مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در امور زنان و خانواده:

بیش از ۶۰ درصد معلمان کشور را زنان تشکیل می‌دهند/ ضرورت بازنگری محتوای کتب درسی در راستای قانون جوانی جمعیت

آموزش‌وپرورش باید یکی از محورهای اصلی ترویج گفتمان خانواده، جوانی جمعیت و هویت ملی باشد

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده و دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وزارت آموزش و پرورش گفت: زنان فرهنگی ستون‌های پایدار تعلیم و تربیت‌اند. امروز بیش از ۶۰ درصد معلمان کشور را زنان تشکیل می‌دهند؛ آماری که هم‌راستا با میانگین جهانی است. زنان نگهبانان سرمایه اجتماعی، تمدن‌ساز و پرورش‌دهندگان روح اخلاقی و هویتی نسل نو هستند. با وجود این جایگاه رفیع، حضور آنان در سطوح مدیریتی و تصمیم‌سازی هنوز متناسب با ظرفیت‌های عظیم‌شان نیست.

کد مطلب: ۱۶۴۱۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۶۰ درصد معلمان کشور را زنان تشکیل می‌دهند/ ضرورت بازنگری محتوای کتب درسی در راستای قانون جوانی جمعیت

میترا تیموری صبح امروز در گردهمایی کارشناسان و مسئولان امور زنان و خانواده آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: امروز در این محفل گردهم آمده‌ایم تا رسالت بزرگ آموزش‌وپرورش را در پیوند با ارتقای جایگاه زنان فرهنگی و کیفیت آموزشی ـ تربیتی دختران دانش‌آموز و دانشجومعلمان زن بازخوانی کنیم. این اجتماع، پیمانی برای ساختن آینده‌ای روشن و پر امید است که در گرو توانمندسازی زنان، تحقق عدالت جنسیتی و شکوفایی استعدادهای دختران شایسته این سرزمین است.

جایگاه زنان فرهنگی

وی در ادامه به جایگاه زنان فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: زنان فرهنگی ستون‌های پایدار تعلیم و تربیت‌اند. امروز بیش از ۶۰ درصد معلمان کشور را زنان تشکیل می‌دهند؛ آماری که هم‌راستا با میانگین جهانی است. زنان نگهبانان سرمایه اجتماعی، تمدن‌ساز و پرورش‌دهندگان روح اخلاقی و هویتی نسل نو هستند. با وجود این جایگاه رفیع، حضور آنان در سطوح مدیریتی و تصمیم‌سازی هنوز متناسب با ظرفیت‌های عظیم‌شان نیست. توانمندسازی حرفه‌ای، پرداخت عادلانه و ایجاد فرصت‌های برابر مدیریتی برای بانوان فرهنگی، ضرورتی انکارناپذیر و مطالبه‌ای ملی است.

دختران دانش‌آموز؛ آینده‌سازان فردا

تیموری به اهمیت توجه به دانش‌آموزان دختر تاکید کرد و توضیح داد: سرمایه‌گذاری بر سلامت روانی، هویتی و تربیتی دختران دانش‌آموز، در حقیقت سرمایه‌گذاری بر خانواده‌ها و جامعه فرداست. امروزه دختران ما با آسیب‌هایی چون فشارهای روانی و تحصیلی، بحران هویت، تهدیدات فضای مجازی، کاهش اعتماد به‌نفس، اختلالات روانی، رفتارهای پرخطر و فشارهای اجتماعی و خانوادگی مواجه‌اند. این چالش‌ها ضرورت ایجاد برنامه‌های جامع سلامت روان مدرسه‌محور، تقویت نظام مشاوره‌ای، بازنگری محتواهای درسی، آموزش مهارت‌های زندگی و الگوسازی زیست عفیفانه را دوچندان می‌کند.

اهمیت سیاست‌های جمعیتی

وی با اشاره به نرخ فرزندآوری در ایران اظهار کرد: نرخ باروری کشور به حدود ۱.۷ فرزند رسیده است؛ در حالی که نرخ جایگزینی ۲.۱ است. این روند مشابه کشورهای اروپایی بوده و زنگ خطری برای آینده جمعیتی کشور است. از این رو پیوند سیاست‌های آموزشی و سیاست‌های جمعیتی ضرورتی راهبردی است. آموزش‌وپرورش باید یکی از محورهای اصلی ترویج گفتمان خانواده، جوانی جمعیت و هویت ملی باشد.

مطالبات و درخواست‌ها؛ همه دستگاه‌ها پای کار امور بانوان بیایند

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش گفت: از وزیر محترم آموزش‌وپرورش انتظار می‌رود؛ جایگاه زنان فرهنگی در سیاست‌های کلان ارتقا یابد. ساختار امور زنان و خانواده تقویت و تثبیت شود. حضور مسئولان امور زنان استان‌ها در تمام شوراها و کمیته‌های تصمیم‌ساز تضمین شود. سلامت روانی و اجتماعی دختران دانش‌آموز در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد. بازنگری محتوای کتب درسی در راستای قانون جوانی جمعیت انجام پذیرد. نقش بانوان در تصمیم‌گیری‌های وزارت پررنگ‌تر و اثرگذارتر شود.

وی خطاب به معاون امور زنان و خانواده در دولت چهاردهم سخن گفت و از وی درخواست کرد: از معاونت محترم رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده انتظار داریم؛ اصلاح نظام پرداخت‌ها و تحقق عدالت جنسیتی در حقوق و مزایا به‌ویژه حق عائله‌مندی و اولاد پیگیری شود. سازوکارهای توانمندسازی حرفه‌ای و مدیریتی بانوان فرهنگی ایجاد شود. تقویت ساختار امور زنان و خانواده و تأمین اختیارات و اعتبارات لازم در سطح ملی دنبال شود.

تیموری خطاب به دبیر ستاد ملی جمعیت نیز گفت: از ستاد ملی جمعیت و دکتر وحید دستجردی درخواست داریم؛ پیوند سیاست‌های آموزشی و جمعیتی به‌صورت راهبردی تقویت شود. حمایت‌های مادی و معنوی لازم برای بازنگری کتب درسی و فرهنگ‌سازی در مدارس فراهم شود. ساختارهای کافی و دارای اختیارات لازم برای پیگیری امور جمعیتی در دستگاه‌ها،‌ به‌ویژه آموزش‌وپرورش، نهادینه شود.

دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ادامه از رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده درخواست کرد: از شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده انتظار داریم؛ جایگاه زنان فرهنگی و نقش آنان در کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی دختران دانش‌آموز مورد توجه ویژه قرار گیرد. سندهای فرهنگی پشتیبان برای تقویت خانواده، سلامت جسم و روان دختران، و الگوسازی زیست عفیفانه تدوین و تصویب شود.

وی همچنین خطاب به مدیران کل و شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش گفت: از شما انتظار داریم اهمیت جایگاه امور زنان و نقش راهبردی آن را با عمق جان درک کنید و نگاه تشریفاتی به این حوزه را به‌صورت کامل کنار بگذارید.

تیموری با تاکید بر نقش کلیدی امور زنان در وزارت آموزش در تصمیم‌گیری‌ها بیان کرد: امور زنان و خانواده در وزارت آموزش‌وپرورش، نه واحدی زینتی، نه نهادی کم‌اثر و نه ساختاری برای رفع تکلیف است؛ بلکه یک رکن مهم، تصمیم‌ساز و حمایتگر است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده بر اهمیت تحقق عدالت جنسیتی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که عدالت جنسیتی به‌طور کامل محقق نشود و تا زمانی که زنان فرهنگی و دختران دانش‌آموز به حقوق شایسته خود دست نیابند، نمی‌توان انتظار داشت جامعه ایران اسلامی به نقطه مطلوب دست یابد. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار