مشاور وزیر آموزش و پرورش:

مجلس دانش‌آموزی میدان تمرین صبوری و توانمندی است

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل‌های دانش‌آموزی، بر اینکه دوره دو‌ساله مجلس دانش‌آموزی «یک دوره تمرینی برای ورود به میدان‌های اصلی زندگی و مسئولیت» است تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۴۳۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
مجلس دانش‌آموزی میدان تمرین صبوری و توانمندی است

علی‌نقی یزدان‌پناه امروز جمعه در اختتامیه نخستین نشست کارگروه تدوین سند دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی که در محل سازمان دانش‌آموزی کشور برگزار شد، با تأکید بر اینکه دوره دو‌ساله مجلس دانش‌آموزی «یک دوره تمرینی برای ورود به میدان‌های اصلی زندگی و مسئولیت» است، خطاب به حاضران گفت: اکنون به شما می‌گوییم خوب حرف می‌زنید، خوب عمل می‌کنید؛ اما این یک بازی تمرینی است، نه مسابقه اصلی.

تمرین برای مسابقه اصلی زندگی

یزدان‌پناه با استفاده از مثال‌هایی از ورزش فوتبال، کشتی و وزنه‌برداری گفت: بازیکن در تمرین می‌درخشد اما در میدان مسابقه ممکن است عملکرد متفاوتی داشته باشد. شما هم اکنون در یک دوره تمرینی هستید؛ دو سالی که قرار است برای آینده شما کارساز باشد.

وی افزود:  هدف از تشکیل مجلس دانش‌آموزی از ابتدا «مشق دموکراسی، تمرین گفت‌وگو، تعامل، صبوری و نقدپذیری» بوده است و دانش‌آموزان باید پس از این دوره دو‌ساله، این مهارت‌ها را درونی کرده باشند.

مشاور وزیر با بیان اینکه انتظار ندارد دانش‌آموزان پس از دو سال «سندنویس حرفه‌ای» شوند، خاطرنشان کرد: هدف این است که شما، اداره کردن، سخن گفتن، صبوری و مدیریت شرایط را تمرین کنید. اگر به این‌ها نرسیدید، هیچ‌کس بعداً برای شما وقت نمی‌گذارد.

یزدان‌پناه با ذکر نمونه‌هایی از دوره‌های گذشته، از جمله ریاست نخستین دوره مجلس دانش‌آموزی در سال ۱۳۸۰، ضرورت «سکوت هوشمندانه» را مهم‌تر از «سخن‌گویی» دانست و گفت: شما بهترین سخن‌گویان استان‌ها هستید، اما باید یاد بگیرید دو برابر بشنوید و یک برابر حرف بزنید. خدا دو گوش داده و یک زبان؛ چون شنیدن مهم‌تر از گفتن است.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان عضو هیات‌رئیسه، در برخی استان‌ها نقش مشاور مدیرکل و در سطوح پایین‌تر نقش مشاور منطقه را می‌گیرند، گفت: این عناوین واقعی است، اما شما باید بدانید مسئولیت یعنی تمرین، نه امتیاز.  حضور در مجلس دانش‌آموزی فرصتی است که هزاران دانش‌آموز آرزوی آن را دارند اما مدت آن کوتاه است و  باید برای پایان دوره آماده باشید.

تمرین جرئت‌ورزی، نه ترس و انفعال

یزدان‌پناه ادامه داد: ما دنبال این هستیم که شما افرادی توانا شوید؛ جرئت‌ورزی، نه گفتن، دفاع از حق خود و ایستادن مقابل ظلم را بیاموزید.

وی با تاکید بر اینکه  مجلس دانش‌آموزی باید صدای ۱۶ میلیون دانش‌آموز باشد و نه فرصت شخصی، اظهار کرد: نماینده دانش‌آموز باید منافع دانش‌آموزان را مقدم بداند.

نمایندگان؛ کنشگران واقعی مدرسه

مشاور وزیر تأکید کرد: نماینده دانش‌آموز باید مسئله‌های واقعی مدرسه را منعکس کند، نه اینکه فقط در جلسات رسمی حضور داشته باشد.

یزدان‌پناه با اشاره به تجربه‌های سال‌های ابتدایی مجلس دانش‌آموزی گفت: ما نمی‌خواهیم فقط مدیر و مسئول تربیت کنیم؛ می‌خواهیم شما انسان‌های توانمند، متواضع، بااخلاق و خودساخته باشید. اگر بعد از دو سال این ویژگی‌ها در چهره‌تان دیده شود، از فرصت بهره برده‌اید.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار