وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:

آغاز مرحله نخست بیمه اجتماعی مادران روستایی و عشایری

تهران (پانا) - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز اجرای مرحله نخست بیمه اجتماعی مادران روستایی و عشایری خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۶۱۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد
آغاز مرحله نخست بیمه اجتماعی مادران روستایی و عشایری

سید صولت مرتضوی، در نشست خبری خود که بعدازظهر امروز برگزار شد از آغاز اجرای مرحله نخست بیمه اجتماعی مادران روستایی و عشایری مشمول ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خبر داد.

وی افزود: فراخوان ثبت‌نام از مادران غیرشاغل دارای ۳ فرزند و بیشتر در مناطق روستایی و عشایری در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت از امروز جهت توزیع عادلانه ثروت و تکافل اجتماعی شروع شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت سیزدهم از شعارهای اساسی آن و از راهبردهایش، تکافل و عدالت اجتماعی است، گفت: طی دو سال و نیم گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته و تقویت نهادهای حمایتی برای کمک و پوشش حداکثری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی صورت گرفته است. برای مثال هیچ مددجوی کمیته امداد و بهزیستی در نوبت قرار نمی‌گیرد و به صورت به‌روز، به متقاضیان پاسخ داده می‌شود.

مرتضوی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، عنوان کرد: در جهت خودکفایی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اقداماتی صورت گرفته است شایان تقدیر است؛ همچنین در رابطه با اجرای طرح کالا برگ الکترونیک نیز شاهد فعالیت‌های بسیار خوبی بوده‌ایم، به طوری که ۱۵ میلیون خانوار از این طرح استقبال و ۱۸ میلیون تراکنش صورت گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: اگر بعد خانوار را ۳.۳ محاسبه کنیم می‌توان گفت که ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مشمولان ۶۰ میلیون نفری، توانستند از یارانه خود استفاده کنند و تا ۱۷ اردیبهشت مرحله اول اجرای این طرح ادامه دارد.

وی در ادامه به یکی از وظایف مغفول مانده که تکلیف قانون برنامه ششم بوده است اشاره کرد و گفت: در ماده ۱۰۳ قانون برنامه ششم دولت وقت مکلف بود طی ۶ ماه، طرح بیمه زنان دارای سه فرزند روستایی و عشایر را عملیاتی کند. مزید بر آن، ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت بود که پایان سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. خوشبختانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی‌های لازم به عمل آمد و آیین‌نامه آن به تصویب دولت رسید.

وی یادآور شد: اکنون پس از طی تشریفات صورت گرفته، تعداد قابل توجهی از افراد، حسب استعلام از سازمان ثبت احوال مشمول این طرح می‌شوند. حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن روستایی و عشایر که دارای سه فرزند و بیشتر هستند، مشمول این طرح شدند.

وی اعلام کرد که امسال ظرفیت تحت پوشش قرار دادن ۵۰۰ هزار نفر از این افراد را داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عامل پیش رونده هر کشوری عنصر جوانی است، گفت: میانگین سنی دانشمندان بزرگ در حوزه دانش بنیان، در حوزه سلول‌های بنیادین و هوا و فضا و صنعت و اقتصاد که در حال فعالیت هستند، حدود ۳۰ سال است. کشوری که فاقد عنصر جوانی باشد اساسا از درون تهی خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ در‌پایان این نشست تفاهم‌نامه ستاد ملی جمعیت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز منعقد شد.

خبرنگار : امجد عبدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار