آروین: فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی نیازمند اصلاح است

تهران (پانا) - رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران فرایند صدور پروانه های ساختمانی که بخش عمده ای از آن الکترونیک است نیازمند اصلاح است، گفت: برخی از واحدهای شهرداری با دستگاه های بیرون از شهرداری هماهنگ نیستند و استعلامات بسیار زیادی هنگام صدور پروانه باید از دستگاه های دیگر برای ملک گرفته شود.

کد مطلب: ۱۰۹۶۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
آروین: فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی نیازمند اصلاح است

بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در جلسه کمیته شفافیت موضوع الکترونیکی کردن روند پروانه های ساختمانی را مورد بررسی قرار داد. این موضوع مدت ها است از سوی کمیته شفافیت پیگیری می شوداما به سرانجام نرسیده است.

آروین در ابتدای این جلسه با اشاره به این که بخش زیادی از فرآیندها چون درون شهرداری به صورت الکترونیکی است، قابلیت این را دارد که به شهروندان دسترسی مستقیم داده شود گفت: این موضوع می تواند شهروندان را در شرایط کرونا از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا مراجعه به شهرداری بی نیاز کند. از جمله این فرایند ها، بحث استعلام های گوناگونی است که دستگاه های دیگر از شهرداری تهران دارند و معمولا شهروندان برای پیگیری کارهایشان به آن ها مراجعه می کنند. مثل استعلام‌هات اتحادیه‌های صنفی برای صدور پروانه های کسب ، استعلامات بانکی برای وام ها و وثایق، استعلامات دادگاه‌ها و سازمان زمین شهری و از همه مهم‌تر ،برای نقل و انتقال مسکن، استعلامی که دفاتر اسناد رسمی از شهرداری تهران برای مفاصا حساب و دیگر مدارک دارند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: با اولویت بخشی به مورد آخر که پرمراجعه ترین است، در دستور کار قرار بگیرد و زمان بندی شود؛ خوش‌بین هستیم که این ها با توجه به الکترونیک بودن فرایندها درون شهرداری، خیلی زود آرشیو الکترونیک آن در اختیار شهروند قرار بگیرد تا متقاضی مجبور نباشد برای یک نامه و یک برگ کاغذ به دفاتر مراجعه کند. به این ترتیب، اغلب استعلام هایی که به خصوص شهروند محور هستند، با توجه به فراهم بودن زیرساخت ها ظرف 3 تا 6 ماه تمام الکترونیک و از طریق کارتابل شهروندی در حساب شهروندی قابل انجام شود.

آروین با بیان این که فرایند صدور پروانه های ساختمانی که بخش عمده ای از آن الکترونیک است نیازمند اصلاح است، گفت: برخی از واحدهای شهرداری با دستگاه های بیرون از شهرداری هماهنگ نیستند و استعلامات بسیار زیادی هنگام صدور پروانه باید از دستگاه های دیگر برای ملک گرفته شود.به دلیل این که این موارد الکترونیکی نیستند کار شهروندان بسیار عقب می افتد. در برخی از بخش ها نیز نیازمند حذف مراحل تکراری هستیم و این فرایند به بازبینی نیاز دارد. برای همین با معاونت شهرسازی توافق کرده ایم که این موارد را که آسیب شناسی آن هم صورت گرفته به صورت مکتوب به شورای شهر اعلام کند تا بعد از برگزاری جلساتی با دستگاه ها و کمیسیون های تخصصی و هیات رئیسه شورا تا اصلاحات لازم برای کوتاه شدن فرایند پروانه ساختمانی انجام شود.

وی اظهار امیدواری کرد که برخی موارد که نیاز به هماهنگی با دستگاه های بیرون شهرداری ندارد مانند، امکان مشاهده رای کمیسیون ماده صد و اعتراض الکترونیکی تا پایان سال اجرایی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار