معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفتوگو با پانا خبر داد:
صدور ۹ هزار مجوز جدید کودکستان در سال جاری/ همه کودکان باید از فرصت آموزش و تربیت برابر بهرهمند شوند
تهران (پانا) - معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از رویکرد این سازمان برای «معرفی شایسته و ارتقای کیفی دوره کودکستانی» خبر داد.

حامد صبوری در گفتوگو با پانا درباره اقدامات انجامشده برای سال تحصیلی جاری گفت: «در حوزه کار کودکستانها نیازمند ارتقای کیفیت این دوره هستیم. در این زمینه دو موضوع اساسی مطرح است که گام اول معرفی دوره کودکستانی به نحو شایسته و گام دیگر کیفیت بخشی و ارتقای آن است.»
معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به تشریح اولین گام در دوره کودکستانی پرداخت و گفت: «در نخستین اقدام، معرفی این دوره بهگونهای بایسته و شایسته به جامعه، خانوادهها و اصحاب رسانه است. مهمترین کاری که در حال حاضر در دستور کار داریم، گفتمانسازی پیرامون اهمیت و ضرورت این دوره است.»
وی ادامه داد: «جشن غنچهها که در سراسر کشور در ابتدای سال تحصیلی برای نوآموزان پیشدبستانی برگزار شد، در همین راستا طراحی شده تا بتوانیم این گفتمان را تقویت کرده و جایگاه واقعی دوره کودکستانی را در نظام آموزشی و تربیتی کشور تبیین کنیم.»
صبوری دوره کودکی را زمان درست برای یادگیری عمیق دانست و گفت: «همانگونه که میدانید، در دوره کودکی از رشد کودک، نورونها و عصبهای مغز در حال شکلگیری هستند؛ ازاینرو بهترین زمان برای یادگیری عمیق و ماندگار است. بنابراین نخستین وظیفه ما در دوره اوان کودکی، آگاهسازی خانوادهها و جامعه نسبت به اهمیت این دوره در آینده زندگی و تربیت و یادگیری کودکان است.»
معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ادامه درباره ارتقای کیفیت آموزشی در دوره کودکستانی گفت: «دومین محور کاری ما، کیفیتبخشی به دوره کودکستانی است. در سه حوزه اصلی یعنی محتوا، نیروی انسانی و فضا و تجهیزات، تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح کیفی کودکستانها به کار گرفتهایم. در دو شاخص مهم نیروی انسانی، برنامه آموزش و توانمندسازی مربیان در حال اجراست.»
وی همچنین به اقدامات این سازمان در سال جاری اشاره کرد و افزود: «مدرسان استانی این دوره امسال آموزش دیدهاند و این روند ادامه خواهد داشت. همچنین سرفصلهای آموزشی ویژه تربیت مربیان، مؤسسان و مدیران کودکستانی، با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی تدوین و طراحی شده و بر اساس همان سرفصلها در حال اجراست.»
صبوری در ادامه به اقدام ویژه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در حوزه محتوای این دوره اشاره کرد و گفت: «در حوزه محتوا نیز تمام تلاش ما معطوف به تهیه بستههای تربیتی ـ یادگیری متناسب با ویژگیهای سنی کودکان است؛ بستههایی که به رشد شخصیت، تقویت ادراک و پرورش مهارتهای شناختی آنها کمک کند.»
معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: «برای بهرهگیری بهینه از این دوره، لازم است ادراک کودکان نسبت به محیط و مفاهیم پیرامونی تقویت شود تا این ادراک به شناخت و در نهایت به تغییر رفتار مطلوب منجر گردد و هدف ما دقیقاً حرکت در همین مسیر است.»
وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشن غنچهها در سراسر کشور گفت: «امسال مراسم ملی جشن غنچهها با شعار «برای کودکان، برای ایران» برگزار شد؛ رویدادی که بهصورت همزمان در سراسر کشور اجرا شد. در این روز، فعالیت تربیتی و یادگیری کودکستانهای سراسر کشور بهطور رسمی آغاز شد و امیدواریم بتوانیم از این رهگذر جریانی سازنده و پویا در تربیت نسل آینده ایجاد کنیم.»
صبوری در ادامه افزود: «وظیفه اصلی ما، پرورش و شکوفایی استعدادهای کودکان و بارور کردن ذهن و خلاقیت آنهاست که انشاءالله با استمرار این برنامهها تحقق خواهد یافت.»
معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، درباره اقدامات این سازمان در راستای زمینهسازی حضور دانشآموزان در دوره پیشدبستانی گفت: «وزیر محترم تاکید داشتند که باید زمینه حضور حداکثری کودکان در دوره پیشدبستانی فراهم شود. در همین راستا، در سال جاری توانستیم انباشت درخواستهای مجوزی سالهای گذشته (حدود ۱۴ هزار مورد) را ساماندهی و تعیین تکلیف کنیم.»
وی در ادامه از صدور ۹ هزار مجوز جدید کودکستان خبر داد و افزود: «نتیجه این اقدامات، صدور نزدیک به ۹ هزار مجوز جدید کودکستان بوده است که عمدتاً در مناطق محروم کشور مستقر هستند. همچنین بانک اطلاعاتی و اطلس سرزمینی کودکستانها تدوین شد تا بتوانیم مناطق دارای کمبود پوشش را شناسایی کنیم.»
صبوری در پایان از همکاریهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با سایر نهادهای کشوری خبر داد و گفت: «در این مسیر، همکاریهای چندجانبهای با نهادها و سازمانهای مختلف از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفته تا از ظرفیتهای آنان در گسترش عدالت آموزشی بهرهمند شویم.»
معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: «تلاش ما این است که ظرفیتسازی متناسب و عادلانهای در سراسر کشور ایجاد شود تا عدالت آموزشی محقق شده و در نهایت، همه کودکان از فرصت آموزش و تربیت برابر بهرهمند شوند.»
ارسال دیدگاه