معاون رییس‌جمهور:

دیوارکشی ترکیه در مرز ایران نیاز به بازنگری دارد

تهران (پانا) - ‌معاون رییس‌جمهور گفت‌ ایجاد دیوارکشی ترکیه در مرز ایران و ساختار و نحوه تعبیه آن نیاز به بررسی فنی و بازنگری دارد.

کد مطلب: ۱۴۶۴۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
دیوارکشی ترکیه در مرز ایران نیاز به بازنگری دارد

به گزارش ‌روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با فاطما مارنک، معاون وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییر اقلیم جمهوری ترکیه در حاشیه ششمین مجمع جهانی محیط زیست در کنیا بیان کرد: پدیده نوظهور گردوغبار چالشی جهانی است که برگزاری نشست منطقه ای وزرای محیط زیست و کنفرانس بین‌المللی مقابله با توفان های گرد و غبار را در طی امسال و سال گذشته از اقدامات مؤثر دولت جمهوری اسلامی ایران در حل این معضل بود.

وی گفت: خوشبختانه حضور نمایندگان کشور ترکیه در هر دو نشست پررنگ بود که در این خصوص مدیریت منابع آب و تأمین حقابه های محیط زیستی بالاخص برای کشورهای پایین دست، برای حفظ ارزش های اکوسیستم های دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ایجاد دیوارکشی ترکیه در مرز ایران و ساختار و نحوه تعبیه آن نیاز به بررسی فنی و بازنگری دارد، اذعان داشت: این مساله در مسیر جریان آبراهه‌ها قرار گرفته و می تواند هم منجر به تجمع آب در پشت دیوار و ایجاد سیل گردد و هم کریدورهای  عبور و مرور حیات وحش را با مشکل مواجه نموده است که می طلبد با تعبی ابنیه های مناسب اعم از روگذر و زیر گذر و همچنین و آبروهای طبیعی این مشکل مرتفع گردد.

مارنک نیز ضمن تقدیر جهت برگزاری نشست دوجانبه در خصوص معضل مشترک توفان های گردوغبار در دو کشور و نقش همکاری های میان دو کشور بعنوان بازیگران اصلی در رفع این معضل اشاره کرد.

وی با اشاره به موضوع تغییرات اقلیم، تبعات آن از جمله ایجاد خشکسالی و گرد و غبار را موضوعاتی انکارناپذیر عنوان کرد که نیازمند اقدام در زمان مناسب است.

معاون وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییر اقلیم جمهوری ترکیه عنوان کرد: موضوع مدیریت آب در قالب گروه کاری که توسط بخش مدیریت آب وزارت کشاورزی ترکیه شکل گرفته، در حال پیگیری و اقدام است و نماینده این کارگروه در سپتامبر سال گذشته بازدیدی از ایران داشته است و در روزهای آینده گروه کاری مشابهی با حضور معاون وزیر کشور شما از ترکیه بازدید خواهد نمود که در قالب گروه های کاری شکل گرفته و اقدامات فنی این معضل قابل حل و فصل خواهد بود.

 همچنین وی به حضور مدیرکل بخش بیابانزدایی در کنفرانس بین المللی گرد و غبار که در شهریور ماه سال جاری در تهران برگزار شد و ملاقات دوجانبه با دکتر سلاجقه اشاره کرد.

در این دیدار سلاجقه بر لزوم بازنگری فنی دیوارها که در مسیر آبراهه‌ها ساخته شده که منجر به تجمع آب در پشت آن که احتمال ایجاد فشار و تخریب آن و ایجاد سیل در روستاهای پایین دست این دیوارها اشاره کرد و ایجاد پل و سیستم زهکشی مناسب را راهکارهای مناسب برای برون رفت از این معضل دانست.

 در این راستا خانم مارنک نیز نگرانی ایران را لحاظ کرد و قول مساعد جهت بررسی نحوه استقرار دیوارها و رفع خطرات احتمالی و ارائه جزئیات در جلسه فنی هفته آتی در ترکیه را دادند. 

مارنک به دستیابی به تجربیات خوبی در خصوص مقابله با تغییرات اقلیم اشاره نمودند که قابل به اشتراک گذاری آن تجربیات با کشور ایران را خواهند داشت. 

سلاجقه نیز در انتها برای برگزاری نشست فی مابین و تهیه برنامه های عملیاتی مناسب که منجر به دستاوردهای مطلوب برای هر دو کشور می شود از وزیر محترم محیط زیست برای حضور در ایران دعوت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار