چرا کودکان زبان دوم را بهتر یاد می‌‌گیرند؟

عامل اصلی یادگیری سریع کودکان، سادگی افکار آنهاست

تهران (پانا) - تسلط بر زبان های زنده دنیا در عصر جهانی شدن، چه برای جویندگان دانش و چه برای جویندگان کار، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ از این رو، پژوهش های فراوانی در این زمینه صورت گرفته که سن طلایی برای زبان‌آموزی چند سالگی است؟ آیا می‌توان این سن طلایی را مشخص کرد؟ علاوه بر سن و سال عوامل دیگری در یادگیری الفبای زبان جدید تاثیرگذار هستند؟

کد مطلب: ۸۶۷۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا کودکان زبان دوم را بهتر یاد می‌‌گیرند؟

پیش از این باوری در میان همگان شایع بود که کودکان بیشتر از بزرگسالان قادر به یادگیری زبان جدید هستند اما مطالعات جدید در روزنامه کنفدراسیون اسپانیا منتشر شده است، این باور را زیر سوال برده است.

در این گزارش نتیجه پژوهش‌ها و تحلیل‌های مرتبط با سختی‌های طاقت‌فرسا و گاه بی‌نتیجه یادگیری زبان دوم و قواعد آن بررسی شده است.

فیلسوف و زبان‌شناس اسپانیایی، خوزه آنتونیو مارینا، در این زمینه می‌گوید: «زبان در آموزش عالی ضروری است و توانایی های زبانی ما، ملاک سنجش میزان اطلاعاتمان هستند. ما به وسیله کلمات فکر می‌کنیم و فعالیت‌هایمان را به کمک آن سازماندهی می‌کنیم. زبان به ما کمک می کند تا بتوانیم به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای روزمره، با افراد ارتباط برقرار کنیم و علاوه بر این، زبان کمک می‌کند تا بتوانیم با خودمان ارتباط برقرار کنیم؛ بنابراین یادگیری و تسلط بر زبان دوم ضرورتی برای همه مشاغل است.

توانایی صحبت کردن و نگارش به زبان دوم نمی‌تواند معیار تسلط بر هر زبانی باشد، بلکه هر وقت توانستیم به آن زبان فکر کنیم و افکارمان را طبق آن زبان سازماندهی کنیم. می توانیم خود را بر آن زبان مسلط قلمداد کنیم.

نیاز اجتماعی، اولین انگیزه برای تشویق افراد به یادگیری زبان دوم است و آگاهی به این نیاز در میان کودکان به دلیل اهمیت دوست‌یابی و ارتباط با همسالان و جامعه، بیشتر است

عامل اصلی یادگیری سریع کودکان، سادگی افکار آنهاست

بر اساس این گزارش، آنچه که کودکان را برای یادگیری سریعتر زبان دوم کمک می کند، توانایی بیشتر آن ها برای زبان‌آموزی در مقایسه با بزرگسالان نیست، بلکه سطح پایین درک آنان و سادگی افکارشان است که کودکان را برای یادگیری آماده تر ساخته است؛ زیرا کودکان به مسائل ساده‌تری فکر می‌کنند و دایره افکارشان محدود است

نمونه مناسب برای این ادعا، خانواده‌هایی هستند که به دلایلی وطن خود را ترک می کنند و کودکانشان به دلیل ورود به جامعه‌ای جدید، ملزم به یادگیری زبان می‌شوند. سوفی ارداش، زبان‌شناس اسپانیایی، می‌گوید: «در این حالت، کودکان سریعتر از والدین، زبان آن کشور را می‌آموزند که دلیلش این است که آنان به صورت مستمر زبان دوم را در مدرسه می‌شنوند و به آن زبان درس می‌خوانند و مسائل ساده درسی را از پایه به آن زبان می آموزند.»

این محقق در ادامه می‌افزاید: «نیاز اجتماعی، اولین انگیزه برای تشویق افراد به یادگیری زبان دوم است و آگاهی به این نیاز در میان کودکان به دلیل اهمیت دوست‌یابی و ارتباط با همسالان و جامعه، بیشتر است؛ زیرا برای آنان مهم است که در جمع دوستان و همکلاسی‌هایشان پذیرفته شوند.»

ارداش بر این باور است که کودکان از بدو تولد می‌توانند همه حروف و صداها را بشنوند و پس از یک سالگی، صداها و حروفی را که بیشتر از همه می‌شنوند، تشخیص می‌دهند و آن ها را سایر صداها متمایز می‌کنند که ناخودآگاه موجب یادگیری زبان والدین می‌شود.

برای یادگیری کامل زبان مادری چندسال زمان لازم است؟

در این گزارش به یکی از پژوهش‌های دانشگاه ماساچوست آمریکا اشاره شده که در آن آمده است، طبق بررسی هایی که بر روی ۶۷۰ هزار نفر انجام شده است، مدت زمان طلایی برای یادگیری کامل گرامر زبان انگلیسی ۱۰ سال است و ممکن است یادگیری قواعد کامل زبان مادری تا سی سالگی نیز به طول بینجامد؛ از این رو نمی‌توان محدودیت زمانی برای یادگیری هیچ زبانی درنظر گرفت.

دانیلا ترنک، روانشناس آمریکایی، نیز در این زمینه می گوید: «علاقه به یادگیری زبان دوم و ایجاد روابط عاطفی مهم‌ترین انگیزه کودکان برای آموختن زبان دوم و تسلط کامل بر آن است. همچنین پدر و مادر و صحبت کردن آنان به زبان دوم در محیط خانه نقش بسزایی در یادگیری کودکان ایفا می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار