معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش در گفتوگو با پانا عنوان کرد؛
اجرای یکپارچه برنامههای ورزشی مدارس کشور در چارچوب بسته تربیتی «ایرانمون»
جعفری: پرچم، قرآن و هویت ملی در متن فعالیتهای ورزشی مدارس لحاظ میشود
تهران (پانا) - معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش، با تأکید بر لزوم پیوند ورزش مدرسهای با تربیت هویتی گفت: برنامهها و فعالیتهای ورزشی مدارس باید فراتر از تحرک جسمانی، حامل پیامهای فرهنگی، دینی و ملی باشند تا به تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی دانشآموزان منجر شود.
محمد جعفری در گفتوگو با پانا درباره بسته «ایرانمون» که از سوی معاونت پرورشی آموزش و پرورش تهیه شده است، به رویکرد فعالیتهای تربیتی در معاونت تربیتبدنی و سلامت اشاره کرد و گفت: «یکی از موضوعاتی که همواره در فعالیتها و برنامههای حوزه تربیتبدنی و سلامت مورد تأکید ما بوده، این است که اجرای برنامهها و فعالیتها با رویکرد تربیتی همراه باشد و صرفاً به جنبه جسمانی محدود نشود.»
اجرای صبحگاه مدارس با موسیقی «ضربان مدرسه»
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: «به عنوان نمونه، در ورزش صبحگاهی که در مدارس کشور اجرا میشود، تلاش کردیم این فعالیتها دارای پیامهای تربیتی، فرهنگی و هویتی باشد. در همین راستا، یک اقدام مشترک با معاونت پرورشی و فرهنگی انجام شد و موسیقی با عنوان «ضربان مدرسه» تولید و به سراسر کشور ابلاغ شد. بر اساس این آهنگ، حرکات ورزشی مشخصی توسط همکاران ما طراحی شد که هم در مدارس پسرانه و هم در مدارس دخترانه اجرا میشود. این حرکات ورزشی هماهنگ با آهنگ «ضربان مدرسه» است که بهصورت یکپارچه در کشور اجرا میشود.»
آهنگ «ضربان مدرسه»، با تکیه بر نمادهای هویت ایرانی و اسلامی دانشآموزان
وی با اشاره به محتوای فرهنگی و هویتی این برنامه اظهار کرد: «در آهنگ ضربان مدرسه، آغاز فعالیت با نام خداوند، توسل به حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران همراه است. اینها نمادهایی هستند که در راستای تقویت هویت ایرانی و اسلامی دانشآموزان طراحی شدهاند و تلاش داریم این مفاهیم بهصورت مستمر در برنامههای مدارس جاری و نهادینه شود.»
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: «معتقدیم میتوان از بستر فعالیتهای ورزشی برای آموزش مفاهیم هویتی، دینی و ملی استفاده کرد و این مفاهیم را به شکلی ملموس به دانشآموزان منتقل کرد؛ بهگونهای که دانشآموزان هم آن را درک کنند و هم با آن ارتباط بگیرند.»
جعفری با اشاره به سایر برنامههای ورزشی مدارس گفت: «در المپیادهای ورزشی درونمدرسهای نیز تلاش شده سرودی که اجرا میشود، هم سرودی هویتی باشد، هم جنبه ورزشی داشته باشد و هم پیامهای فرهنگی را منتقل کند. به عبارتی، در طراحی این برنامهها تلاش شده است تلفیقی از ورزش، فرهنگ و هویت ملی و دینی مورد توجه قرار گیرد.»
توجه به پرچم در تمام برنامههای ورزشی
وی اضافه کرد: «در تمامی برنامههایی که در حوزه تربیتبدنی و سلامت اجرا میشود، موضوع احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران، توجه به قرآن، تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی و تعهد به کشور بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم مورد تأکید قرار گرفته است تا این مفاهیم به شکل عملی لمس شود و به دانشآموزان آموزش داده شود.»
جعفری گفت: «هدف ما این است که دانشآموزان علاوه بر نشاط، تحرک و سلامت جسمی، به هویت ایرانی و اسلامی خود افتخار کنند و تعهد و تعلق خاطر آنها نسبت به کشور ایران از طریق همین برنامههای تربیتی و ورزشی تقویت شود.»
ارسال دیدگاه