اجرای جدی طرح «ایران دیجیتال» با هدف تربیت ۲ میلیون دانشآموز در حوزه کدنویسی
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر دوره اول آموزش وزارت آموزش و پرورش با تبریک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ از اجرای جدیتر طرح «ایران دیجیتال» با هدف تربیت ۲ میلیون دانشآموز در حوزه کدنویسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پانا؛ حمید یزدانی مدیرکل دفتر دوره اول آموزش آموزشوپرورش در نخستین روز از سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ با حضور در برنامه «نوروزدانش» شبکه خبر سیما به گفتوگو درباره مسائل مختلف در زمینه بازگشایی مدارس در این سال تحصیلی پرداخت.
مدیرکل دفتر دوره اول آموزش آموزشوپرورش ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ به فرهنگیان و دانشآموزان گفت: « امیدواریم که ما بتونیم اوقات خوبی برای دانشآموزان در مدارس رقم بزنیم.»
یزدانی با ارائه گزارشی از وضعیت دوره متوسطه گفت: «ما در کل کشور ۲۷ هزار مدرسه، بهطور کامل؛ یعنی دولتی، غیردولتی، درخشان، شاهد و ...داریم. از این ۲۷ هزار، ۲۳ هزار مدرسه دولتی عادی محسوب میشود. نزدیک به ۴۵ هزار معلم و ۳ میلیون و ۷۰۰هزار دانشآموز داریم. تقریباً امسال وضعیتمون رشد جدی و خوبی داشته است.»
وی در ادامه ضمن دعوت از خانوادهها برای همکاری، به نقش خانواده در ماموریتهای این اداره تاکید کرد و گفت: «ما برای این ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموزی که در دوره متوسطه اول تحصیل خود را آغاز کردند، مأموریتهایی داریم. اگر خانوادهها با ما همنوایی داشته باشند، امیدواریم بتوانیم این مأموریتهای خود را بهدرستی انجام بدهیم. چون نقش خانواده در این برنامهها نقش بسیار جدی است.»
مدیرکل دفتر دوره اول آموزش آموزشوپرورش با اشاره به اهمیت هویت ملی گفت: « یکی از آن مأموریتهای ما بحث «هویتیابی» است که امیدواریم این بحث هویت ایرانی اسلامی را بهطور جدی دنبال کنیم. الان سه سال است که شروع کردیم و امسال مقداری دقیقتر کار رو جلو میبریم.»
یزدانی در ادامه به دیگر ماموریت این اداره در حوزه استعدادیابی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: «ماموریت دوم ما بحث دوم «استعدادیابی» است. ما باید از پایه هفتم استعدادهای دانشآموزان را در حوزههای درسی (که ما از آنها بهعنوان «حوزههای تربیت و یادگیری» یاد میکنیم) شناسایی کنیم. بعد هم بهصورت فرایندی بتوانیم در پایه نهم هدایت تحصیلی موفقی داشته باشیم.»
وی با ابراز ناراحتی از عدم شناخت درست خانوادهها از شرایط رشتههای مختلف تحصیلی توضیح داد: متأسفانه این جمله پر تکرار بنده هست که بعضی خانوادهها آمال و آرزوهای خودشان را در یک رشته خاص جستجو میکنند. در صورتی که اگر آگاهی خانوادهها را افزایش بدهیم، چهبسا تعدادی از رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش ما که بازار کار خوبی دارند، میتوانند گرهگشای کشور باشند.»
مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش درباره طرح « ایران دیجیتال» توضیحاتی ارائه کرد و گفت: طرح «ایران دیجیتال» را که آقای دکتر کاظمی مطرح کردند، از سالهای گذشته شروع شده بود، امسال خیلی جدیتر پیگیری شد؛ چون مقام وزارت روی آن تأکید داشتند. اتفاق خیلی خوبی که افتاد این بود که معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و وزارت ارتباطات به کمک آموزشوپرورش آمدند.»
وی افزود: « این اتفاق خیلی ارزشمند بود و متعهد شدند که هر کدام از این دو مجموعه کمک کنند تا ما بتوانیم ۲ میلیون دانشآموز در حوزهی کدنویسی تربیت کنیم.»
یزدانی به تفاوت دیدگاه وزارت آموزش و پرورش با سایر نهادها در حوزه هوشمصنوعی اشاره کرد و گفت: «تفاوت برداشت ما از «هوش مصنوعی» با خیلی از افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند این است که ترجمه ما از هوش مصنوعی تحولی است که باید به دست جوانان و نوجوانان ما در عرصه فضای مجازی و فناوری رقم بخورد.»
مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش به فرمایشات رهبری در زمینه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: «حضرت آقا فرمودند که ما باید جزو ۱۰ کشور اول هوش مصنوعی باشیم. با فراهم کردن این مقدمات که دانشآموز صاحب تفکر الگوریتم میشود و شروع میکند با یک زبان برنامهنویسی آرامآرام کار کردن، باعث میشود که در سالهای آتی ما بتوانیم سیستمعامل کار کنیم و نرمافزار بنویسیم و در عرصه دانشگاه و فضای بینالمللی عرضاندام کنیم. یعنی مقدمات این حرکت بزرگ و درخواست رهبری در آموزشوپرورش چیده شده است.»
وی با تاکید بر این نکته که استفاده از هوش مصنوعی هدف نهایی این وزارت از دوره ایران دیجتال نیست گفت: «استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مثل ابزاری که تصویر تولید میکند، متن میدهد، پاورپوینت میسازد و …آمال و آرزوی ما نیست. امیدوارم سقف آرزوهایمان را در همینجا متوقف نکنیم.»
یزدانی در ادامه افزود: «سقف آرزوی ما باید این باشد که بتوانیم در قله فناوری قرار بگیریم؛ خودمان پردازش انجام بدهیم، ابزار بسازیم، پردازش متن و تصویر را خودمان توسعه بدهیم. نه اینکه فقط با ابزارهایی که در دسترس عموم هست یک فرمان بنویسیم، متن یا مقاله بگیریم، پاورپوینت تولید کنیم و بهرهبردار باشیم؛ بلکه خود سازنده این ابزار باشیم.»
مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش به جشنواره نوجوان خوارزمی اشاره کرد و گفت: «جشنواره نوجوان خوارزمی فقط مختص بچههای متوسطهی اول است؛ در قالب ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری ذیل ۲۱ محور اجرا میشود. اتفاقات خیلی خوبی در هر یک از محورها میافتد. امیدوارم همین برنامه خوب شما زمانی را اختصاص بدهد که این محورها برای خانوادهها تشریح شود تا بدانند فرزندشان در چه حوزهای استعداد دارد و بعد از کشف استعداد بتوانند هدایت خوبی برای آیندهاش داشته باشند.»
وی در ادامه به یکی از این محورها اشاره کرد و گفت: «یکی از این محورها، بحث مناظره در ذیل درس «مطالعات اجتماعی» است. دانشآموز، یک موضوع مثل «محیط زیست» را مورد نظر قرار میدهد و با استدلال کامل، طرف مقابلش که در موضع مخالف است را باید اقناع کند و کارش را پیش ببرد.»
طرح «گلستان زندگی» در مدارس اجرا میشود
یزدانی در ادامه طرح گلستان زندگی را تشریح کرد و افزود: «حضور دانشآموزان دوره اول متوسطه با رشدهای متعددی همراه است؛ رشد شناختی و رشد جسمی. ما باید بتوانیم «مسئولیتپذیری» را در بین دانشآموزان نهادینه کنیم. حدود ۲ سال است که طرحی با عنوان «گلستان زندگی» در این زمینه اجرا میشود.این کار، ضمن ایجاد یک حس بصری و زیبایی در مدرسه، نشاط خاصی هم به فضای آموزشی میبخشد.»
مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در پایان به توضیح چگونگی این طرح پرداخت و گفت: «در این طرح، دانشآموزان یک گل یا گیاه آپارتمانی را با خود به مدرسه میآورند. در زنگ «علوم» و «کار و فناوری» که پودمانهایی در این زمینه اختصاص داده شده، دانشآموزان مسئولیت مراقبت از گل خود را به عهده میگیرند.»
وی افزود: «اگر گل رشد کند، میتواند آن را به دوست یا معلم خود هدیه دهد. اما اگر گل از بین برود، فرایند پژوهشگری آغاز میشود و دانشآموز بررسی میکند که دلیل از بین رفتن گل چه بوده است. این طرح واقعاً مفصل است و نیاز به توضیح بیشتری دارد تا همکاران ما در مدارس متعهد شوند که حتماً آن را اجرا کنند.»
ارسال دیدگاه