گفت‌‌وگو با پیشکسوت فرهنگی و سردبیر سابق ماهنامه رشد معلم

تهران (پانا) - جواد محقق، دبیر ادبیات، نویسنده و شاعر به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم مهمان برنامه‌ معلمانه استودیو الفبا بود.

کد مطلب: ۹۱۳۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
گفت‌‌وگو با پیشکسوت فرهنگی و سردبیر سابق ماهنامه رشد معلم

به گزارش مرکز ارتباطات آموزش‌وپرورش، جواد محقق در سال ۱۳۳۳ در همدان متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات در همدان در سال 1358 به‌عنوان دبیر ادبیات به استخدام آموزش‌وپرورش درآمد و سال‌ها در مدارس شهری و روستایی و در مقاطع ابتدایی تا متوسطه تدریس کرد.

محقق در سال 1366 برای تدریس در مدارس ایرانی خارج از کشور، ابتدا به پاکستان و سپس به ترکیه رفت. پس از بازگشت، در سال 1369 به دلیل داشتن تجربۀ معلمی (از دبستان تا تربیت‌معلم) و نیز، سابقۀ فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی، به سردبیری ماهنامۀ رشد معلم انتخاب شد و طی 13 سال، بیش از 110 شمارۀ آن را منتشر کرد.

او در کارنامه کاری خود سردبیری ماهنامه‌های «رشد نوجوان» و «رشد کودک» و فصلنامه‌های «جوانه» و «رشد آموزش هنر» را هم برعهده‌گرفته و ده‌ها شماره از آن‌ها را نیز مدیریت کرد.

از دیگر فعالیت‌های فرهنگی محقق، می‌توان به همکاری با بیش از 80 مجله و روزنامه، تأسیس انجمن ادبی میلاد (نخستین انجمن ادبی استانی بعد از انقلاب)، برگزاری ده‌ها شب‌شعر و کنگرۀ علمی - فرهنگی، داوری جشنواره‌های گوناگون کتاب و مطبوعات، ویراستاری ده‌ها عنوان کتاب و مجله، مسئولیت صفحات شعر مجلۀ کیهان بچه‌ها، عضویت در شورای طرح و برنامۀ خانۀ روزنامه‌نگاران جوان، عضویت در شورای طرح و برنامۀ «گنبد کبود» نخستین روزنامۀ نوجوانان ایران، عضویت در شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در هیئت‌مدیره و نایب‌رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن قلم ایران و انجمن معلمان انشاء اشاره کرد.

محقق کتاب و مقالات زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به "قدر استاد"، "معلمان خوب من"، " علم و ایمان در گفت‌وگو با دانشمندان"، "کلمات در خط مقدم"، "بیداری کلمات" ، "در کوچه‌های کرایوا" و ..... اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار