مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خبر داد؛

تدوین بسته تشویقی جدید بافت‌های فرسوده

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران جزئیاتی از تدوین بسته تشویقی جدید برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۷۲۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
تدوین بسته تشویقی جدید بافت‌های فرسوده

سیدمهدی هدایت امروز در نشست خبری امروز دوشنبه در تشریح اقدامات سازمان نوسازی شهرداری تهران ظرف یکسال گذشته، گفت: اتفاق خوبی که سال گذشته و در راستای اجرای برنامه چهارم به عنوان یک تکلیف اجرایی شد این بود که مقرر بود هر ساله سه درصد از بافت فرسوده را نوسازی کنیم برهمین اساس ۵۹۰۰ پلاک نوسازی شد و به این ترتیب سه درصد برنامه محقق شد. امسال نیز با توجه به برنامه ریزی انجام شده تکالیف مناطق را ابلاغ کرده‌ایم که رصد آن را نیز انجام خواهیم داد تا سه درصد برنامه امسال نیز محقق شود.

وی اضافه کرد: کلنگ‌زنی بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکن در تهران با مشارکت نهادها، شرکت‌ها در اراضی نظامی و ... با تسهیل‌گری شهرداری از ماه آینده اتفاق می‌افتد که این واحدها با هدف نوسازی بافت‌های فرسوده و بافت ناپایدار انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در تهران طبق طرح جامع مسکن سالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی باید ساخته می‌شد که در سال‌های گذشته تنها ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد تولید شده لذا شاهد یک عقب‌ماندگی هستیم. در عرضه مسکن استطاعت‌پذیر فعال شدیم تا گروه‌های هدف شهرداری صاحب خانه شوند.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به تدوین بسته تشویقی تکمیلی جدید در حوزه بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهر تهران، اضافه کرد: در سالیان گذشته در محدوده ناپایدار بسته تشویقی نداشتیم اما سال گذشته مصوبه‌ای داشتیم که با حضور رئیس جمهور در منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران تدوین این بسته‌ها مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد بسته‌ای تدوین شود که دربرگیرنده ۱۴ هزار هکتار محدوده ناپایدار هم بشود و مسکن‌های قابل استطاعت در این محدوده تولید و به تبع آن ایمنی شهر تهران افزایش پیدا می‌کند.

هدایت اضافه کرد: محدوده‌هایی در منطقه 4 همچون شمیران‌نو و خاک سفید جزو بافت ناپایدار هستند و مابقی این بافت‌ها در جنوب تهران است، قطعا به موازات ساخت مسکن در این محدوده، تامین سرانه‌های خدماتی نیز انجام می‌شود که به تبع آن تعریض معابر نیز انجام خواهد شد که ارتقاء کیفیت زندگی را به همراه خواهد داشت. در محدوده‌هایی که کار نوسازی در آنها سالیان سال متوقف بود همچون کن، گلاب‌دره در منطقه یک، سیمین‌دره در منطقه یک و نفرآباد در منطقه ۲۰ به علت نبود طرح‌های شهری و عدم به رسمیت شناختن سکونت در این محدوده‌ها، شاهد ایجاد شرایط نامساعدی بودیم که در سال گذشته برای همه آنها طرح‌های موضوعی تصویب و ابلاغ شد و زیرساز نوسازی در این مناطق فراهم شد و علاوه بر آن پروژه‌های خدماتی را نیز برای این محدوده‌ها تعریف کردیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: همه این طرح‌ها با مشارکت شهروندان تهیه شده تا قابلیت اجرا داشته باشند و منجر به نوسازی در این مناطق شود. در سال گذشته بیشترین مصوبات با هدف بازآفرینی و نوسازی در محدوده‌هایی که به عنوان چالش‌های شهری قلمداد می‌شدند مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح پروژه‌های مهم سازمان نوسازی شهر تهران به تکمیل باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و افزود: عملیات عمرانی این پروژه در سال جاری تکمیل و به این ترتیب فاصله شمال به جنوب شهر تهران کم می‌شود و یکی از بزرگترین پروژه‌های بازآفرینی شهر تهران است که در قالب آن کمبود سرانه‌ها در محدوده مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: بازافرینی نفرآباد در سال جدید به اتمام می‌رسد و پروژه‌های الگوی مسکن نیز در این محدوده اجرا و پروژه فاضلاب این محدوده ظرف دو هفته آینده آغاز خواهد شد. تمام طراحی‌ها در نفرآباد با معماری ایرانی – اسلامی و ملاحظات همجواری با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی انجام شده است. علاوه بر این عملیات ساخت زائرسرای مناسبی با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در این محدوده در حال اجراست.

هدایت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع محلات الگو در شهر تهران اشاره کرد و افزود: باید توسعه جدید شهر تهران با توجه به محلات الگو پیش برود به شکلی که در راستای اجرای این طرح به موضوعاتی همچون انرژی‌های نو، فضای سبز و ایجاد مرکز محله به عنوان تامین کننده خدمات اولیه شهروندان توجه ویژه صورت گیرد. در این راستا محلات موفقی که از گذشته وجود داشته گسترش داده خواهد شد. در منطقه ۱۹ در مقیاس ۲۰۰۰ واحد در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار و همچنین در چند محله منطقه ۲۱ این محلات الگو ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به تلاش برای رفع موانع نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران اظهار کرد: صدور سند در محدوده‌های بافت در نقاطی که با مشکل مواجه بودیم در سال گذشته پیگیری و موانع آن برطرف شد و مشکل سند در بخشی از مناطق نیز از شمیران نو حل شد. همچنین بسته تشویقی اوقاف به محدوده‌های بافت به زودی ابلاغ خواهد شد امیدواریم این بسته در ماه آینده در جهت نوسازی در محدوده بافت فرسوده ابلاغ شود با این اقدامات پایداری تهران در ابعاد مختلف ارتقاء پیدا می‌کند و نوسازی محقق خواهد شد. ۲۷ دفتر تسهیل‌گری در محدوده بافت فرسوده تهران وجود دارد که گام‌های موثری در این حوزه توسط این دفاتر برداشته شده است. در سال‌های گذشته بسته تشویقی در تهران حذف شده بود که یک درصد نوسازی در بافت فرسوده را محقق کرده بود اما در دو سال گذشته رشد خوبی داشتیم و انتظار داریم با مدل‌های تعریف شده امسال در این بخش شاهد یک جهش باشیم.

وی اضافه کرد: البته در محدوده‌های میراثی مشکلات جدی داریم چرا که این محدوده‌ها شامل مشوق‌ها نمی‌شوند و هر روز نسبت به روز گذشته وضعیت بدتری پیدا می‌کنند لذا درخواست ما از وزارت میراث فرهنگی این است که در سیاست‌های خود در این محدوده‌ها یک بازبینی داشته باشند. ما آماده‌ایم با مدل‌های مختلف نسبت به نوسازی این بخش از شهر که از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیاری برای شهر برخوردار است گام‌های موثر برداریم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: برای ورود شرکت‌های تیمی به حوزه مسکن دو شرط ورود تکنولوژی جدید که منجر به کاهش زمان ساخت می‌شود و همچنین ورود منابع مالی به شکلی که ۸۰ درصد سرمایه را به عنوان منابع وارد کنند را مدنظر قرار داده‌ایم. در این راستا کار به صورت ۱۰۰ درصدی توسط شرکت‌ها و مهندسین ایرانی انجام می‌شود و شرکت‌های چینی تنها تکنولوژی و منابع را وارد می‌کنند تفاهم‌نامه با آنها نیز برهمین اساس شکل گرفته و اولویت ما در این راستا نیز بافت فرسوده است تفاهم اولیه ۲۰۰ هزار واحد است که باید قراردادهای متعددی برای تحقق آن منعقد شود. اگر روی طرح، زمان و قیمت به توافق برسیم قراردادها منعقد خواهد شد.

هدایت در خصوص موضوع نوسازی محدوده بازار تهران نیز اظهار کرد: براساس برنامه‌ای که در سال گذشته به تصویب رسید به صورت کامل مشخص شده چه دستگاهی با چه ابزاری و در چه بازه زمانی باید اقدامات خود را انجام دهد در حقیقت وظایف همه دستگاه‌هایی که در این حوزه تکلیف دارند مشخص شده اما در این مسیر نیازمند تامین این اعتبار برای اجرای اقدامات دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی ادامه داد: در مسیر راه‌آهن تهران – اهواز ۱۳ هزار پلاک وجود داشت که به دلیل محدودیت‌های راه‌آهن شهرداری نمی‌توانست پروانه برای آنها صادر کند در سال گذشته مصوبه‌ای مبنی بر حذف این محدودیت با توجه به این‌که حریم راه‌اهن دیگر کاربری نداشت شکل گرفت که این محدودیت حذف شد و این پلاک‌ها در مسیر نوسازی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران  در خصوص شیوه و جزییات تدوین بسته‌های تشویقی جدید تصریح کرد: تاکنون برای تشویق نوسازی بافت‌های فرسوده اگر مساحت زمین به ۱۰۰ مترمربع می‌رسد یک طبقه تشویقی و اگر ماحصل تدوین شش پلاک به مساحت ۴۰۰ مترمربع می‌رسید دو طبقه تشویقی داده می‌شد که عملا چنین امکانی میسر نبود. با تلاش‌هایی که صورت گرفت در کمیسیون ماده هفت مصوبه‌ای گذرانده شد که تسهیلات تشویقی دو طبقه داده شود. به این ترتیب حداکثر طبقات ارائه شده در حوزه تشویقی پنج طبقه و در برخی موارد خاص نیز با داشتن برخی شرایط تا هفت طبقه نیز امکان پذیر خواهد شد.

وی در خصوص موضوع اجاره‌داری نیز اظهار کرد: لایحه‌ای از سوی ما تنظیم شد که در جلسه مشترکی با وزیر کشور پیشنهادات ما ارائه شد در حقیقت با توجه به ابزارهایی که در حوزه مسکن و امکاناتی که در این حوزه در اختیار داریم شهرداری می‌تواند در موضوع اجاره‌داری به دولت کمک کند. پیشنهادات خود را ارائه کردیم اما هنوز موضوع در دولت نهایی نشده است. پیشنهادات ما برای شهر تهران است و آنچه در این حوزه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است برای کل کشور است.

هدایت در خصوص موضوع فروش متری مسکن نیز تصریح کرد: سازمان بورس هنوز برای فروش متری مصوبات لازم را ابلاغ نکرده در حالی که با این روش مسیر نقدینگی به سمت تولید مسکن سوق داده می‌شود و می‌تواند گره‌گشایی مناسبی برای موضوع مسکن در کشور باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار