مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌و‌پرورش در جلسه ستاد راهبری حفظ قرآن کریم کشور:

گام‌های سه‌گانه آموزش‌وپرورش برای تربیت حافظان قرآن/ ۳۶۵ هزار کاربرگ حفظ قرآن در کلاس‌های ابتدایی توزیع شد

دستورالعمل جذب و پذیرش استعدادهای برتر قرآنی در دانشگاه فرهنگیان بازنگری می‌شود

تهران (پانا) - مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: در مردادماه ۳۶۵ هزار کاربرگ حفظ قرآن کریم چاپ و بین کلاس‌های ابتدایی کشور توزیع کردیم و نیمی از دانش‌آموزان وارد فرایند حفظ جزئی شده‌اند. گام اول این طرح به پایان رسیده و هم‌اکنون در حال پایش و ارزیابی هستیم. گام دوم تا پایان اسفند و گام سوم تا پایان خرداد اجرا خواهد شد.

کد مطلب: ۱۶۴۹۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
گام‌های سه‌گانه آموزش‌وپرورش برای تربیت حافظان قرآن/ ۳۶۵ هزار کاربرگ حفظ قرآن در کلاس‌های ابتدایی توزیع شد

میکائیل باقری، صبح امروز دوشنبه در  اولین نشست خبری ستاد راهبری حفظ قرآن کریم کشور در دوره جدید با تأکید بر اینکه تجربه سال‌های گذشته نشان داده اتکا به فعالیت‌های فوق‌برنامه برای تربیت حافظان قرآن کافی نیست، گفت: بر همین اساس، موضوع «حفظ قرآن» با سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده در برنامه هفتم توسعه کشور گنجانده شد و از این مسیر، راه‌اندازی مدارس حفظ قرآن به‌عنوان یک تکلیف رسمی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و‌ پرورش افزود: با توجه به تکالیفی که بر عهده وزارت آموزش و پرورش و به‌ویژه دغدغه‌ای که وزیر آموزش و پرورش  دارد، کتاب‌های قرآن در حال بازبینی، تجدید تدوین و چاپ هستند و این فرایند با اجرای آزمایشی در ۸ مدرسه در مقطع ابتدایی آغاز شده است.

باقری با اشاره به نقش محوری آموزش و پرورش در موفقیت کشور در حوزه تربیت حافظان قرآن تصریح کرد: اگر بناست در این حوزه به توفیق واقعی برسیم، باید تحول ایجاد شود و به‌عنوان پیشتاز این جریان وارد عمل شود. این موضوع فقط محدود به معاونت پرورشی نیست و باید در بخش‌های مختلف آموزشی دیده شود.

مدیرکل عترت و قرآن وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را یکی از ارکان اصلی این مسیر دانست و گفت: تحقق «قرارگاه تربیت حافظان قرآن»، استقلال و نقش‌آفرینی آن و هماهنگی با سایر نهادهای درون و بیرون آموزش و پرورش، از جمله محورهای اساسی این طرح است. با راه‌اندازی این قرارگاه و حمایت‌هایی که از سوی دبیرخانه ستاد مربوطه صورت خواهد گرفت، امیدواریم بتوانیم تربیت حافظان قرآن در میان دانش‌آموزان و فرهنگیان را به‌صورت جدی و فراگیر دنبال کنیم.

وی ادامه داد: امسال کتاب قرآن پایه اول دبستان به‌صورت آزمایشی در ۸ مدرسه کشور اجرا می‌شود که در آن، رویکرد حفظ‌محور مبنای تدوین قرار گرفته است. برخلاف گذشته که آموزش قرآن از روخوانی آغاز می‌شد، در کتاب‌های جدید، حفظ عبارات و آیات قرآنی محور اصلی آموزش است. البته منظور از حفظ، حفظ سوره‌های طولانی نیست، بلکه تمرکز بر عبارات قرآنی، آیات کوتاه و آیات موضوعی و کاربردی با مضامین اعتقادی و اخلاقی است که دانش‌آموزان به‌تدریج آن‌ها را فرا می‌گیرند. پس از ارزیابی اجرای آزمایشی، این طرح به مناطق و مدارس بیشتری تعمیم داده خواهد شد و امیدواریم در سال‌های آینده به سایر پایه‌ها و کتاب‌های دوره ابتدایی نیز تسری یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام‌شده در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در حوزه توانمندسازی معلمان، دوره‌های آموزشی متعددی در حال برگزاری است و هر دانشجو‌معلم باید مهارت‌های قرآنی لازم را فرا بگیرد. آشنایی با شیوه‌های حفظ قرآن، توان تلاوت و تدبر، سه محور اصلی این آموزش‌هاست که در دانشگاه فرهنگیان طراحی و در حال اجراست. معتقدیم اگر بناست تربیت حافظان قرآن به‌صورت پایدار محقق شود، باید از مدرسه آغاز شود و به‌صورت نظام‌مند در ساختار آموزشی کشور نهادینه شود.

۳۶۵ هزار کاربرگ حفظ قرآن میان کلاس‌های ابتدایی توزیع شد

مدیرکل عترت و قرآن وزارت آموزش و پرورش همچنین از اجرای گسترده طرح پایش حفظ قرآن در مدارس ابتدایی کشور خبر داد و گفت: در مردادماه سال جاری، ۳۶۵ هزار کاربرگ حفظ قرآن کریم چاپ و توزیع شد. این کاربرگ‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در محور عمودی آن نام دانش‌آموزان درج شده و معلمان موظف‌اند وضعیت هر دانش‌آموزی را که وارد فرایند حفظ شده است، ثبت کنند.

وی با اشاره به گستره اجرای این طرح افزود: اکنون حدود ۳۶۵ هزار کلاس در دوره ابتدایی کشور فعال است و این کاربرگ‌ها به تعداد تمام کلاس‌ها ارسال شده است. در عین حال میزان دستیابی دانش‌آموزان به اهداف حفظ در پایان سال تحصیلی در حال بررسی است. این کاربرگ‌ها در سه گام طراحی شده‌اند که گام نخست آن به پایان رسیده و هم‌اکنون در مرحله پایش و ارزیابی قرار داریم. گام دوم تا پایان اسفندماه و گام سوم تا پایان خردادماه اجرا خواهد شد.

مدیرکل عترت و قرآن وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اجرای گام سوم ساده‌تر خواهد بود، چرا که این مرحله با سامانه جامع ارزیابی حافظان قرآن پیوند خورده است. بر اساس این سازوکار، هر معلم ارزیابی مربوطه را انجام می‌دهد و اطلاعات به‌صورت متمرکز دریافت می‌شود. با این حال، در گام‌های اول و دوم، پایش به‌صورت میدانی انجام شده و هم‌اکنون در حال بازنگری و اصلاح فرایندها هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جذب استعدادهای برتر قرآنی در دانشگاه فرهنگیان بدون کنکور گفت: این طرح سال گذشته اجرایی شد و بخش قابل توجهی از آن به حافظان قرآن اختصاص داشت. برای احراز عنوان حافظ، دو شاخص و دو مسیر تعریف کرده‌ایم. نخست دانش‌آموزانی که در سطوح مختلف مسابقات قرآن دانش‌آموزی شرکت کرده و به مرحله کشوری رسیده‌اند که از این امتیاز برخوردار می‌شوند. مسیر دوم مربوط به حافظان ویژه‌ای است که دارای مدرک تخصصی عمومی حفظ قرآن هستند و اطلاعات آن‌ها در سامانه جامع ارزیابی حافظان ثبت شده است. در فراخوان انجام‌شده، بیش از ۲ هزار نفر از فعالان و برگزیدگان قرآنی در این سامانه برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ثبت‌نام کردند.

مدیرکل عترت و قرآن وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال گذشته صرفا مدارکی پذیرفته شد که از طریق این سامانه دریافت شده بود و به سایر سامانه‌ها نیز استناد نشد. رویکرد ما ایجاد اجماع و اعتماد کامل به این سامانه و تقویت آن بوده است. دستورالعمل جذب و پذیرش در حال بازنگری و آماده ابلاغ است و با اعمال برخی اصلاحات و نظرات تخصصی، تلاش داریم مسیر شفاف‌تر، آسان‌تر و انگیزه‌بخش‌تری برای حافظان قرآن فراهم کنیم تا این ظرفیت ارزشمند در نظام تعلیم و تربیت کشور به‌خوبی به‌کار گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار