رئیس کمیسیون مدرسه‌یاری در جامعه خیرین مدرسه‌سازی:

مدرسه فقط ساختمان نیست/ تغییر فرهنگ مدرسه‌سازی از ساختمان به مهارت‌سازی

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون مدرسه‌یاری در جامعه خیرین مدرسه‌ساز با اشاره به ضرورت ورود خیرین به ارتقای کیفیت آموزش گفت: اگر می‌خواهیم مدرسه فقط یک ساختمان نباشد، باید دست در دست هم بدهیم تا معلم توانمند، مدیر شایسته و امکانات آموزشی فراهم شود؛ دولت به‌تنهایی از پس این مأموریت بزرگ برنمی‌آید.

کد مطلب: ۱۶۳۵۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه فقط ساختمان نیست/ تغییر فرهنگ مدرسه‌سازی از ساختمان به مهارت‌سازی

نوید ادهم در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه کمیسیون مدرسه‌یاری با دو هدف اصلی تشکیل شده است، افزود: «یک، گسترش و ارتقای کیفیت آموزشی؛ دو، تحقق اصل عدالت آموزشی.»

وی با اشاره به اینکه حل این مسائل صرفاً با منابع دولتی امکان‌پذیر نیست، توضیح داد: «همان‌طور که نیاز به فضای فیزیکی مدرسه در دهه‌های گذشته وجود داشت و با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز تا حد زیادی برطرف شد، امروز نیز بخش قابل‌توجهی از نیاز مدارس به ساختمان برطرف شده است، مگر در موارد خاص و مناطقی که نیاز به تخریب و بازسازی دارند.»

خیرین می‌توانند خلأهای نرم‌افزاری مدارس را پر کنند

ادهم ادامه داد: «در بخش نرم‌افزاری آموزش‌وپرورش، یعنی کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی، مشکلات متعددی وجود دارد که دولت به‌تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را حل کند. این مشکلات در نتایج امتحانات نهایی، قبولی دانشگاه‌ها و سایر شواهد قابل مشاهده است.»

رئیس کمیسیون مدرسه‌یاری در جامعه خیرین مدرسه‌ساز با بیان اینکه به همین دلیل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کمیسیون مدرسه‌یاری را تشکیل داد، گفت: «هدف این کمیسیون کمک به دولت در بخش نرم‌افزاری مدارس است. خیرینی که مدارس خود را اداره می‌کنند و برای ارتقای کیفیت پس از ساخت نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند، نقش مهمی دارند و حتی کسانی که مدرسه‌ای نساخته‌اند می‌توانند با سرمایه‌گذاری در مدارس موجود، به ویژه در مناطق محروم، مشارکت کنند.»

از توانمندسازی معلمان تا تجهیز مدارس؛ اولویت‌های کمیسیون مدرسه‌یاری

ادهم با تاکید بر اهمیت منابع انسانی افزود: «ارتقای کیفیت آموزشی به توانمندی مدیران و معلمان وابسته است و اگر این دو گروه شایستگی‌های لازم را داشته باشند، می‌توانند کیفیت مدارس را بهبود بخشند.»

وی ادامه داد: «علاوه بر توانمندی معلمان، وجود امکانات و تجهیزات مناسب مانند آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه، امکانات ورزشی و فرهنگی و هنری می‌تواند شرایط حضور مؤثر دانش‌آموزان در کلاس را فراهم کند. تغذیه مناسب و ابزار آموزشی کافی نیز جزو مواردی است که کمیسیون مدرسه‌یاری روی آن تمرکز دارد و خوشبختانه با استقبال خیرین مواجه شده است.»

بدون معلم توانمند و امکانات مناسب، هیچ ساختمانی مدرسه نمی‌شود

رئیس کمیسیون مدرسه‌یاری در جامعه خیرین مدرسه‌ساز با بیان اینکه مدرسه‌سازی نباید فقط به ساختمان محدود شود، گفت: «هر ساختمانی که مدیر و معلم شایسته و توانمند، کتابخانه آزمایشگاه و برنامه‌ درسی مناسب نداشته باشد، مدرسه محسوب نمی‌شود و همه این مؤلفه‌ها باید با هم باشند تا یک ساختمان واقعی به مدرسه تبدیل شود.»

ادهم افزود: «خیّر مدرسه‌ساز باید هم در ساخت ساختمان مشارکت کند، هم مدیر و معلم را توانمند کند، هم دانش‌آموز را آماده یادگیری کند و هم امکانات و فناوری‌های نو، از جمله هوش مصنوعی، را فراهم کند تا عدالت و کیفیت آموزشی افزایش یابد.»

تغییر فرهنگ سازمانی با ورود خیرین به ارتقای کیفیت آموزشی

وی با اشاره به تجربه استان‌ها گفت: «در همه استان‌ها کمیسیون‌های مشابهی با حضور مدیران کل آموزش‌وپرورش، مدیران نوسازی، خیرین، معلمان و مجامع خیرین تشکیل شده و به بخش نرم‌افزاری مدارس نیز توجه دارند. رئیس‌جمهور نیز نهضت مدرسه‌سازی را فقط به ساختمان محدود نکرده و توسعه روش‌های تدریس و بخش نرم‌افزاری مدارس را دنبال می‌کنند.»

رئیس کمیسیون مدرسه‌یاری در جامعه خیرین مدرسه‌ساز با بیان اینکه این رویکرد جدید باعث تغییر فرهنگ سازمانی شده است، افزود: «خیرین نیز با استقبال، تمرکز خود را علاوه بر ساخت، بر کیفیت و بخش نرم‌افزاری مدارس گذاشته‌اند.»

معلم‌سازی و مدیرسازی شرط رسیدن به مدرسه مطلوب است

ادهم ادامه داد: «ابتدا مقاومت‌هایی میان خیرین و مدیران وجود داشت، اما اکنون پس از چند سال، بستر بسیار مناسبی برای مشارکت در بخش نرم‌افزاری مدارس فراهم شده است.»

وی با تأکید بر اینکه ساختمان‌سازی لازم است اما کافی نیست، گفت: «در کنار آن باید به معلم‌سازی، مدیرسازی و نوسازی دانش‌آموز نیز توجه شود تا بتوانیم به مدرسه‌ مطلوب برسیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار