استاندار تهران در آیین افتتاح مدرسه امیرکبیر مطرح کرد؛
احداث ۱۲۴ مدرسه در استان تهران از آغاز دولت چهاردهم/ طرح احداث نیروگاههای خورشیدی در مدارس پایتخت آغاز میشود
تهران (پانا) - استاندار تهران با تأکید بر تحقق بخشی از نهضت عدالت آموزشی در دولت چهاردهم از رشد ۷ پلهای سرانه فضای آموزشی استان خبر داد و گفت: از آغاز دولت چهاردهم تاکنون ۱۲۴ مدرسه در استان تهران احداث شده است.
محمدصادق معتمدیان در آیین افتتاح مدرسه امیرکبیر با گرامیداشت روز پرستار و زادروز ولادت حضرت زینب کبری(س) گفت: بسیار خرسندم که در سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب (س)، در آیین افتتاح دبیرستانی حضور دارم که با تلاش و همت جمعی از خیرین نیکاندیش و دستگاههای اجرایی ساخته شده است.
استاندار تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم امیری اظهار کرد: در آغاز، یاد و نام مرحوم امیری را گرامی میدارم که با اهدای زمین این دبیرستان، زمینه انجام این اقدام بزرگ را فراهم کردند. با توجه به محدودیتهایی که در تأمین زمین در شهر تهران وجود دارد، تلاش مجموعه نوسازی مدارس سبب شد تا در کمترین زمان ممکن این دبیرستان ساخته شود و امسال به بهرهبرداری برسد.
برنامه نهضت توسعه عدالت آموزشی در دولت چهاردهم
وی با اشاره به برنامه نهضت توسعه عدالت آموزشی در دولت چهاردهم تاکید کرد: یکی از برنامههای راهبردی دولت چهاردهم، نهضت توسعه عدالت آموزشی است؛ برنامهای که از آغاز دولت، با تأکید مستقیم جناب آقای رئیسجمهور در دستور کار قرار گرفت. در نخستین سال فعالیت دولت، در حوزههای مختلف پیشرفتهای قابل توجهی حاصل شده است، اما یکی از بخشهایی که کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته، حوزه توسعه فضاهای آموزشی است. اگر در آغاز دولت این موضوع بهعنوان برنامهای راهبردی مطرح شد، امروز بخش مهمی از آن به مرحلهی تحقق رسیده است.
معتمدیان ادامه داد: این نهضت اکنون به یک گفتمان ملی تبدیل شده است؛ گفتمانی که با حمایت و هدایت رئیسجمهور در سراسر کشور نهادینه شده و خوشبختانه بخشهای مختلف جامعه، اعم از دولتی، عمومی و مردمی، پای کار آمدهاند.
استاندار تهران خیرین مدرسهساز را یکی از ارکان اصلی توسعه عدالت آموزشی برشمرد و بیان کرد: در مسیر توسعه عدالت، خیرین مدرسهساز همچنان یکی از ارکان اصلی توسعه عدالت آموزشی هستند. در این دوره، با سازماندهی جدید و همراهی مثالزدنی، نقش مؤثری در پیشبرد این نهضت ایفا کردهاند.
وی درباره مشارکت عمومی در حوزه مدرسهسازی سخن گفت و افزود: در استان تهران نیز مشارکت عمومی در این حوزه افزایش یافته است. علاوه بر خیرین، شهرداریها و نهادهای مردمی نیز بهصورت فعال در احداث مدارس همکاری کردهاند. هرچند در شهر تهران هنوز بهطور کامل به اهداف نرسیدهایم، اما در ۴۶ شهرداری استان تهران مشارکت گستردهای شکل گرفته و مدارس متعددی در شهرهای کوچک و بزرگ در حال احداث است. شهرداریها علاوه بر تأمین زمین، در ساخت مدارس نیز مشارکت جدی دارند که جای تقدیر دارد.
معتمدیان با تاکید بر الزام قانونی بر اختصاص ۲۵ درصد منابع تحت عنوان مسئولیت اجتماعی به ساخت مدرسه در تمام دستگاهها و نهادها اظهار کرد: یکی از اقدامات ارزشمند دولت در این دوره، ساماندهی مسئولیتهای اجتماعی نهادهای اقتصادی و هلدینگهای دولتی است. طبق مصوبه قانونی کشور، کلیه نهادهایی که منابع مالی قابل توجهی دارند، موظفاند حداقل ۲۵ درصد از منابع مسئولیت اجتماعی خود را به حوزه مدرسهسازی اختصاص دهند. خوشبختانه در سال جاری شاهد آغاز طرحهای متعددی در این زمینه در سراسر کشور و استان تهران بودهایم.
استاندار تهران درباره حمایتهای بخش خصوصی در حوزه مدرسهسازی گفت: بخش خصوصی و کارآفرینان نیز در قالب شورای توسعه و برنامهریزی استان، تکالیف مشخصی در زمینه مشارکت در توسعه عدالت آموزشی بر عهده گرفتهاند. بر اساس نقشه راه تدوینشده، وظایف وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس، خیرین، شهرداریها و سایر نهادها به روشنی مشخص شده است.
وی از رشد ۷ پلهای استان تهران در زمینه سرانه آموزشی خبر داد و افزود: در آغاز دولت، استان تهران از نظر سرانه فضای آموزشی در جایگاه بیستوهشتم کشور قرار داشت؛ جایگاهی نامطلوب برای پایتخت با این سطح از تراکم جمعیت. تهران در کنار استانهای البرز، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی در میان چهار استان دارای کمترین سرانه آموزشی کشور قرار داشت. در آن زمان، سرانه فضای آموزشی استان تهران ۵٫۲۸ مترمربع به ازای هر دانشآموز بود، در حالی که میانگین کشوری ۵٫۴۵ مترمربع بود.
معتمدیان از رشد ۰.۱۵ متر مکعبی سرانه دانشآموزی در تهران خبر داد و گفت: با اهتمام ویژه دولت، همراهی دستگاههای اجرایی و مشارکت خیرین، در سال نخست دولت شاهد ارتقای هفت پلهای استان تهران از رتبه بیستوهشتم به بیستویکم بودیم. این یعنی سرانه از ۵٫۲۸ مترمربع به ۵٫۴۳ مترمربع افزایش یافته است. این دستاورد، کارنامهای قابل دفاع و نشاندهنده عزم جدی برای رفع محرومیت آموزشی در استان تهران است. کاهش شیفتهایی که در استان تهران، به خصوص در شهرستانهای استان تهران داشتیم گویای این مسئله است. تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس بعضا به ۴۸ نفر نیز رسیده بود.
احداث هزار و ۴۹۸ کلاس درس در استان تهران از آغاز دولت چهاردهم
استاندار تهران از احداث هزار و ۴۹۸ کلاس درس و ۱۲۴ مدرسه از آغاز دولت چهاردهم سخن گفت و بیان کرد: در همین مدت، ۱۲۴ مدرسه با هزار و ۴۹۸ کلاس درس احداث و به آموزش و پرورش تحویل شده است. این میزان ساختوساز در طول یک سال، در تاریخ آموزش و پرورش استان تهران بیسابقه است. افزون بر آن، ساخت ۳,۰۰۰ کلاس درس جدید نیز آغاز شده که آثار آن در سال تحصیلی آینده مشهود خواهد بود.
وی با اشاره به ساماندهی اتباع خارجی در سال جاری اظهار کرد: از سوی دیگر، در حوزه ساماندهی اتباع خارجی نیز اقدامات مهمی انجام شده است. حدود ۵۰ درصد اتباع کل کشور در استان تهران ساکن هستند. حدود ۴۷۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز در استان تهران شناسایی و با رعایت کرامت انسانی به کشور خود بازگردانده شدند. نتیجه این اقدام، آزادسازی بیش از ۳,۰۰۰ کلاس درس و ایجاد آرامش در روند آغاز سال تحصیلی بود.
تلاش برای رسیدن به شاخص مطلوب ۶/۱ متر مربع سرانه آموزشی تا پایان دولت چهاردهم
معتمدیان از امکان تحقق شاخص ۶.۱ متر مربع سرانه دانشآموزی برنامه هفتم توسعه ابراز امیدواری کرد و توضیح داد: بخش مهمی از موفقیتهای اخیر مرهون مدیریت منسجم در آموزش و پرورش استان تهران، توسعه فضاهای آموزشی و تجهیز سریع مدارس است. مشابه این اقدامات را در هیچ سالی در آموزشوپرورش نداشتیم. امیدواریم با همت همه مدیران، خیرین، دستگاههای اجرایی و نهادهای مردمی، بتوانیم تا پایان دولت چهاردهم، استان تهران را از وضعیت محرومیت آموزشی خارج کرده و به شاخص مطلوب ۶٫۱ مترمربع سرانه آموزشی برسانیم.
استاندار تهران از احداث نیروگاههای تجدیدپذیر در مدارس استان تهران خبر داد و گفت: در کنار این اقدامات، برای نخستین بار در کشور، طرح احداث نیروگاههای تجدیدپذیر در مدارس استان تهران آغاز شده است. استان تهران دارای بیش از ۶ هزار مدرسه است که در فاز اول هزار و ۲۰۰ مدرسه بر اساس بررسیهای سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش، واجد شرایط نصب پنلهای خورشیدی شناخته شدهاند.
وی درباره نصب پنلهای خورشیدی و اجرای نیروگاههای تجدیدپذیر در مدارس گفت: انشاءالله تا دهه فجر امسال، نصب پنلهای خورشیدی در این مدارس به پایان خواهد رسید. این طرح علاوه بر تأمین برق پایدار، به ایجاد یک منبع درآمد ثابت برای مدارس نیز کمک خواهد کرد. برنامهریزی شده است تا در یک بازه زمانی مشخص، تمامی مدارسی که شرایط فنی لازم را دارند، به نیروگاههای خورشیدی مجهز شوند.
ارسال دیدگاه