رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان:

ایران در المپیادهای جهانی نخبگان، جزو برترین‌های جهان است

تهران (پانا) - رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان، ضمن تأکید بر اهمیت جهاد تبیین و جنگ نرم، از افتخارآفرینی دانش‌آموزان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی خبر داد و بر لزوم حمایت مسئولان برای حفظ انگیزه نخبگان تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۲۶۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد
ایران در المپیادهای جهانی نخبگان، جزو برترین‌های جهان است

سید رضا حسینی در نشست خبری  گزارش المپیاد جهانی نانو، المپیاد هندسه ایران و  فرآیند برگزاری المپیاد ترکیبیات ایران با تاکید بر اهمیت  جهاد تبیین و جنگ نرم  بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌هایی که امروز در آن قرار داریم، جنگ نرم است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مدال‌آوران المپیاد علمی و ورزشی، دشمن در این جنگ دو هدف را دنبال می‌کند؛  ناامید و مایوس  کردن مردم و دیگری کتمان کردن دستاوردهای کشور است. ان‌شاءالله با کمک اصحاب رسانه در این میدان نیز کشورمان موفق، پیروز و سربلند بیرون بیاید.

افتخارات باشگاه دانش‌پژوهان جوان در المپیادها

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در ادامه درباره اقدامات اخیر باشگاه توضیح داد و گفت: باشگاه دانش‌پژوهان جوان چند فعالیت جدی داشته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها حضور در المپیادهای علمی جهانی است. دانش‌پژوهان ما توانسته‌اند افتخارات ارزشمندی برای کشور رقم بزنند؛ از جمله کسب رتبه اول جهان در المپیاد جهانی نجوم برای دومین سال پیاپی، بالاتر از کشورهایی چون انگلستان و هند. دانش‌پژوهان ایرانی ما دومین سال متوالی رتبه اول جهان را در المپیاد نجوم کسب کرده است.

وی در ادامه از رقابت تنگاتنگ ایران با آمریکا و کشورهای پیشرفته خبرداد و یادآور شد: سال گذشته نماینده آمریکا در مرحله نهایی اعلام کرده بود که سال آینده جایگاه ایران را که مقام نخست جهان است در المپیاد ۲۰۲۵ نجوم و اختر فیزیک می‌گیرد، اما  امسال نیز ایران قهرمان شد و تیم آمریکا حتی افت کرد. این نشان می‌دهد سطح رقابت‌ها بسیار بالاست. جالب است بدانید سرپرست تیم انگلستان از اساتید دانشگاه کمبریج بوده و تیمش از نخبگان کشور شکست خورده است.

نقش مدال‌آوران سابق در تربیت نسل جدید

حسینی در ادامه با تاکید بر تاثیر نخبگان نسل‌های گذشته در تربیت دانش‌پژوهان نسل جدید اظهار کرد: اتفاق ارزشمند دیگر این است که مدال‌آوران سابق المپیادها اکنون خودشان مربی و سرپرست تیم‌های جدید هستند.
میانگین سنی آنان ۲۵ سال  است و با وجود جوانی، با تلاش و دانش خود نسل تازه‌ای از نخبگان را تربیت می‌کنند.

موفقیت در سایر المپیادهای جهانی

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در ادامه با اشاره به افتخارآفرینی‌های دانش‌پژوهان در این دوره از مسابقات جهانی گفت: در المپیاد جهانی ریاضی، تیم ایران با ۷ پله سعود   دو مدال طلا، سه نقره و یک برنز کسب کرد. همچنین در المپیاد جهانی هوش مصنوعی، تیم ایران رتبه هشتم جهان را از میان ۸۰ کشور به دست آورد.

وی همچنین ادامه داد: در المپیاد جهانی اقتصاد نیز از میان ۵۴ کشور، ایران به رتبه هجدهم رسید که بهترین رتبه تاریخ کشور در این رشته علی‌رغم افزایش دو برابری کشور‌های شرکت‌کنندگان این المپیاد  بوده است.  همچنین در المپیاد زیست‌شناسی ایران رتبه سوم از میان بیش از هشتاد کشور در دنیا را کسب کرد.

