روایت دانش‌آموزی که در المپیاد کشوری مدال برنز رشته فیزیک را به دست آورد

تهران (پانا) - حسین حاج ناصری دانش آموز سال دوازدهم دبیرستان شهید اژه‌ای ۱ اصفهان با وجود علاقه مندی به رشته ریاضی فیزیک و فعالیت در عرصه‌های علمی و پژوهشی وارد حوزه جدیدی شده و با ورود به المپیاد کشوری این رشته، تجربه متفاوت از رقابت علمی را پشت سر گذاشت و از آنها بهره‌های تازه‌ای برای رسیدن مسیر درست آینده‌اش اندوخت.

کد مطلب: ۱۶۳۸۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
روایت دانش‌آموزی که در المپیاد کشوری مدال برنز رشته فیزیک را به دست آورد

گفت‌وگوی پیش رو روایت مسیر پر چالش اما پربار دانش آموزی است که در کنار موفقیت‌های تحصیلی و پژوهشی به اهمیت مهارت‌های جدید در این زمینه پی برده و توانسته از این حوزه به دستاورد های ارزشمندی برسد؛ او در این مصاحبه از نقش معلمان در هدایت، دشواری المپیاد، منابع علمی، مهارت های کلیدی و جایگاه نظام آموزشی در کشف استعدادها سخن می‌گوید.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

- بنده حسین حاج‌ناصری هستم؛ فارغ التحصیل رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان شهید اژه ای ۱ دوره دوم شهر اصفهان و شکر خدا توانستم در المپیاد فیزیک  کشوری شرکت کرده و مدال برنز  این رویداد مهم را کسب کنم‌.

چه شد که تصمیم گرفتید در المپیاد شرکت کنید؟

- بنده تقریبا در سال نهم بود که از طریق کلاس هایی که مدرسه برای المپیاد و آشنایی با آن برگزار می کرد با المپیاد های مختلف آشنا شدم و از بین آن ها المپیاد فیزیک را بیشتر پسندیدم و به آن بیشتر علاقه مند شدم. با شرکت کردن در یکی از دو کلاس مقدماتی المپیاد فیزیک مدرسه این علاقه مندی در درون من تقویت شد و مسیر علمی المپیاد فیزیک تقریبا از همان زمان کلید خورد.

درباره مسیر آماده سازی برای المپیاد توضیح بدهید ازچه منابعی استفاده کردید؟ و چه طور برنامه ریزی کردید؟

- پس از شرکت در کلاس ها با استاد های المپیادی و مدال آوران سابق المپیاد فیزیک که بیشتر آشنا شدم از راهنمایی های آنان استفاده کردم و منابع و کتبی که معرفی می‌کردند برای المپیاد مطالعه می‌کردم.

اینکه چطور و چه کتاب هایی را باید بخوانم را نیز از همین استاتید می پرسیدم و آنها به خوبی  راهنمایی ام می‌کردند که بیشتر نظرشان تمرکز کردن بر روی کتب تخصصی و دانشگاهی رشته فیزیک بود.

آیا در طول مسیر با چالش هایی مواجه شدید؟

- به طور کلی مسیر المپیاد دارای چالش هایی هست مانند فهم برخی مفاهیم و موضوعات، پیدا کردن کلاس و استاد مناسب، ارتباط گرفتن با دیگر بچه های المپیاد فیزیک و موارد دیگر که خب در مدرسه ما  بنده با یکی از همکلاسی های خود که ایشان هم المپیاد فیزیک می‌خواندند آشنا شدم و به طور کلی ما با هم  روند درسی و مطالعه را انجام می‌دادیم و سعی می کردیم مشکلات یکدیگر را رفع کنیم تا بتوانیم روی سطح مسابقات المپیاد کشوری تمرکز بیشتری داشته باشیم.

نقش مدرسه، معلمان و خانواده در آشنایی و موفقیت چه بوده است؟

- در مدرسه حامی اصلی ما المپیادی ها معاون پژوهشی مدرسه بود و برای  گرفتن مرخصی برای مطالعه المپیاد و هماهنگی استفاده از آزمایشگاه بسیار کمک می‌کردند و سعی می‌کردند تا جایی که توان داشته باشند ما را همراهی کنند؛ از سوی دیگر خانواده نیز همه جانبه  پشتیبان و حامی اصلی این مسیر بودند، چه از نظر حمایت های مادی و چه معنوی.

من همواره خدا را شاکر هستم که همیشه پدر و مادرم در این مسیر پر پیچ و خم کنارم بودند و به من انگیزه می‌دادند. جا دارد همین جا  درباره ی نقش معلم ها و اساتید المپیاد نیز اشاره ای داشته باشم که بسیاری از آنان به خاطر اینکه از مدال آوران سال های قبل المپیاد فیزیک بودند و به همین واسطه ارتباط گرفتن با این بزرگواران بستری شد برای کسب تجربه و  راهنمایی و پیش بردن هدفمان در این رقابت سخت و سرنوشت ساز.

به نظر شما چه ویژگی هایی باعث موفقیت یک دانش آموز در المپیاد می‌شود؟

- مهمترین عامل موفقیت یک دانش آموز که می خواهد وارد حوزه المپیاد شود علاقه به آن موضوعی  است که دارد مطالعه می کند! علاوه بر آن عواملی همچون پشتکار و سخت‌کوشی، حمایت های خانواده، قرار گرفتن در جمعی که فضای المپیادی دارد و آشنایی با بچه های المپیادی دیگر، استفاده از کلاس ها و راهنمایی های بچه های مدال آور سال های گذشته می‌تواند موثر واقع شود.

آیا در مسیر المپیاد فقط دانش علمی مهم بود یا مهارت های دیگر هم نقش داشتند؟

- البته که دانش علمی بسیار مهم بود ولی مهارت های دیگری مانند کار در آزمایشگاه و تحلیل داده و درک عمیق مفاهیم هر رشته برای مثال خود رشته فیزیک هم بسیار مهم و حائز اهمیت بودند. علاوه بر آن  مهارت های دیگری  مانند ارتباط گرفتن با دیگر المپیادی ها و پیشروی در این فضا نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

آینده علمی خود را چه گونه می‌بینید ؟

- در حال حاضر در انتظار نتایج کنکور هستم و امیدوارم بتوانم در یکی از بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کنم؛ البته که در راهنمایی روند المپیاد بچه های سال پایینی هم تا جایی که بتوانم کمک میدهم.

به نظر شما نظام آموزشی کشور چه کاری می‌تواند بکند تا استعداد های بیشتری در المپیاد ها بدرخشند؟

-  در صورتی که حمایت بیشتری از دانش آموزان برای ورود به المپیاد صورت بگیرد به شما قول می‌دهم  افتخارات و مدال های ناشی از المپیاد و رویداد های علمی دیگر استان اصفهان در سال های آینده چندین برابر خواهد شد و فضای علمی استان را ارتقا خواهد داد.

آیا پیشنهادی برای دانش آموزانی که می‌خواهند وارد مسیر المپیاد شوند دارید؟

- به آنها توصیه می‌کنم در درجه اول مطمئن شوید که به رشته ای که انتخاب کردید علاقه دارید و سپس از  دیگر دانش آموزان المپیادی سال های گذشته  که موفق به کسب مدال شده اند مشورت بگیرید و با آنها در ارتباط باشید.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار