معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد:
استقرار ۳۱ دانشگاه استانی؛ بزرگترین تحول ساختاری دانشگاه فرهنگیان/ هزار عضو هیات علمی جدید جذب میشوند
تهران (پانا) - معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، تصویب ساختار جدید این دانشگاه با محوریت استقرار ۳۱ دانشگاه استانی را مهم ترین تحول پس از راهاندازی دانشگاه فرهنگیان دانست و تاکید کرد این تصمیم، زمینهساز ارتقای کیفیت آموزش، توسعه تحصیلات تکمیلی و افزایش اختیارات دانشگاههای استانی خواهد بود.

فرهاد علیپور به تصویب ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: مهمترین تحول پس از راهاندازی این دانشگاه، استقرار ۳۱ دانشگاه استانی است که پیامدهای ارزشمندی در حوزه آموزش و پژوهش به همراه خواهد داشت.
وی با قدردانی از حمایت سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی، هیات دولت و وزیر آموزش و پرورش، افزود: با ابلاغ این ساختار، دانشگاههای فرهنگیان در استانها هویت مستقل مییابند و اختیارات لازم برای اداره امور آموزشی و پژوهشی در سطح استانی به روسای دانشگاهها واگذار میشود. این اقدام موجب چابکسازی نظام اداری، تسریع فرایندها و افزایش بهرهوری خواهد شد.
علیپور افزود: در این ساختار، پستهای هیات علمی شناسهدار و ستارهدار تعریف شده و زمینه برای توسعه رشتهها، بهویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی فراهم آمده است، همچنین گروههای آموزشی در سطح استانها سازماندهی مشخصی خواهند داشت که به ارتقای کیفیت و رقابتپذیری دانشگاههای فرهنگیان در مقایسه با دانشگاههای مادر استانی کمک میکند.
وی یکی از چالشهای مهم اجرای ساختار جدید را کمبود زیرساختهای فیزیکی همچون خوابگاه، کتابخانه و فضاهای آموزشی دانست و گفت: دانشگاه فرهنگیان سیاست خود را بر تجهیز کتابخانهها و آزمایشگاههای مجازی و بهرهگیری از هوش مصنوعی قرار داده است. همچنین با جذب هزار عضو هیات علمی جدید، نسبت دانشجو به استاد به استانداردهای وزارت علوم نزدیک خواهد شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ساختار تازه امکان سیاستگذاری، راهبری و نظارت منسجمتری را در سطح ملی ایجاد کرده و وظایف اجرایی عمدتا به استانها واگذار خواهد شد، افزود: طبیعی است که تطبیق کارکنان با فرایندها و اختیارات جدید زمانبر باشد، اما پیشبینی میشود این چالشها با کمترین تنش برطرف شود.
علیپور در پایان گفت: با استقرار ساختار جدید، دانشگاه فرهنگیان گام بلندی در مسیر تربیت معلمان تراز سند تحول بنیادین برمیدارد و شرایطی فراهم میشود تا فارغالتحصیلان این دانشگاه با مهارتهای چندگانه و متناسب با نیازهای آموزشی کشور وارد عرصه تعلیم و تربیت شوند.
ارسال دیدگاه