دیدار مدال‌آوران با مقام معظم رهبری

حسینی درباره دیدار هفته گذشته مقام معظم رهبری با مدال‌آوران باشگاه  گفت:  دیدار هفته گذشته مدال‌آوران با مقام معظم رهبری،  اتفاقی بسیار ارزشمند برای مدال‌آوران کشور بود؛ چرا که پس از یک ماه، نخستین دیدار عمومی معظم‌له به قشر نخبگان اختصاص یافت که  نخبگان علمی و ورزشی بودند. این اقدام، حامل پیام‌های مهمی بود و جایگاه و اهمیت این قشر را به‌روشنی تبیین کرد.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در ادامه با اشاره به جنگ دوازده روزه اظهار کرد: در شرایط حساس و دشوار جنگ دوازده‌روزه اخیر، توجه به نخبگان معنای عمیق‌تری پیدا کرد. ایران در این دوره  نشان داد توجه به نخبگان، حتی در دشوارترین شرایط، همچنان از اولویت‌های نظام است. این جنگ، نبرد گلوله و توپ و آتش مستقیم نبوده است؛ بلکه جنگی در عرصه علم و فناوری محسوب می‌شود.

وی  در ادامه جنگ میان دو کشور را جنگی فناورانه دانست و افزود: ما در میدانی قرار داریم که افسران، سرداران و سربازان آن، همگی از جنس نخبگان حوزه علم و فناوری هستند. این رویارویی، بیش از هر چیز، یک جنگ فناورانه است که در کنار آن، عرصه رسانه نیز نقشی بسیار تعیین‌کننده و مؤثر ایفا کرده است.  امیدواریم با بهره‌گیری از توانمندی و خرد نخبگان، بتوانیم کشورمان را بیش از گذشته به قله‌های پیشرفت و تعالی نزدیک کنیم و ان‌شاءالله در ادامه مسیر، آن را به نقطه‌ای برسانیم که شایسته ملت بزرگ ایران است.

حسینی  در ادامه با اشاره به صحبت رهبری درباره موفقیت‌های مدال‌آوران در دیدار با مدال‌اوران المپیادهای علمی و ورزشی بیان کرد: در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با مدال‌آوران علمی و ورزشی، ایشان تأکید کردند که این موفقیت‌ها پاسخی محکم به دشمن در جنگ نرم است. خوشحالیم که توانستیم دست ولی زمانه خود را با این مدال‌ها پر کنیم و حداقل در این جنگ نرم یک واقعیت غیر قابل کتمان در عرصه جهانی را برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزنیم.

درخواست حمایت از مسئولان برای حفظ انگیزه نخبگان

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در ادامه با اشاره به ابلاغ مصوبه‌ای از طریق شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم برای دو المپیاد اقتصاد و هوش‌مصنوعی خبرداد و گفت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حدود دو ماه پیش و از طریق شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن، مدال‌آوران المپیادهای اقتصاد و هوش مصنوعی از شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها معاف شده و می‌توانند در رشته‌های مرتبط در هر یک از دانشگاه‌های کشور به تحصیل بپردازند.

وی در ادامه از تاثیر این تصمیم بر نتایج تیم ایران خبر داد و اظهار کرد: این تصمیم، نقش قابل‌توجهی در ارتقای نتایج تیم‌های ایرانی در رقابت‌های جهانی داشت و به‌ویژه در حوزه هوش مصنوعی، زمینه کسب رتبه هشتم جهان را فراهم کرد. این موفقیت در شرایطی به‌دست آمد که رقابت علمی در عرصه جهانی بسیار جدی است و کشورهای مختلف، از جمله برخی کشورهای حوزه خلیج فارس، با جذب استادان برجسته از کشورهای غربی تلاش می‌کنند تیم‌های ملی خود را تقویت کنند.

حسینی بر اهمیت تداوم حمایت از نخبگان تاکید کرد و افزود: در چنین فضایی، تداوم حمایت از نخبگان می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس آنان و استمرار موفقیت‌های علمی کشور منجر شود. با این حال، به گفته کارشناسان، مصوبه یادشده در شورای عالی انقلاب فرهنگی فعلاً متوقف شده است. در صورت نهایی‌نشدن این امتیاز برای مدال‌آوران المپیادها به‌ویژه در رشته هوش مصنوعی، احتمال افت جایگاه ایران در رقابت‌های جهانی در سال‌های آینده وجود دارد.

اهمیت حمایت از نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنان

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اشاره به صحبت‌های یکی از مدال‌آوران المپیاد اقتصاد گفت:به  گفته یکی از اعضای تیم ملی المپیاد جهانی اقتصاد، این بی‌توجهی در حالی رخ داده که دانش‌آموزان ایرانی در رقابت‌های جهانی با انگیزه‌ای عمیق برای اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند. امسال بهترین نتیجه تاریخ ایران در المپیاد جهانی اقتصاد به‌دست آمد، اما مدال‌آور برنز ما با وجود این موفقیت، امکان تحصیل در دانشگاه‌های کشور را ندارد؛ در حالی که از دانشگاه پلی‌تکنیک فرانسه با پیشنهاد ۹۰ هزار یورویی دعوت شده است. تنها خواسته او این است که مدالش در کشور خودش به رسمیت شناخته شود.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی المپیادها که قرار بود با هدف حمایت از نخبگان و تسهیل مسیر تحصیلی مدال‌آوران اجرایی شود، اما بیش از دو سال است که در انتظار تصمیم نهایی مسئولان مانده است و اظهار کرد: امیدوارم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد. جلسات متعددی درباره این طرح در میزهای مختلف شورا برگزار شده، در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شده و حتی در شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم نیز به‌صورت تخصصی بررسی و تصویب شده است. اما با وجود همه این مراحل، هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

حسینی  با انتقاد از تأخیر در اجرای این تصمیم، گفت: واقعاً درک این موضوع دشوار است که چطور دو روز پس از دیدار مقام معظم رهبری با نخبگان و تأکید صریح ایشان بر حمایت از این جوانان، بار دیگر تصمیمی گرفته می‌شود که موجب دلسردی آن‌هاست. این همان دانش‌آموزانی هستند که با تمام توان برای برافراشتن پرچم کشور تلاش کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در پیگیری این مطالبه تأکید کرد: اصحاب رسانه در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند، چون اگر این موضوع اصلاح نشود، نسلی از نخبگان خواهیم داشت که برای سربلندی ایران از خود گذشتند اما دیده نشدند. در این صورت، افت در نتایج المپیادهای جهانی اقتصاد و هوش مصنوعی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

قدردان حمایت‌های مقام معظم رهبری، دولت، رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش هستیم

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با قدردانی از حمایت‌های مقام معظم رهبری، دولت، رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: همه این بزرگان در مقاطع مختلف بر ضرورت حمایت از نخبگان تأکید کرده‌اند و حتی مکاتبات رسمی در این باره انجام شده است. امیدوارم این بار تصمیم نهایی به نفع آینده کشور و نخبگان گرفته شود. واقعاً جای تأسف دارد که مدال‌آوران جهانی اقتصاد در هیچ دانشگاهی از کشور خودشان پذیرفته نمی‌شوند، در حالی که ده دانشگاه برتر دنیا برای جذب آن‌ها رقابت می‌کنند.

حسینی ادامه داد: مقام معظم رهبری در نگاه به حل مشکلات کشور و به‌ویژه در حمایت از نخبگان، همواره جدّی و پیگیرند؛ اما اکنون انتظار می‌رود مسئولان نیز شب و روز نشناسند و در دفاع از این جوانان لحظه‌ای کوتاهی نکنند. این دانش‌آموزان نباید معطل بمانند تا معلوم شود کدام جلسات برگزار می‌شود یا کدام تصمیم‌گیران قانع می‌شوند؛ امید داریم هرچه سریع‌تر تصمیمی شایسته اتخاذ شود، زیرا هر تأخیر و تردید، تهدیدی است که به تدریج به توانمندی‌های ملی آسیب می‌زند.

وی در ادامه از مسئولان و اصحاب رسانه درخواست کرد که از این نخبگان حمایت کنند و افزود: اگر امسال با حمایت مستقیم مقام معظم رهبری توانستیم دستاوردی برای کشور فراهم کنیم، قسمتی از آن ناشی از غیرت و تلاش خود نخبگان بود؛ با این حال از مسئولان و اصحاب رسانه می‌خواهیم با جدیت این موضوع را پیگیری کنند تا فرصت‌های این جوانان تبدیل به قدرتی پایدار برای پیشرفت کشور شود.

 جایگاه باشگاه دانش‌پژوهان جوان در عرصه بین‌المللی

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان درباره اقدامات باشگاه برای  تبدیل فضای المپیادهای علمی و آموزش نخبگان به یک مرجع بین‌المللی در حوزه پرورش استعدادهای برتر اعلام کرد: یکی از رویکردهای اصلی باشگاه دانش‌پژوهان جوان از زمان تأسیس، تلاش برای تبدیل فضای المپیادهای علمی و آموزش نخبگان به یک مرجع بین‌المللی در حوزه پرورش استعدادهای برتر بوده است.

حسینی با اشاره به اینکه  جمهوری اسلامی ایران در حوزه نخبگان یکی از کشورهای توانمند و اثرگذار جهان  است گفت:  هرچند ممکن است در بخش‌هایی از آموزش عمومی کشور با محدودیت‌هایی روبه‌رو باشیم، اما در زمینه آموزش نخبگان، جمهوری اسلامی ایران امروز یکی از کشورهای توانمند و اثرگذار جهان محسوب می‌شود. ما در حوزه‌ای فعالیت می‌کنیم که بسیاری از کشورها در آن حرفی برای گفتن ندارند و این مایه افتخار ملی است.

 تأکید بر مرجعیت علمی و دیپلماسی نخبگانی

وی هدف باشگاه دانش‌پژوهان جوان  را کنارهم قرار دادن نام ایران و نخبگان در سطح جهانی شمرد و اظهار کرد: هدف باشگاه این است که در سطح جهانی، هر زمان سخن از آموزش نخبگان به میان می‌آید، نام ایران در ذهن جوامع علمی و نخبگان دنیا پررنگ و افتخارآمیز تداعی شود. این در حالی است که کشورهای غربی سال‌هاست از طریق آموزش نخبگان سایر کشورها، به‌ویژه در خاورمیانه، به دنبال نفوذ علمی و فرهنگی‌اند؛ موضوعی که می‌توان از آن به‌عنوان «دیپلماسی آموزشی» یا «دیپلماسی نخبگانی» یاد کرد. این حوزه در کشور ما تا حدی مغفول مانده بود، اما با ظرفیت‌های موجود، باشگاه دانش‌پژوهان جوان از ابتدای مسیر به‌صورت جدی در این زمینه ورود کرده است.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان از توجه باشگاه به ارتقای نتایج ایران در المپیادهای جهانی خبرداد و گفت: در گام نخست، تمرکز باشگاه بر ارتقای نتایج ایران در المپیادهای جهانی بود تا کشور بتواند با دستاوردهای علمی خود در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد. خوشبختانه این هدف محقق شده و ایران در بیشتر المپیادهای علمی جزو ده کشور برتر دنیاست و به‌عنوان یکی از کشورهای صاحب سبک شناخته می‌شود.

برگزاری آزمون‌های معتبر بین‌المللی با کمک نخبگان ایرانی

حسینی از تلاش نخبگان ایرانی برای  برگزاری آزمون‌های معتبر بین‌المللی سخن گفت و تاکید کرد: همچنین نخبگان ایرانی، علاوه بر موفقیت در المپیادهای جهانی، در برگزاری آزمون‌های معتبر بین‌المللی نیز نقش‌آفرین شده‌اند؛ آزمون‌هایی که در بسیاری موارد از نظر علمی و سطح اعتبار، حتی از المپیادهای جهانی هم مهم‌ترند. این افتخار بزرگی است که نشان می‌دهد توانمندی جوانان ایرانی فراتر از مرزهای ملی رفته است و می‌تواند بسیاری از ذهنیت‌های نادرست نسبت به ایران را در فضای رسانه‌ای بین‌المللی خنثی کند.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز گام‌های مؤثری در این مسیر برداشته شد، اما امسال با همراهی فارغ‌التحصیلان باشگاه، مدال‌آوران سال‌های گذشته و اساتید دغدغه‌مند، این مسیر با جدیت و گستردگی بیشتری دنبال شده است.

برگزاری المپیاد جهانی نانو توسط ایران

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان  درباره برگزاری  المپیاد جهانی علوم و فناوری نانو توسط ایران بیان کرد: اوایل مهرماه، ایران میزبان اولین دوره المپیاد جهانی علوم و فناوری نانو بود که در سال نخست خود با حضور ده کشور برتر دنیا برگزار شد. کشورهایی از جمله آمریکا، انگلستان، آلمان، مالزی، ونزوئلا، تایلند، استرالیا، بنگلادش و ایران در این رقابت شرکت کردند. دبیرخانه دائمی المپیاد جهانی نانو نیز برای اولین بار در ایران ثبت شد تا از سال آینده، حتی زمانی که مسئولیت برگزاری به کشور مالزی واگذار شود، تحت سیاست‌گذاری این دبیرخانه فعالیت داشته باشد.

حسینی در ادامه درباره مقایسه المپیاد نانو و المپیاد ریاضی در اولین دور مسابقات گفت: در مقایسه با اولین دوره المپیاد جهانی ریاضی نشان می‌دهد که حضور ایران و گسترش تعداد کشورها در المپیاد نانو از همان سال نخست، دستاوردی قابل توجه است. یکی از نکات جالب این دوره، کسب مدال طلای جهانی توسط یک دانش‌آموز از ونزوئلا بود؛ دستاوردی که به‌قدری اهمیت داشت که رئیس‌جمهور آن کشور شخصاً با ارسال پیام تبریک، موفقیت این دانش‌آموز را ستود.

وی در ادامه درباره اهمیت این موفقیت‌ها  گفت: این موفقیت، نشان‌دهنده ظرفیت‌های جدی کشور در حوزه آموزش نخبگان و المپیادهای علمی است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده مشارکت بین‌المللی در این المپیاد به مراتب گسترده‌تر شود. المپیاد جهانی نانو با همکاری ستاد فناوری نانو، معاونت علمی و فناوری و معاونت اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد و شکل متفاوت و نوآورانه‌ای نسبت به سایر المپیادها داشت.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان از اختصاص بازه‌ای ۷۲ ساعته برای انجام پروژه‌ای علمی خبر داد و گفت: علاوه بر بخش مسابقه‌ای المپیادها که دانش‌آموزان در آن به حل سؤالات علمی می‌پردازند، در اولین دوره المپیاد جهانی علوم و فناوری نانو، بازه‌ای ۷۲ ساعته برای انجام پروژه‌ای علمی اختصاص یافت. 

 برگزاری المپیاد هندسه ایران

حسینی در ادامه درباره برگزاری المپیاد هندسه ایران توضیح داد و اظهار کرد: دو هفته گذشته، اساتید و مدال‌آوران باشگاه دانش‌پژوهان جوان المپیاد هندسه ایران را در سطح جهانی برگزار کردند. دکتر اعتصامی، یکی از برجسته‌ترین اساتید آموزش هندسه و طراح آزمون‌های بین‌المللی، در این دوره مشارکت داشتند. این المپیاد که چندین سال پیش به همت ایشان راه‌اندازی شد، امسال با همکاری باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزار شد و ۵۲ کشور در آن شرکت کردند. کشورها به‌صورت همزمان سؤالات پیشنهادی خود را به کمیته مرکزی ارسال می‌کنند تا در المپیاد هندسه ایران استفاده شود، امری که ارزش علمی بالایی دارد.

وی با اشاره به آمار شرکت کنندگان در سایر المپیادهای نوپا اعلام کرد: برای مقایسه، امسال در المپیاد جهانی جغرافیا ۴۴ کشور و در المپیاد جهانی علوم زمین ۴۱ کشور شرکت کردند، در حالی که المپیاد هندسه ایران با حضور ۵۲ کشور، یکی از گام‌های مهم برای دستیابی ایران به مرجعیت علمی به‌شمار می‌آید. مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت ایجاد چنین فضایی تأکید کرده‌اند  و باشگاه دانش‌پژوهان جوان با تلاش مستمر خود، زمینه برگزاری این رویدادهای بین‌المللی را فراهم کرده است.

المپیاد ترکیبیات و جایگاه جهانی ایران

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان  در ادامه از برگزاری دومین دوره المپیاد بین‌المللی ترکیبیات ایران خبر داد و بیان کرد: المپیاد بین‌المللی ترکیبیات ایران در دومین سال برگزاری خود، با حمایت باشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان، میزبان درخواست‌های مشارکت از ۷۳ کشور بوده است. این آمار نشان می‌دهد که المپیادهای هندسه و ترکیبیات ایران اکنون جزو ده المپیاد پرمخاطب و معتبر دنیا به شمار می‌روند. المپیاد هندسه ایران معتبرترین مسابقه هندسه و المپیاد ترکیبیات معتبرترین مسابقه ترکیبیات جهان است و حضور تعداد زیاد کشورها، جایگاه ایران را در نقشه جهانی آموزش نخبگان برجسته می‌کند.

حسینی در ادامه درباره پتانسیل‌های نخبگان در ایران گفت: امیدواریم فعالیت‌های مشابه این رویدادها در سایر عرصه‌های علم و فناوری نیز توسعه یابد و زمینه پرورش نخبگان ایران در سطح جهانی فراهم شود.  کشور دارای پتانسیل‌های فراوانی است و با استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها، می‌توان قله‌های علمی بلندتری را فتح کرد.

وی از درخواست شرکت در المپیاد ترکیبیات از سوی گروهی در رژیم صهیونیستی  خبرداد و  اعلام کرد: یکی از نکات جالب المپیاد ترکیبیات، پیام درخواست شرکت از سوی رژیم صهیونیستی بود که نشان می‌دهد اعتبار این مسابقه‌ها در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است. به گفته برگزارکنندگان، این امر نشان می‌دهد که ایران با توسعه فناوری و ایجاد رویدادهای علمی معتبر، می‌تواند در مقابل تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی مقاومت کند و نقش مؤثری در سیاست‌گذاری علمی جهان ایفا کند.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان درباره ویژگی دیگر المپیاد ترکیبیات توضیح داد و گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این المپیادها، مشارکت بیش از ۷۰ کشور تحت لوای نخبگان ایرانی است. تجربه‌های سال گذشته نشان می‌دهد که دانش‌آموزان خارجی در المپیادهای علمی ایران موظف بودند پیام کوتاهی به فارسی ضبط کرده و برای دبیرخانه ارسال کنند، اقدامی که هم مشارکت جهانی را تقویت می‌کند و هم تعامل فرهنگی و علمی را میان شرکت‌کنندگان افزایش می‌دهد.

 حسینی  گفت: این دستاوردها مایه افتخار ملی است و نشان می‌دهد که ایران توانسته است به‌عنوان یک مرجع علمی بین‌المللی در پرورش نخبگان شناخته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار