وزیر کشور تاکید کرد؛

لزوم برخورد با کسانی که مقاوم‌سازی را نادیده می‌گیرند

تهران (پانا) - وزیر کشور گفت با کسانی که مقاوم‌سازی را نادیده می‌گیرند، باید برخورد قضایی شود.

کد مطلب: ۱۴۷۳۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
لزوم برخورد با کسانی که مقاوم‌سازی را نادیده می‌گیرند

احمد وحیدی امروز در مراسم افتتاحیه نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله که در محل برج میلاد برگزار شد، موضوع این کنفرانس را یکی از موضوعات مهم کشور دانست که در زندگی انسان‌ها اثرگذار است و افزود: زلزله از آن جایی که از نظر انسانی و تجهیزات شهری آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند، یک پدیده نگران‌کننده و دلهره‌آور است.

وی با تاکید بر شناسایی جنبه‌های علمی زلزله، ادامه‌ داد: زلزله حاصل فعل و انفعالات و حرکت صفحات زمین است؛ از این رو شناخت علمی آن همواره مورد توجه بوده است، لذا این حوزه کنکاش عمیقی را می‌طلبد.

وحیدی، پیشگیری از زلزله را یکی از موضوعات دیگری در حوزه زلزله‌ عنوان کرد و یادآور شد: ما همچنان در پیش‌بینی زلزله دچار ضعف هستیم، در حالی که منطق می‌گوید، نباید در این حوزه ضعف داشته باشیم. اخیرا این فرضیه قوت گرفته که می‌توان از قابلیت‌های هوش مصنوعی در پیشگیری از زلزله بهره برد و موفق‌تر عمل کنیم.

وزیر کشور با تاکید بر ضرورت توسعه شبکه‌های زلزله‌نگاری و لرزه‌نگاری در کشور، خاطر نشان کرد: موضوع دیگر کشور در حوزه زلزله توسعه دانش و فناوری است. در این حوزه محققان در شناخت گسل‌ها خوب عمل کرده‌اند، ولی معتقدم این شناخت باید عمیق‌تر باشد.

وی گام بعدی شناخت گسل‌ها را ساخت سازه‌های مقاوم در برابر زلزله عنوان کرد و گفت: قطعا توجه به ساخت و ساز پایدار از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی در برخی موارد به آن توجه نشده است. 

وحیدی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهدیم که در زلزله‌های با بزرگای بیشتر از ۶ در شهرها، سازه‌ها کمتر آسیب دیدند و در روستاهایی که اقدام به بازسازی سازه‌ها شد، آسیب کمی را متحمل شده‌اند. از این رو در این حوزه نیازمند نظام سختگیرانه‌تری هستیم.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه در برابر کسانی که آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز را نادیده می‌گیرند، باید برخورد قضایی صورت گیرد، گفت: در این زمینه آیین‌نامه ۲۸۰۰ وجود دارد، ولی این آیین‌نامه در همه مناطق کشور به طور یکسان باید اجرا شود.

وی با اشاره به نقش دانشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه علمی این حوزه، اظهار کرد: احساس می‌شود که رشته‌های مرتبط با زلزله در دانشگاه‌ها در جایگاه بالایی قرار ندارند و نیازمند فرهنگ‌سازی در این حوزه هستیم. چرا که زلزله یک پدیده چند وجهی است و برای شناخت عمیق آن باید تلاش کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار