رئیس مرکز امور زنان و خانواده وزارت کشور تاکید کرد؛
ضرورت تمرکز ویژه بر «دختران دانشآموز و دانشجو» و بهرهگیری از ظرفیت فناوریهای نوین، شبکهسازی ملی و همکاری میاننهادی
تهران (پانا) - رئیس مرکز امور زنان و خانواده وزارت کشور با تشریح اولویتهای این مرکز، بر ضرورت تمرکز ویژه بر «دختران دانشآموز و دانشجو» و بهرهگیری از ظرفیت فناوریهای نوین، شبکهسازی ملی و همکاری میاننهادی برای ارتقای خدمات و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تأکید کرد.
پروین داداندیش امروز در گردهمایی کارشناسان مسئول امور زنان و خانواده آموزشوپرورش که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به اینکه بخش مهمی از مشکلات موجود ناشی از «جزیرهایعملکردن دستگاهها» و ضعف همکاریهاست، گفت: تجربه ما نشان میدهد هر جا کم گذاشتهایم، کمبود همکاری و همافزایی بوده است. امروز مهمترین رسالت ما این است که دستگاهها را نسبت به اولویت دختران حساس کنیم.
تأکید بر ضرورت تحول فناورانه در برنامههای دختران
رئیس مرکز امور زنان و خانواده با اشاره به تغییرات سریع دنیای کار و فناوری اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی تا چند سال آینده بیش از ۸۵ میلیون شغل حذف و حدود ۹۷ میلیون شغل فناورمحور ایجاد میشود. بسیاری از این مشاغل در اختیار زنان بوده و به شکل جدی درباره دختران آیندهساز ما اثرگذار است.
وی با بیان اینکه حتی فارغالتحصیلان فعلی فناوری اطلاعات بدون گذراندن دورههای مهارتمحور آماده ورود به بازار کار نیستند، رشتههایی چون «هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، امنیت سایبری، زیستفناوری و بلاکچین» را از مهمترین حوزههای آینده برشمرد و اعلام کرد: طرح «دختران کنشگر دیجیتال» با همکاری اتاق بازرگانی و تمرکز بر مناطق کمبرخوردار طراحی شده و برای اجرا در استانها آماده است.
شبکهسازی؛ از فرهنگ تا سیاست و اقتصاد
داداندیش با تأکید بر ضعف ارتباطات میاندستگاهی افزود: فقط شبکهکردن فرهنگیها فایده ندارد. ما نیازمند شبکهای هستیم که مدیران اقتصادی، سیاسی، آموزشی و اجتماعی را در کنار هم قرار دهد. این رویکرد در برنامههای ملی مرکز دیده شده و یکی از اهداف اصلی، ایجاد حساسیت در دستگاههای تصمیمساز نسبت به مسائل دختران، بهویژه در مناطق روستایی و عشایری است.
دسترسی برابر به فرصتها
داداندیش یکی از چالشهای جدی را «فاصله روزافزون میان دختران روستایی و شهری» دانست و تأکید کرد: ساخت و تجهیز مدارس متوسطه در مناطق محروم باید در اولویت باشد تا شکاف آموزشی در سالهای آینده افزایش نیابد.
پیشگیری از آسیبها؛ از مدرسه تا دانشگاه
وی با اشاره به رشد نگرانکننده آسیبهای اجتماعی در میان دختران، از جمله اعتیاد و خودکشی، گفت: پرداختن به آسیبها باید از مدرسه آغاز شود. اگر مهارت حل مسئله را به دختران یاد دهیم، در آینده با بحرانها به بنبست نمیرسند.
داداندیش اعلام کرد: برنامههای پیشگیرانه با همکاری استارتاپها و تیمهای متخصص، در قالب فعالیتهای فوقبرنامه قابل اجراست و تأکید کرد باز شدن درِ مدارس به روی تیمهای تخصصی شرط اصلی موفقیت این طرحهاست.
تجهیز مدارس و بهرهگیری از مسئولیت اجتماعی شرکتها؛ همکاری با دانشگاهها و استفاده از ظرفیت مشاوران جوان
وی با اشاره به تأخیر دستگاههای ملی در پرداخت بودجهها، اعلام کرد: مرکز امور زنان بهدنبال استفاده از ظرفیتهای استانی و مسئولیت اجتماعی بنگاههاست. برخی استانداران از جمله در اصفهان و البرز اعلام آمادگی کردهاند که نیازهای مدارس را از محل این منابع تأمین کنند.
داداندیش یکی از مدلهای موفق را بهکارگیری دانشجویان و فارغالتحصیلان روانشناسی برای تقویت مشاوره مدارس دانست و خواستار ارائه الگوی نهایی از سوی دانشگاه صنعتی اصفهان شد.
هنردرمانی و طرحهای نشاطبخش
وی همچنین استفاده از روشهای «هنردرمانی» را در مدارس ضروری دانست و گفت:تجربه اجرای این روش در مراکز درمان اعتیاد، نتایج درخشانی به همراه داشته و قابلیت اجرا برای دختران دانشآموز را دارد. همچنین طرحهایی مانند نقاشی دیواری توسط گروههای دانشآموزی، برنامههای تابآوری، رویدادهای شعر و نویسندگی در قالب جشنواره پروین و دورههای بازیسازی با همکاری بنیاد ملی بازیهای دیجیتال از دیگر برنامههای پیشنهادی است.
سلامت زنان؛ از غربالگری تا درمان کمهزینه
داداندیش با اشاره به برنامههای مشترک با وزارت بهداشت، از آمادهسازی طرح غربالگری سلامت دختران در مناطق کمبرخوردار خبر داد و گفت: سرطان سینه درمانپذیرترین سرطان در زنان است به شرط اینکه زود شناسایی شود. مدلهای نوآورانه غربالگری با استفاده از اپلیکیشنها میتواند هزینهها را کاهش دهد. این طرح بهصورت پایلوت در اصفهان، کرمان و قم در حال اجراست و هدف نهایی، پوشش استانها با همراهی خیرین و صنایع بزرگ است.
توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
وی با انتقاد از نگاه غلط به زنان سرپرست خانوار تأکید کرد: زن سرپرست خانوار آسیبدیده نیست؛ او زنی مستقل است که باید حمایت شود.
داداندیش توضیح داد: شاخصگذاری مهارتهای شغلی ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار انجام شده و گروهی از آنها با دریافت ابزار کار توانستهاند به اشتغال پایدار برسند. برنامه جدید مرکز برای توسعه آموزشهای مهارتمحور، ایجاد تیمهای شغلی و همچنین کاهش هزینههای درمان خانوادههای کمدرآمد در دستور کار است.
رئیس مرکز امور زنان و خانواده وزارت کشور از مدیران استانی خواست ظرف سه روز نیازها و آمادگیهای خود را اعلام کنند و افزود: ما آمادهایم هر استانی که میخواهد پایلوت باشد، طرحها را آغاز کنیم. مسیر پیشرفت دختران فقط با همکاری، اعتماد و بازکردن درهای مدارس و دستگاهها به روی ظرفیتهای نو امکانپذیر است.
ارسال دیدگاه