رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مطرح کرد؛

عبودیت، شناخت، بخشندگی و عدالت؛ ۴ ستون طلایی مدیریت در تراز انقلاب اسلامی

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عبودیت، شناخت، بخشندگی و عدالت را چهار ستون طلایی مدیریت موفق و در تراز انقلاب اسلامی برشمرد.

کد مطلب: ۱۶۲۱۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
عبودیت، شناخت، بخشندگی و عدالت؛ ۴ ستون طلایی مدیریت در تراز انقلاب اسلامی

گردهمایی مدیران کل نوسازی مدارس سراسر کشور صبح امروز با حضور حمیدرضا خان‌محمدی معاون وزیر آموزش و‌پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور،   در استان اصفهان برگزار شد. این گردهمایی با محوریت بررسی راهبردها و استمرار توسعه عدالت آموزشی، مرور عملکرد استان‌ها، و هم‌اندیشی در مسیر تحقق اهداف نهضت ملی مدرسه‌سازی برگزار شد.

خان‌محمدی در این نشست، ضمن قدردانی از زحمات مدیران کل استان‌ها، در سخنانی عمیق، راهبردی و الهام‌بخش در زمینه «ویژگی‌های مدیر موفق» ،  تأکید کرد:مدیریت در نظام جمهوری اسلامی، تنها اداره امور نیست؛ بلکه رسالتی الهی است. نخستین و مهم‌ترین اصل در این مسیر، عبودیت و بندگی خداوند است. فراموش نکنیم که ما عبد خدا هستیم؛ عبد بودن یعنی آراستن خود به تواضع، اخلاص، فروتنی و صداقت در تصمیم‌گیری‌ها. مدیری که عبودیت را فراموش کند، از مسیر حقیقت فاصله گرفته است.

وی در ادامه، دومین اصل بنیادین مدیریت را مخاطب‌شناسی و ارتباط قلبی با نیروها دانست و گفت: رمز موفقیت مدیر، در شناخت عمیق انسان‌هاست. مدیری موفق است که به درون افراد راه پیدا کند، درد و دغدغه آن‌ها را بفهمد و با ارتباطی از جنس دل و معرفت، اعتماد و انگیزه را در مجموعه خود ایجاد کند. مدیریت صرفاً با دستور دادن پیش نمی‌رود؛ بلکه با فهم، همدلی و ایمان به خدمات همکاران خود، مجموعه‌ای پویا می‌سازد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت روحیه بخشندگی و گذشت در فضای سازمانی افزود:مدیر باید اهل بخشش باشد. هیچ مجموعه‌ای بدون گذشت و مدارای مدیران، رشد نخواهد کرد. باید بیاموزیم از کنار خطاها با نگاه تربیتی عبور کنیم، نه با خشم و حذف. فضای کار باید سرشار از مهربانی باشد تا خلاقیت شکوفا شود. در مقابل، افرادی که حامل انرژی منفی هستند و روح جمع را تضعیف می‌کنند، باید اصلاح شوند یا از دایره تصمیم‌سازی دور بمانند. حفظ آرامش و نشاط در مجموعه، مسئولیت مستقیم مدیر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اصل شناخت تفاوت‌ها و درک عادلانه از ظرفیت افراد تصریح کرد: مدیر موفق کسی است که بداند عدالت با برابری یکسان نیست. عدالت یعنی هر فرد در جایگاه درست خود بدرخشد. باید یاد بگیریم که تشخیص دهیم چه کسی لایق توجه، مسئولیت و اعتماد بیشتر است؛ ملاک، شایستگی است، نه روابط شخصی. اگر اولویت‌ها درست چیده شوند، نظام مدیریتی خودبه‌خود منظم و اثرگذار می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت برنامه‌ریزی حرفه‌ای تأکید کرد و گفت:هیچ موفقیتی بدون برنامه‌ریزی محقق نمی‌شود. برنامه‌ریزی یعنی اندیشیدن پیش از عمل، یعنی احترام به زمان، منابع و نیروی انسانی. مدیر حرفه‌ای کسی است که برای هر روز کاری، نقشه‌ای دقیق داشته باشد و همواره در مسیر ارزیابی، اصلاح و پیشرفت گام بردارد. نظم در مدیریت، نشانه بلوغ فکری و سازمانی است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه این گردهمایی، ضمن تشریح مهم‌ترین اولویت‌های سازمان، خاطرنشان کرد: توجه به رفاه و معیشت کارکنان، استمرار نهضت مدرسه‌سازی، پیگیری جذب اعتبارات  و تمرکز بر پروژه‌های اولویت‌دار نهضت، چهار محور اصلی برنامه‌های ما در ماه‌های آینده است. کارکنان سرمایه اصلی سازمان‌اند و هر تلاشی برای رفاه و انگیزه آنان، در نهایت به توسعه عدالت آموزشی منجر می‌شود.

وی همچنین توجه به تجهیز فضاهای آموزشی، تمرکز بر ایده‌های ریاست محترم جمهوری در زمینه عدالت آموزشی، و مردم محور بودن نهضت مدرسه‌سازی را از مهم‌ترین سیاست‌های راهبردی سازمان برشمرد و افزود:نهضت مدرسه‌سازی از دل مردم برخاسته و با حضور مردم تداوم دارد. هر مدرسه، نماد ایمان، امید و مشارکت مردم است. ما باید با اعتمادسازی، ارتباط مؤثر با خیرین و شفافیت در عملکرد، این سرمایه اجتماعی را پاس بداریم و تقویت کنیم.

 خان‌محمدی با  قدردانی از میزبانی استان اصفهان، با اشاره به پیشینه درخشان این استان در حوزه فرهنگ، هنر و آموزش گفت: اصفهان همیشه مهد اندیشه، علم و ایمان بوده است. برگزاری گردهمایی مدیران کل نوسازی در این استان، فرصتی است تا از تجربه‌های ارزشمند این سرزمین بهره‌مند شویم و مسیر توسعه را با نگاه فرهنگی و اصیل ایرانی–اسلامی ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس، سنگ‌بنای عدالت آموزشی در کشور است، افزود: هر کلاس درس، چراغی برای آینده این سرزمین است. اگر امروز ما مدرسه‌ای می‌سازیم، در حقیقت آینده‌ای را می‌سازیم که در آن کودکان این مرز و بوم با امید و عزت رشد می‌کنند. مأموریت ما تنها ساخت بنا نیست، بلکه ساختن روح تعلیم و تربیت است؛ مأموریتی الهی که باید با عشق، تعهد و برنامه‌ریزی ادامه یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار