معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:
پرداختن به مباحث آیندهنگرانه و شناخت محیط آینده یکی از ملزومات جدی تحول است/ الگوی جشنواره «نقشینه» بهزودی ابلاغ میشود
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد یکی از بحثها و ملزومات جدی تحول آموزش و پرورش و بهطور خاص پرورشی، پرداختن به مباحث آیندهنگرانه و شناخت محیط آینده است.

به گزارش خبرنگار پانا؛ نشست معاونان پرورشی و تربیتبدنی، مسئولان سازمان دانشآموزی مناطق و نواحی استان آذربایجان شرقی صبح امروز با حضور صادق حسینزاده ملکی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سازمان دانشآموزی برگزار شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه در حوزه فعالیتهای پرورشی، نیازمند یک تحول هستیم، گفت: البته اصل این تحول برای کل آموزش و پرورش است. تحول بنیادین در حوزه آموزش و پرورش است که حتی برای این تحول بنیادین، سند نوشته شده است. این مسئله نشاندهنده این است که باید یک کار خیلی دشوار را در الگوهای تحولی دنبال کنیم. تحول در بخشهای دیگر آموزش و پرورش به دلایلی خیلی سختتر از بخش پرورشی است اما تحول در حوزه پرورشی را با همه سختی و مجاهدتی که لازم دارد تا رقم بخورد، شاید با موانع کمتری بشود دنبال کرد.
صادق حسینزاده ملکی ادامه داد: باید بدانیم، ما باید دنبال سازوکارها، راهکارهای جدیدی در نسبت فعالیتهای آموزشی و تربیتی و پرورشی باشیم. همه بحثهای ما در حال حاضر در مدارس ، بحثهای گذشتهنگر نسبت به مسائل جاری است و هیچ نگاه آیندهنگری نیست. این یک چالش اساسی برای تحولی است که نیاز داریم.
وی با بیان اینکه ساعتها و جلسات متعددی را با صاحبنظران درباره این تحول صرف اندیشهورزی و گفتوگو کرده است، با طرح این سوال که نوجوان امروز چگونه یاد میگیرد؟ چطور باید دریافت اطلاعات و محتوا داشته است؟، افزود: نوجوان امروز کلیدواژه را جستوجو میکند، مفاهیم حول کلیدواژه را پیدا میکند، دوباره کلیدواژهای را از این مفاهیم پیدا میکند، جستجو میکند و حول آن میچرخد. اساساً منطق یادگیری یک نوجوان با من و شما متفاوت است. منطق یادگیری نوجوان امروز عمدتاً بر پایه این مدل دوار است. بچههای نسل جدید هم قبل از اینکه حتی سواد داشته باشند، با جستوجوی صوتی گوگل در مورد آن، عکس و مطلب و... پیدا میکنند. این روش هم در جهان امروز قدیمی شده است. نسل جدیدتر با ابزارهای هوش مصنوعی و... با روش یادگیری و الگوهای یادگیری متفاوت آموزش میبیند. اما ما همچنان با همان الگوهای یادگیری قدیمی با یک بهروزرسانی ظاهری کار میکنیم.
حسینزاده ملکی در ادامه به تشریح ملزومات تحول در آموزشوپرورش پرداخت و گفت: یکی از بحثها و ملزومات جدی تحول آموزش و پرورش و به طور خاص پرورشی، پرداختن به مباحث آیندهنگرانه و شناخت محیط آینده است.
وی به جایگاه علم و فناوری در آیات و روایات اشاره کرد و گفت: صاحبان علم و دانش برتری و قدرت پیشبرد اهداف را دارند. در همین جنگ اخیر، ما اگر پیروزیهای مهمی داشتیم، بخشی از آن به واسطه علم و تقوا بود. ما در لبه دانش و فناوری با رژیم صهیونیستی جنگیدیم و توانستیم آنان را شکست بدهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون اتفاقات مهمی در ساحت علمی و فناوری حوزههای آموزشی و پرورشی در دنیا در حال وقوع است، گفت: هوش مصنوعی فقط یکی از این اتفاقات است.
حسینزاده ملکی در ادامه با تاکید بر اهمیت اجرای برنامههای پرورشی توسط دانشآموزان افزود: برنامه دانشآموزی برگزار کنید، اگر در جایی اشکال داشته باشد و خطا کند و خطای آن زیر نظر مربی تصحیح شود، بهتر است تا اینکه بعدها مسئولیتی بگیرد و خطا کند. بنابراین تمرکز جدی ما، احیای این سرمایه است. البته در بسیاری از موقعیتها این رعایت میشود، اما در بسیاری از موقعیتها هم متأسفانه کمتر رعایت میشود.
الگوی جشنواره مدرسهای نقشینه بهزودی ابلاغ میشود
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه جشنواره مدرسهای نقشینه گفت: ما الگوی جشنواره مدرسهای نقشینه را بهزودی ابلاغ خواهیم کرد. ملاک برتری مدرسه، مربی و مدیر و معاون پرورشی منطقه و رئیس منطقه در این جشنواره به این صورت است که مدرسه را تحلیل میکنیم تا ببینیم چند درصد دانشآموزان را نقش داده است؛ آن مدرسهای که کمیت و کیفیت نقشهایی که بین بچهها توزیع کرده است بهتر باشد، آن موفقتر بوده و ما آن را برتر میدانیم. این جشنواره در مرحله اول هم تشکل دانشآموزی را فعال میکند. ۴ تشکل مهم و رسمی داریم، خود این تشکلها موتور محرکه میشوند، بعد هم سایر دانشآموزان در مدرسه را در فهرستی از نقشهای مختلف مدرسه، نقشسپاری میکنیم.
وی گفت: ما نمیخواهیم کار جدیدی به مربی و مدیر اضافه کنیم؛ ما همان کار قبلی را، ولی با اعتماد و میداندهی بیشتر به دانشآموزان پیش خواهیم برد. در حقیقت کار همان است اما، رویکرد تغییر میکند و گردشهای راهبردی را دنبال خواهیم کرد. هم در مدل «نقشینه» و هم در مدل «ایرانمونه» که یک فناوری جدید است، بستههای اول، دوم و سوم با سبک دستیار مربی خواهیم داشت.
حسینزاده ملکی در پایان بر اهمیت فعالیت پرورشی در مدارس تاکید کرد و گفت: میخواهیم به مرور از ستاد وزارتخانه، از مرکز صدور دستورالعمل و بخشنامه که اینها را سر مدرسه مدارس آوار میکنیم، به مرور به مرکز خدمات نوین پرورشی و فرهنگی تبدیل شویم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست به چالشها و مسائل مطرحشده از سوی معاونان پرورشی و تربیتبدنی، مسئولان سازمان دانشآموزی مناطق و نواحی آذربایجان شرقی پاسخ داد.
ارسال دیدگاه