امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای حفاظت مشارکتی از گونه‌های در خطر انقراض؛

حفاظت از گونه‌های ارزشمند حیات‌وحش وارد فاز «مردمی» شد

تهران (پانا) - تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای حفاظت مشارکتی از گونه‌های آهوی ایرانی، گوزن زرد و قرقاول در راستای حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض به امضا رسید.

کد مطلب: ۱۴۶۲۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
حفاظت از گونه‌های ارزشمند حیات‌وحش وارد فاز «مردمی» شد

به گزارش ‌روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای حفاظت مشارکتی از گونه‌های آهوی ایرانی، گوزن زرد و قرقاول در راستای حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض به امضا رسید.

در این مراسم که با حضور نمایندگان بخش خصوصی و فعالان محیط زیست و کارشناسان و نمایندگانی از استان‌ها برگزار شد در مورد برنامه‌های حفاظت مشارکتی در این تفاهم‌نامه‌ها بحث و گفت‌وگو شد.

در واقع حفاظت از حیات وحش با مشارکت مردم نوعی بلوغ حفاظتی در عرصه‌های طبیعی است که انسان را جزیی جدایی‌ناپذیر از زیستگاه‌ها می‌داند و کلیه برنامه‌های حفاظتی را نه بر مبنای ایزوله کردن و بهره‌گیری از قوه قهریه بلکه با محوریت استفاده از ظرفیت موجود در بخشی از جامعه در قالب جوامع بومی ‌یا علاقه‌مندان و دوستداران طبیعت می‌داند.

در حال حاضر حفاظت مشارکتی در شکل‌های مختلف از جمله قرق‌های اختصاصی، یکی از الگوهای حفاظت خصوصی از تنوع زیستی به شمار می‌آید که امروزه در جهان، بسیار مورد توجه بوده و مراجع بین المللی محیط زیست نظیر IUCN و CBD بر توسعه استفاده از آن تاکید فراوان دارند. چنانچه اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) کتاب راهنمای حفاظتگاه های خصوصی را به چاپ رسانده و آنرا راهکاری برای تداوم حفاظت درازمدت از حیات وحش در دنیا می‌داند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار