معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:
همه دانشآموزان باید فرصت دیدهشدن داشته باشند تا استعدادهای برتر از دل جامعه گسترده شناسایی شود
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت قطعا استعدادهای برتر نیازمند خدمات بهتر هستند. اما باید همه فرصت دیدهشدن داشته باشند تا استعدادهای برتر از دل جامعه گسترده شناسایی شوند، نه صرفاً از اطراف نزدیک خودمان.

به گزارش خبرنگار پانا؛ نشست باشگاههای رشد نوجوانان حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور مسولین باشگاههای استانی و علی جانباز؛ رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان انقلاب اسلامی و صادق حسینزاده ملکی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورشدر محل سالن جلسلت سازمان دانشآموزی برگزار شد.
صادق حسینزاده ملکی در ابتدا به گفتوگوی صمیمی با مسئولین استانها پرداخت و گفت: واقعا خوشحالم که در این جلسه هستم و چقدر برای امروز حساب باز کرده بودیم. واقعا جمع مهم و موثری است و میتواند بسیار اثرگذارتر باشد اگر جایگاه خود را دقیقاً در آن سپهر و زیستبوم کار تربیتی، فرهنگی و هنری بشناسد.
وی حوزه هنری را پایگاه هنر اقلاب بر شمرد و افزود: انتظار این است که حوزه هنری ــ به طور کلی و در حوزه نوجوان و کودک و نوجوان ــ تبدیل به پایگاه هنر انقلاب شود. این موضوع ابعادی دارد که به نظر من هنوز میتوانیم دقیقتر و متمرکزتر روی آن کار کنیم. سه سرفصل مهم در نسبت مدرسه و دانشآموز حداقل وجود دارد که باید درباره آنها گفتوگو کنیم.
جریان هنر، تربیت هنرمندان، تولید و عرضه گسترده آثار هنری
حسینزاده ملکی به تشریح این سه محور پرداخت و گفت: محور نخست تولید بهنگام و عرضه گستردهی آثار هنری انقلابی است. چون هم تولید مهم است و هم عرضه. کشور مملو از تولیدهای کوچک، پویشهای پراکنده، ایدههای خوب و طراحیهای ارزشمند است، اما عرضهها ضعیف است. چه بسا ما اینقدر تولید جزئی انجام میدهیم که خود تولیداتمان جلوی عرضه تولیدات مشابه خودمان را میگیرد.
وی با تاکید به ضعف ما در کشور در عرضه آثار تولیدی گفت: در حالی که دشمن یک جمله را توییت میکند و همان جمله آنقدر میچرخد که همه ملت ایران آن را شنیدهاند. ما زحمت زیادی برای تولید اثر هنری میکشیم، خودمان پخش میکنیم و خودمان خوشحالیم، در حالیکه جامعه وسیع اصلاً آن را نمیبیند. پس مرحله نخست تولید بهنگام، عرضه گسترده با تمرکز بر محور اثر هنری است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه از اهمیت توجه ویژه به هنر و نیاز به تمرکز بر آن تاکید کرد و افزود: من معتقدم حتی در حوزهی فرهنگی نباید خیلی متمرکز باشید. اگر قرار است وارد عرصه فرهنگ شود، از مسیر هنر باید این مهم ورود باشد. هر کاری، کار شما نیست؛ اگر در هر حوزهای ورود کنید، وقت و انرژی تلف خواهد شد. تمرکز باید روی هنر باشد: تولید بهنگام، عرضه گسترده.
وی به دو محور دیگر اشاره کرد و گفت: محور دوم تربیت هنرمندان انقلابی است که خود بحث مستقلی دارد. محور سوم نیز جریان هنر انقلاب در مدرسه و آینده است؛ اینکه این جریان چگونه حفظ و تقویت شود، جای گفتوگو دارد. مثلاً نسبت حوزه با دیگر عناصر فعال در این زمینه چیست؟ یکی از دوستان به شوخی یا جدی گفت «بازو». آیا ما صرفاً خدمات هنری به مدرسهها ارائه میدهیم؟ بسته محصولات هنری ما به نسبت با تکتک مدارس چیست؟
حسینزاده ملی در ادامه به وجود همکاری در مدارس اشاره کرد و افزود: بسیاری از مدارس تشنه کار هستند، اما گاهی مجبورند از کانالهای غیررسمی دنبال یک طرح یا پوستر برای هفتهی دفاع مقدس بگردند تا فقط جای خالی پر شود. ما باید خدمات هنری منسجم و هدفمند ارائه کنیم.
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل نهادهایی با نیت انقلابی و از دست رفتن آنها در سالهای اولیه انقلاب گفت: به دنبال این باشید که چرا بسیاری از نهادهایی که با نیت انقلابی تأسیس شدند، پس از مدتی مسیرشان تغییر کرد؟ تجربهی دههی شصت در تأسیس نهادهای هنری نشان داد که برخی به سمت تحجر و برخی به سمت ابتذال رفتند. پس باید آسیبشناسی کرد تا دوباره این مسیر تکرار نشود.
وی بر هنر در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسالامی اشاره کرد و توضیح داد: نکتهی بسیار مهم دیگر، هنر و انقلاب از منظر رهبر انقلاب است. اگر روایت ایشان از هنر و از انقلاب را درست باز کنیم، روایت رهبری از انقلاب با روایتهای متداول فرق دارد. این خود یک سرفصل مهم است که ای کاش دربارهاش گفتوگو شود.
حسینزاده ملکی در ادامه گفت: جدا از جریان حوزه هنری ما دو مسئلهی کلان در حوزه دانشآموزی داریم. مسئله نخست، مسئله فراگیری علوم برای دانشآموزان است؛ عدالت هم حکم میکند که ما فرصت برابر فراهم کنیم. این که ما کلونی درست کنیم ولی به سراغ افراد اطراف خود برویم، در یکسری از مواقع و نه همهجا؛ با عدالت ناسازگار میشود و چون با عدالت ناسازگاری دارد نصرت الهی نیز خیلی همراه ما نمیشود.
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش افزود: دانشآموزان محرومی ــ نه فقط در سیستان و بلوچستان بلکه حتی در همین تهران ــ به خدمات ما نیاز دارند، در حالی که ما سرگرم کارهای پر زرقوبرق هستیم. این دانشآموزان فرصت پیدا نمیکنند. خداوند کیفرِ این کوتاهی را در اثر کار ما بر ما نازل میکند؛ چرا که فرصتی برای خدمت داشتیم و به سراغشان نرفتیم.
وی در ادامه به علاقه عموم به فعالیتهای هنری اشاره کرد و گفت: خیلیها دوست دارند در عرصه هنر و فرهنگ فعالیت کنند و رشد یابند، اما این فرصت برایشان فراهم نمیشود. ما هم غالباً مشغول دور و بر خودمان هستیم و به همان محدوده کوچک بسنده میکنیم.
حسینزاده ملکی در ادامه گفت: دوم، استعدادیابی و استعدادپروری است. قرار نیست همه به طور مساوی از خدمات برخوردار شوند. قطعا استعدادهای برتر نیازمند خدمات بهتر هستند. اما باید همه فرصت دیدهشدن داشته باشند تا استعدادهای برتر از دل جامعه گسترده شناسایی شوند، نه صرفاً از اطراف نزدیک خودمان.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر در پایان گفت: آخرین نکته، حضور رسمی و مطمئن را رها نکنید. به هر طریق، زودتر وارد فضای آموزشوپرورش شوید؛ معلم شوید، هنرآموز باشید یا هر روش دیگر. کارهای فرهنگی و هنری خارج از مدرسه ارزشمند است، اما اگر در مدرسه ضریب نخورد، تأثیر بسیار اندکی خواهد داشت.
ارسال دیدگاه