عضو شورای شهر تهران در گردهمایی بزرگ دوامیان:

حضور داوطلبان، طلایی‌ترین لحظات امدادرسانی در بحران‌ها است

تهران (پانا) - عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت که در تمامی جهان به تحربه ثابت شده است در ساعات اولیه بحران‌ها ساختارهای رسمی توان یاری رساندن به مصدومان را در سطح محلی نداشته و این گروه‌های محلی و خود مردم بوده‌اند که یاریگر و نجات‌بخش بوده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۹۶۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
حضور داوطلبان، طلایی‌ترین لحظات امدادرسانی در بحران‌ها است

گردهمایی بزرگ دوامیان شهر تهران امروز در برج میلاد برگزارشد. علیرضا زاکانی شهردار تهران در این مراسم با بیان این که یکی از کارویژه های جدی که در سال ۸۴ در تهران بنیان گذاشته شد، گروه‌های دوام و ایمنی است که مسئولیت بزرگی را بر عهده گرفتند و تا امروز با افتخار استمرار بخشیدند گفت :‌خشنودیم که بعد از ۷ سال وقفه این جمع باشکوه در کنار هم گرد آمدند؛ در سراسر کشور مجموعه هایی تولی گری این امر را در عرصه‌های های مختلف بر عهده دارند اما کار بزرگ و کارستان را مردم باید انجام دهند و یکی از ویژگی های انقلاب این بود که توانمندی های مردم را به ظهور و بروز رساند.

زاکانی ادامه داد: ظرفیت‌های شما باید به این سمت برود که موضوعات چالش برانگیز در شهر را شناسایی کنید و با مطالبه گری از مسئولین امکانی را فراهم کنید که به نقطه بحرانی نرسیم یا اگر رسیدیم از آمادگی های لازم برخوردار باشیم و در مقام آمادگی فرهنگ سازی و دیگران را با آموزش و سازماندهی با خود همراه کنیم و روز به روز این خانواده دوام را بزرگتر کنیم.

شهردار تهران اضافه کرد: آنچه که امروز در شورا و شهرداری مورد اهتمام می باشد، این است که سراهای محله را در یک افق بالاتر به عنوان قرارگاه های اثرگذار در هر محل پشتیبانی کند و یکی از خانه های مورد تاکید مدیریت شهری در سرای محلات، خانه های دوام است؛ گروه‌های جهادی دوام در مساجد و مدارس و کانون هایی که می تواند اثرات جدی داشته باشند، تشکیل می شود و این اقدامات که به خانواده ها در جهت تامین ایمنی و شرایط زیست بهتر کمک می کند، در مدیریت شهری مورد تاکید است.

وی یادآور شد: چیزی با ارزشها و زحمات شما قابل جایگزینی نیست اما خودمان را مکلف می دانیم که حمایت های اساسی را در جهت ایمنی شهر انجام دهیم و قدردان زحمات شما باشیم و در جهت ایمنی و ثبات و رفاه و آسایش در حوزه های مختلف گام‌های موثری برداریم.

شهردار تهران در جمع خبرنگاران هم با اشاره به ضرورت حضور مردم در اداره شهر گفت: بی شک تکیه به مردم در تمام ابعادی که نیاز شهر است، در این دوره مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته که حاصل این رویکرد می تواند رفاه و آسایش و پیشرفت مادی و معنوی شهر را رقم بزند.

زاکانی افزود: در سراهای محلات، یکی از خانه هایی که طراحی شده، خانه بحران است. با توجه به شرایط بحران خیزی که کشور دارد و همین مساله شهر را نیز در صورت بروز حوادث طبیعی متوجه آثار سوئی می کند؛ تصمیم داریم تا با محوریت مردم و سازماندهی آنها در این حوزه به ایجاد ایمنی و زمینه پیشگیری از بحران با یک حضور فعال و گره گشا در همان لحظات اولیه از ظرفیت خانه های دوام استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم هم توسعه و هم تقویت این خانه ها در خصوص گروه های جهادی دوام محور و ایمنی محور داشته باشیم که در مدارس و مساجد و همه کانون های جمعیتی بتوانند فعال شوند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه باید در کنار گروه های دوام بتوانیم متن جامعه را آموزش داده و فرهنگ سازی انجام دهیم تا آمادگی های لازم را در زمان بروز بحران داشته باشیم، بیان کرد: این اقدامات باعث می شود تا اگر در هر لحظه ای نیاز بود، حضور فعالی داشته باشیم.

زاکانی با بیان اینکه هفت سال بود که گروه های دوام محلات عملکرد خاصی نداشتند، تاکید کرد: بعد از این مدت اکنون شاهد چنین حضور باشکوهی هستیم و امیدواریم دست به دست هم بدهیم تا شهری ایمن تر را داشته باشیم.

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این گردهمایی گفت: تهران به عنوان کلانشهری که قرار است الگویی برای سایر شهرها شود، با انواع و اقسام مخاطرات مواجه خواهد بود و باید برای پیشگیری و مقابله با این بحران ها آمادگی داشته باشد و مردم در این کار نقش اساسی دارند.

وی افزود: داوطلبان واکنش اضطراری نسخه بومی برای مدیریت بحران جامعه محور هستند و در بحران‌های بزرگ دولت‌ها به تنهایی نمی توانند از عهده مدیریت بحران بر آیند؛ در شرایطی پایتخت تحویل این دوره از مدیریت شهری شد که مردم در صف‌های به هم تنیده به دنبال واکسن می گشتند و اکنون با کمک همین گروه ها و سایر گروه‌های مرتبط در نقطه ای هستیم که تعداد فوت شدگان به حداقل رسیده است.

نصیری ادامه داد: گروه‌های دوام مسجد محور، مدرسه محور و دوام متخصصین از برنامه های ما است؛ ۱۳۰۰ عضو جدید در این دوره به گروه‌های دوام اضافه شده است و ۲۱ هزار ثبت نام در این دوره داشتیم و بعد از ۷ سال جلسه ای در این رابطه برگزار می شود؛ همچنین گروه‌های دوام در این دوره ۴ سال جوانتر شده و ۲ درصد به عدالت جنسیتی نزدیکتر شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به خواسته های گروه های دوام اضافه کرد: جایگاه خانه دوام و ایمنی باید در تمام سراهای محلات تثبیت شود؛ مدیر سرای محله باید از دوام حمایت کند و دوامیان درخواست دارند از امکانات شهری بهره‌مند شوند.

احمد صادقی نیز در این مراسم با بیان این جمله که من هم یک دوامی هستم و به دوامی بودن خود افتخار می کنم گفت: من از سالها پیش که توفیق داشتم در مجموعه هلال احمر خدمت کنم و چه در سال های طلایی که در مجموعه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مسئولیت داشته ام و تا امروز که به عنوان نماینده مردم شریف ری، تهران و تجریش در خدمت شهروندان فهیم تهرانی هستم، همواره بر این باور بوده ام که میبایست شهر را به دست مردم سپرد و در تمامی مراحل از برنامه ریزی تا اجرا و نظارت خود مردم نقش آفرین باشند و حاکمیت صرفا نقش هادی و تسهیل گر را برعهده داشته باشد .

صادقی افزود: تجربه درخشان واگذاری امور به مردم را میتوان در هیئات دید . زیرا که برگزاری برنامه و اقدامات از دل برآمده شهروندان باعث بقا و تکرار این گونه برنامه هاست مثل دهه محرم و جشن نیمه شعبان که قرن ها و سالهاست که با مخالفت های گوناگون حاکمان جور رو به رو بوده اما به همت خود مردم برپا و زنده مانده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: این مهم در موضوعی مانند مدیریت بحران بیش از پیش به چشم میخورد و ضروری است زیرا همان گونه که در تمامی جهان به تجربه ثابت شده است در ساعات و روزهای اولیه بحران ها ساختارهای رسمی توان یاری رساندن به مصدومان را در سطح محلی نداشته و این گروههای محلی و خود مردم بوده اند که یاری گر و نجات بخش بوده اند .

صادقی خاطر نشان ساخت: به همین جهت سالهاست که گروههای مردمی ، تشکل های مردم نهاد و گروههای جهادی بار اصلی بحران ها را به دوش میکشند و لازم است تا ساختارهایی همانند مدیریت شهری این فرصت را برای گروههای مردمی ایجاد کنند که آموزش های تخصصی و مطابق با استانداردهای روز را در کنار مشارکت داوطلبانه خود کسب کرده و با بهره گیری از ظرفیت های هوشمند امکان ثبت و جبران خدمات داوطلبانه شهروندان از ظرفیت ها و امکانات شهری فراهم شود و همچنین بسترهایی برای مشارکت نخبگان و دانشمندان جوان جهت ایجاد مجموعه های دانش بنیان مشارکت جو فراهم گردد .

صادقی گفت: اگر تجربه افتخار آفرین ایام دفاع مقدس را مرور کنیم نقش آفرینی عاشقانه و بی چشم داشت مردم شهید پرور الگویی بزرگ برای جهانیان است و تکرار این حس ارزشمند در روزهای مبارزه با بیماری منحوس کرونا نیز یادآور آن دلاور مردی ها بود که به دست آحاد مردم از کادر درمان گرفته تا نیروهای خدوم دوام رقم خورد .

مهدی پیرهادی هم در این گردهمایی با اشاره به نقش اعضای دوام، افزود: این افراد نقش آفرین در حوزه سلامت و ایمنی مردم و آموزشگران هستند.اعضای دوام برای حفظ جان مردم دغدغه دارند و تلاش می‌کنند فعالیت آنها جنبه امر به معروف و نهی از منکر دارد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت اگر مشارکت مردم در کارها نباشد، توفیقی حاصل نمی‌شود، در طی سال‌های گذشته توجه به گروه‌های دوام کمتر شده اما امیدواریم در این دوره از مدیریت شهری خدمت خوبی به مردم صورت بگیرد و مشارکت مردم در سطح حداکثری باشد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به ایمنی تهران بیان کرد: تهران نیازمند ایمنی است و بر همین اساس حمایت از اعضای دوام حائز اهمیت است چرا که منجر به کاهش تلفات، تلفات و خسارات در زمان بحران می‌شود.

وی تصریح کرد: باید برنامه ریزی کافی برای آموزش حوزه بحران انجام شود و شورای شهر آماده همکاری در تمامی طرح‌ها و لوایح مرتبط با حوزه ایمنی است.

پیرهادی با اشاره به بحران کم آبی در کشور و تهران گفت: ۳۰ درصد از مخازن آبی شهر تهران نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و میزان بارندگی تا کنون ۱۸۰ میلیمتر بوده در حالی که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲۷۰ میلیمتر بوده، بنابراین نقش شما در آموزش به شهروندان برای مصرف بهینه آب بسیار تأثیر گذار است.

در ادامه این گردهمایی از ۲۰ نفر از برگزیدگان دوام و فعالین مبارزه با کرونا تقدیر و هدایایی به آنها اهدا شد. گردهمایی بزرگ دوامیان با حضور علی ضا زاکانی شهردار تهران، احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران، مهدی پیر هادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمد حسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور ، علی نصیری رییس سازمان مدیری و پیشگیری از بحران تهران و جمعی از داوطلبان واکنش اضطراری محله (دوام) در برج میلاد برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار