معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در شورای اداری معاونت پرورشی:
تحول در برنامههای پرورشی تدریجی صورت میگیرد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول در برنامههای پرورشی تدریجی و عالمانه صورت میگیرد، گفت: الگوی پیشنهادی معاونت در راستای تحول، دارای پنج بُعد آیندهنگاری، فراگیرسازی، زیستبوم پرورشی، محتوا و فناوریهای پرورشی و برنامه درس ملی است.
صادق حسینزاده ملکی پیش از ظهر امروز چهارشنبه دوازدهم آذرماه، در نشست شورای اداری معاونت پرورشی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در ساختارهای جاری این معاونت، تأکید کرد: بخشی از برنامههای تحولی پرورشی، ناگزیر موجب تغییر در نظم فعلی اداری خواهد شد. برای تحقق تحول، ابتدا باید نظم جاری تغییر کند. در عین حال باید به ملزومات تحول توجه کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم اجرای تدریجی و عالمانه تغییرات، مشارکت جمعی را از اصول این فرایند دانست و افزود: خطا در مسیر تحول طبیعی است و باید امکان نقد و انتقال مستقیم نکات به مدیریت وجود داشته باشد. شخصاً نکات و انتقادات را دریافت و بررسی خواهم کرد و در صورت امکان پاسخ میدهم تا کار دقیقتر و عالمانهتر پیش برود.
حسینزاده ملکی همچنین از برنامهریزی برای برگزاری منظم جلسات خبر داد و گفت: جلسات هفتگی ثابت برای هر اداره کل پیشبینی شده است. افزون بر این، هر دو ماه یکبار جلسهای با حضور تمامی همکاران معاونت در سطح اداره کل برگزار خواهد شد تا نکات مشترک مطرح و پیگیری شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در ادامه صحبتهای خود در راستای طرحهای تحولی و الگوی پیشنهادی پرورشی، خواستار ارائه نقطهنظرات و نقد درباره طرح شد و گفت: تجربه اجرای طرحها نشان میدهد بسیاری از اقدامات پس از چند سال به ثمر میرسند. در ارائهها باید «فکر و برنامه» را در نظر گرفت و از پرداخت صرف به امور اجرایی یا جزئیات غیرمرتبط اجتناب شود. تغییر ساختاری ساده نیست و باید با صبر و برنامهریزی دنبال شود.
وی اظهار کرد: ما یک الگویی را ارائه دادیم که پنج بُعد آیندهنگاری، ایران، فراگیرسازی، زیستبوم پرورشی، محتوا و فناوری پرورشی و برنامه درس ملی دارد. این پنج بُعد خوشههای فعالیت داشت؛ از کودکستان تا حتی خانوادهها، که قدم به قدم جلو میروند.
حسینزاده ملکی افزود: یک منظومه راهبردی تحقق پرورشی نوین در مدرسه داریم. بنده برای مرحله اول پرورشی نوین، بر پنج عنصر پیشران فعلی متمرکز شدهام. البته مسائل جنگ، مختصات ادارات کل، شرایط وزارتخانه، بودجه و تخصیصها باعث شد جدول زمانبندی قدری جابهجا شود، اما موضوع رها نشده است و همکاران مشغول هستند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بخش طراحی راهبرد، کار طراحی تا حد زیادی انجام شده است. فاز نقش دانشآموزان وارد اجرا شده، هرچند استقرار کامل آن، زمان میبرد. این مسیر را مثل کوه یخ ببینید؛ لایههای زیرین، ریشهدار است.
وی افزود: فناوری برتر هنوز وارد فاز اجرایی نشده و فعلا کارشناسی آن انجام شده است. جلسات اندیشهورزی هم با بهترین استادان حوزه فرهنگی و تربیتی برگزار شده که البته قابل توسعه است، اما جمعبندیهای بسیار مهمی صورت گرفته است. باید توجه داشت که از ۱۰ مهارت برتر آینده، فقط دو مهارت کاملا دیجیتال است؛ بقیه از جنس مهارتهای انسانی و پرورشیاند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در نظام محتوا و فناوری هم معاونت پرورشی باید از مرکز صدور دستورالعمل و بخشنامه، به مرکز ارائه فناوری تبدیل شود. فناوری دارای سه بروز محصولات، خدمات و روشهاست. مسئله اصلی ما این بود که ببینیم اصلا میتوانیم هم به مربی محصول بدهیم، هم روش و هم خدمات؟ که باید یک بار بررسی میشد.
ارسال دیدگاه