستگی به ارز ترجیحی کاهش یافته است. امیدوارم با همت یکدیگر بتوانیم میزان وابستگی به ارز ترجیحی را به طور کامل حذف کنیم.

وی با بیان اینکه حذف کامل ارز ترجیحی به حمایت سازمان برنامه و بودجه نیاز دارد، افزود: سازمان برنامه و بودجه به منظور حذف ارز ترجیحی باید نقدینگی لازم را تامین کند. اصلاح سیاست حذف ارزی نباید به نحوی باشد که پرداخت از جیب مردم افزایش یابد. ما در نظر داریم سیاست ارز ترجیحی را به «ارز یارانه‌ای» تغییر دهیم. ما در سازمان غذا و دارو به دنبال حذف ارز حمایتی نیستیم؛ هدف از ارز ترجیحی کنترل قیمت مصرف‌کننده است و سیاست ما با ارائه ارز یارانه‌ای نیز کنترل قیمت نهایی برای مصرف‌کننده است. ما با ارائه ارز ترجیحی توانسته‌ایم پرداخت از جیب مردم را از سال ۱۴۰۱ ثابت نگه داریم و با ارائه یارانه ارزی نیز در این مسیر همچنان گام برمی‌داریم.

وی با بیان این ارائه ارز یارانه‌ای باید در حوزه تجهیزات نیز اتفاق افتد، افزود: بیش از ۴۰۰ هزار IRC در حوزه تجهیزات داریم که ۱۳۰ هزار مورد آن فعال است. همچنین ۵۷۰۰ Index داریم که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حوزه تولید و باقیمانده به حوزه واردات اختصاص دارد.

محمدی با بیان اینکه گرایش به تولید افزایش یافته، افزود: سازمان غذا و دارو موضوع گرایش به افزایش تولید را پیگیری می‌کند. زیرساخت‌ها و الزامات حمایت از تولید باید محقق شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به مشکلات تامین نقدینگی گفت: تامین کننده‌ها با مشکلات نقدینگی مواجه هستند؛ به طور مثال، سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت‌های خود را با تاخیر انجام می‌دهند. تاخیر در پرداخت سبب می‌شود دانشگاه‌های علوم پزشکی نتوانند اعتبار مورد نیاز شرکت‌های تامین کننده را در زمان مناسب پرداخت کنند.

محمدی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو همواره تفاهمنامه با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دارد، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه برای سال جاری نیز منعقد شده است. ما از بانک مرکزی جمهوری اسلامی درخواست حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه میزان سقف پرداخت تسهیلات معادل ۸۰ درصد فروش سال قبل است، افزود: ما خواهان افزایش سقف تسهیلات به میزان ۲۰۰ درصد فروش سال قبل هستیم. همچنین خواهان مدت زمان پرداخت تعهد هستیم. تامین کننده‌ها با مشکلی مواجه شده بودند به نحوی که تا پایان اردیبهشت ماه می‌بایست نسبت به رفع پرداخت تعهد خود اقدام می‌کردند. پس از درخواست وزارت بهداشت و موافقت بانک مرکزی مدت زمان پرداخت تعهد شرکت‌های تامین کننده تا پایان تیر ماه سال جاری تمدید شد.

محمدی با بیان اینکه حدود ۲۰۰۰ شرکت در زمینه دارویی فعالیت می‌کنند، افزود: بخشی از این شرکت‌ها در حوزه مواد اولیه، بخشی در حوزه محصول نهایی و بخشی در حوزه ساخت قطعات فعالیت می‌کنند. بررسی شرکت‌های صنعت دارویی بیانگر این است از مجموع ۲۰۰۰ شرکت فعال در صنعت دارو ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان هستند. حمایت معاونت علمی سبب رشد فزاینده شرکت‌های دانش بنیان شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: توان مالی شرکت‌های دانش بنیان کوچک است و به همین دلیل نیاز به حمایت دارند. صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک مرکزی و معاونت علمی باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند. برخی از سرمایه گذاران تمایل دارند از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنند. برنامه اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو این است که ماهانه ۵ محصول جدید را به سبد محصولات تجهیزات پزشکی اضافه کند. هدف از اجرای کار این است که فرمایش مقام معظم رهبری یعنی جهش تولید را محقق کنیم. موضوع اضافه شدن محصولات به سبد محصولات پزشکی کشور از سال جاری آغاز شده و این مسیر ادامه دارد.

محمدی با بیان اینکه ۱۵ محصول جدید در نمایشگاه ایران هلث رونمایی می‌شود، افزود: بیشترین میزان ارزبری در حوزه تامین تجهیزات مربوط به تجهیزات قلبی می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات قلبی محدود است و من از سرمایه‌گذاران می‌خواهم که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه برونسپاری اقدامات از راهکارهای حمایتی سازمان غذا و دارو به حساب می‌آید، افزود: تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی منعقد کردیم و امیدوارم این تفاهمنامه بتواند امور مربوط به تامین کنندگان را تسهیل کند. اگر این موضوع محقق شود بار سنگینی که بر دوش اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو وجود دارد، کم می‌شود.

وی گفت: تجهیزات پزشکی خط مقدم نظام سلامت است؛ چراکه از مرحله مراقبت و پیشگیری تا پایش سلامتی و تشخیص و درمان کاربرد حیاتی دارد.

محمدی گفت: بازار تجهیزات پزشکی کشور نزدیک به ۳ میلیارد دلار می‌رسد که حدود ۲ میلیارد دلار سهم واردات و یک میلیارد دلار سهم تولید است.

به گزارش ایسنا، همچنین مهندس محمد مسلمی - رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی، با اشاره به آغاز به کار این نمایشگاه، آن را فرصتی برای بازاریابی و نمایش توانمندی‌های داخلی عنوان کرد و در عین حال از حضور ۵۵۰ شرکت ایرانی در این دوره از نمایشگاه خبر داد.

وی گفت: تقریبا ۱۰۰ شرکت خارجی و ۱۵۰ شرکت دانش بنیان نیز در نمایشگاه امسال مشارکت کرده اند.

وی با اشاره به توانمندی ایران در حوزه تجهیزات پزشکی، گفت: شرکت های داخلی توانسته اند پاسخگو و تامین کننده بخش عمده ای از نیازهای کشور باشند. البته این مسئله هنوز به صددرصد نرسیده و ما در برخی از حوزه ها نیازمند واردات و یا همکاری طرف های خارجی هستیم. همچنین شرکت‌های دانش بنیانی که در نمایشگاه امسال شرکت کرده اند صلاحیت حرفه‌ای آنها از طریق بررسی سوابق، مدارک و مستندات مورد تایید قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: حوزه تجهیزات پزشکی در همه‌گیری کرونا، امتحان خود را به خوبی پس داد و این شرکت ها توانستند نیازهای مردم و مراکز درمانی را به خوبی تامین کنند.

رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی، توجه ویژه به فناوری را یکی از تفاوت های این دوره از نمایشگاه با ادوار گذشته خواند و گفت: رنگ و بوی فناوری در این نمایشگاه بیشتر شده؛ به نحوی که در این دوره در حدود ۶۰ نشست تخصصی در حاشیه نمایشگاه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه تا روز سه شنبه برقرار خواهد بود، یادآور شد: در پانل های امسال، به مسئله هوش مصنوعی و درمان از راه دور هم توجه ویژه ای شده است.

همچنین باقری‌نیا - دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران در افتتاحیه نمایشگاه ایران هلث اظهار کرد: بررسی‌ها بیانگر این است نمایشگاه نسبت به سال گذشته پربارتر است و به همین دلیل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت صمت و پارک علم و فناوری پردیس که مسئولیت برگزاری نمایشگاه را بر عهده گرفته، تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه از مسئولان می‌خواهم به حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی توجه بیشتری داشته باشند، افزود: صنعت دارو و تجهیزات پزشکی با جان انسان‌ها در ارتباط است و به همین دلیل باید در کانون توجه قرار گیرد. ما از معاونت علمی ریاست‌جمهوری انتظار داریم که میزان حمایت‌های خود را افزایش دهد. بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر ارائه فناوری‌های جدید گام برمی‌دارند و با توجه به عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان باید گفت باید زمانی در اختیار این شرکت‌ها قرار گیرد که مشکلات خود را بازگو کنند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران با اشاره به مشکلات تامین وام گفت: میزان تخصیص وام متناسب با افزایش ارز نیست. بزرگترین مشکل ما ارز ترجیحی است و این موضوع سبب از بین رفتن انگیزه برای فعالیت در این حوزه می‌شود و سبب شکل گرفتن برخی پدیده‌ها مانند مهاجرت جوان‌ها می‌شود.

وی افزود: قیمتگذاری دستوری از دیگر مشکلات فعالان حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی به حساب می‌آید. ما از مسئولان می‌خواهیم که جلساتی با ما پس از ساعت برگزاری نمایشگاه داشته باشند که بتوانیم مشکلات خود را بازگو کنیم.

به گزارش ایسنا، همچنین امین‌رضا خالقیان - دبیر بیست و پنجمین نمایشگاه ایران هلث با اشاره به آغاز نمایشگاه ایران هلث با حضور ۷۰۰ شرکت، از حضور ۲۰۰ مهمان خارجی در قالب تورهای فناورانه خبر داد.

وی با اشاره به حمایت های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از این رویداد حوزه سلامت گفت: در این نمایشگاه، سالن اختصاصی برای شرکت‌های نوپا و شتاب دهنده‌های تخصصی در این حوزه برپا شده است. برگزاری ۶۰ نشست تخصصی از دیگر رویدادهای جانبی این نمایشگاه به شمار می‌رود که در آنها دستاوردهای حوزه سلامت و فناوری‌های این حوزه به متقاضیان ارائه خواهد شد.

خالقیان با اشاره به حضور ۷۰۰ شرکت در نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: ایجاد میز خدمت وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این دوره از نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

دبیر نمایشگاه ایران هلث ادامه داد: علاوه بر اینها، ۲۰۰ میهمان خارجی در قالب تورهای بین المللی صندوق نوآوری و شکوفایی اجرا می شود.

بر اساس این گزارش، بیست و پنجمین نمایشگاه ایران هلث ۲۰۲۴ با محوریت پارک فناوری پردیس از امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران شروع به کار کرد و تا اول خرداد ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار