بطحایی: یادگیری‌ای که به تربیت منتج نشود عبث است

پیش‌نویسی در زمینه هدایت تحصیلی تهیه شده است که بچه‌ها صرفا برمبنای ریاضی و علوم هدایت نشوند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش یادگیری را ابزاری برای رسیدن به تربیت دانست و تاکید کرد که اگر برنامه‌های آموزش و پرورش منتج به تربیت نشود، عمر بچه‌ها به بطالت هدر می رود.

کد مطلب: ۸۹۸۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: یادگیری‌ای که به تربیت منتج نشود عبث است

سیدمحمد بطحایی در همایش گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی (یاوران تربیت) که صبح امروز در سالن وزارت کشور برگزار شد شهیدان رجایی و باهنر را مایه افتخار همه آموزش و پرورشی‌ها دانست و گفت: «آموزش و پرورش به ویژه آموزش و پرورش عمومی نه اصلی‌ترین ماموریت، بلکه مأموریتش تربیت است. وظیفه‌ آموزش و پرورش عمومی هموار کردن مسیر برای تربیت بچه‌هاست. کودکان و نوجوانانی که در گروه سنی آموزش و پرورش عمومی‌اند در اختیار من و شما هستند تا مسیر تربیت را طی کنند؛ این تنها ماموریت آموزش و پرورش عمومی خوانده می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «وقتی از تربیت صحبت می‌کنیم یعنی بچه‌ها یک سری ویژگی‌ها، شایستگی‌ها و خلق‌وخوهایی متصل شوند که مقصد تربیت باشد؛ لذا اگر آموزش و پرورش، مدرسه، برنامه درسی و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مقصد تربیت را دنبال می‌کنند یعنی متصف شدن بچه‌ها به یک سری ویژگی‌هایی که مقصد تربیت را تعریف می‌کند.»

او گفت: «اگر آموزشی صورت می‌گیرد این آموزش باید در راستای تربیت باشد در غیر این صورت آموزش عبث است. یادگیری مسیر رسیدن به تربیت است. اگر یادگیری صورت گیرد که به تربیت منتج نشود عبث است.»

بطحایی افزود: «اگر در برنامه‌‌های آموزش و پرورش به نوعی عمل کنیم که به تربیت منتج نشود عمر بچه‌ها به بطالت گذشته و منابع هدر رفته است. همه این‌ها زمانی ارزش دارد که یادگیری منتج به تربیت شود یادگیری همان تعریف ساده است یعنی تغییرات در بینش و رفتار بچه‌ها که نسبتا پایدار است. یادگیری برای رسیدن به تربیت و آموزش ابزاری برای تربیت است.»

او گفت: «پس همه خانواده بزرگ آموزش و پرورش باید مربی تربیتی باشیم؛ از نیروی خدماتی گرفته تا ستادی. زیرا ماموریت ما تسهیل‌گری تربیت و مدرسه تسهیل‌گر فرایند تربیت است.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «برای طی کردن این مسیر در گام اول باید موانع را برداریم شما به عنوان مربیان شریف تربیتی در مدارس برای ایجاد تربیت با موانعی مواجه‌اید که این موانع اجازه نمی‌دهد تربیت اتفاق بیافتد.»

بطحایی ادامه داد: «تا زمانی که این موانع سر راه ما باشد هر چند منابع زیادی صرف کنیم و مربیان فهیم و خدوم را در اختیار داشته باشیم تربیت اتفاق نمی‌افتد و ویژگی‌هایی که ما انتظار داریم در فارغ‌التحصیلان وجود داشته باشد، نخواهد بود؛ لذا در گام اول موانع شناسایی شود و کنار برود.»

او افزود: «این سرآغاز و خط مقدم فعالیت‌های ما در دولت دوازدهم است که آن‌ها را با شتاب بیشتری دنبال کردیم. اگر بحث بر این است که مدرسه باید به یک محیط بانشاط برای یادگیری تبدیل شود به این دلیل است که اگر مدرسه‌ای داشته باشیم که بچه‌ها از آن گریزان باشند، این مدرسه مانعی برای تربیت است و به ضد خود تبدیل می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «اگر مدرسه‌ای داشته باشیم که صبح بچه‌ها با سختی به مدرسه و با شادی در ظهر از مدرسه فرار کنند مدرسه به ضد خود تبدیل شده است و نه تنها تسهیل‌گر نیست بلکه به ضد خودش تبدیل شده است. اگر برنامه‌ی اجرا می‌کنیم که اجازه یادگیری مثبت را فراهم نکند آن برنامه ظاهر آموزشی دارد اما به دشمن تربیت تبدیل شده است.»

بطحایی گفت: «آموزش و پرورش در یک حرکت پرشتاب با کمک شما مصمم است که این موانع را برطرف کند. اگر آزمون‌های مکرر در مدرسه باید برچیده شود با این فلسفه است زیرا این آزمون‌ها به دشمن تربیت تبدیل شده است. کتب کمک درسی و برنامه‌های تحمیلی به بچه‌ها در راستای تحقق تربیت نیست بلکه دشمن تربیت است.»

او ادامه داد: «اگر کنکور باید نقشش در پذیرفته شدن دانشجو کاهش یابد با این فلسفه است؛ زیرا در متوسطه دوم کار شما مربیان را خنثی می‌کند و از بین می‌برد.»

بطحایی گفت: «علی‌رغم اینکه آموزه‌های تعلیم و تربیت اسلامی مکرر به ما تذکر و توجه داده است در کشورهای دیگر که از آموزه‌های اسلامی بی‌بهره‌اند توجه بیشتری به محتوای آنها دارند.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «سبد یادگیری بچه‌ها در متوسطه دوم مملو از حوزه شناختی و دانشی است و جایی برای اهداف پرورشی و تربیتی وجود ندارد اگر عفاف یک ویژگی مهم در تربیت است کجا درباره این موضوع زمینه‌های لازم را برای رسیدن بچه‌ها به تربیت طی می‌کنیم؟ ما فرصت تمرین مسیولیت اجتماعی را در مدارس نداریم.»

بطحایی افزود: «گام دوم بعد از برداشتن موانع وارد کردن عواملی است که حرکت را شتاب بیشتری دهد. ما در جامعه سازمان‌های متعدی داریم که در تربیت موثرند اما بخش عمده‌ای از آن در دوره نوجوانی و جوانی در اختیار آموزش و پرورش است.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «تدریس فیزیک در کلاس باید به صفاتی متتج شود که تربیت را شکل دهد نه اینکه بر یک سری مفاهیم شناختی در لایه حافظه‌محوری مبتنی شود.»

او افزود: «شما مربیان پرورشی و تربیتی در مدرسه خط نگهدار این فرایند هستید. اینکه فرایند تربیت در آموزش و پرورش و مدرسه به این سمت که تعلیم و تربیت اسلامی گفته است حرکت می‌کند، رصد کردن از مسئولیت‌های شماست.»

بطحایی گفت: «من و شما راهبر این فرایند در مدرسه هستیم، باید مستمرا رصد کنیم و با مدیر تعامل داشته باشیم و جاهایی را که تربیت در معرض خطر است،شناسایی کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «سیاست آموزش و پرورش برگرفته از سند آن است که مدرسه به عنوان یک موجود زنده روی پای خود بایستند و از قید و بند بخشنامه‌های متعدد خارج شود و به عنوان یک هویت مستقل بتواند برای مسایل خود تصمیم‌گیری کند. این نقطه‌ای است که ما را از مشکلات می‌رهاند.»

او گفت: «سیاست مدرسه‌محوری را به عنوان عضوی از خانواده آموزش و پرورش با جدیت دنبال می‌کنم. بخشنامه‌ای را هفته پیش صادر کردیم و در آن به محورهای اختیارات مدرسه اشاره شده است. مدرسه باید کانون اصلی تعلیم و تربیت قرار گیرد. این توانایی باید در مدرسه زنده شود.»

بطحایی گفت: «پیش‌نویسی در زمینه هدایت تحصیلی تهیه شده است که به سایر جنبه‌های پرورشی توجه کنیم. بچه‌ها صرفا برمبنای ریاضی و علوم هدایت نشوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار