دبیر اجرایی کمیته المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی:

هدف اصلی باشگاه دانش‌پژوهان جوان ایجاد دسترسی ‌عادلانه‌‌ برای همه دانش‌آموزان جهت حضور در ‌المپیاد است

تهران (پانا) - دبیر اجرایی کمیته المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی با اشاره به استقبال چهار هزار نفری از این رقابت‌های دانش‌آموزی، از حضور پررنگ استان‌های مختلف و همچنین نقش‌آفرینی قابل توجه دختران در کسب مدال‌های جهانی این المپیاد خبر داد.

کد مطلب: ۱۶۰۱۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
هدف اصلی باشگاه دانش‌پژوهان جوان ایجاد دسترسی ‌عادلانه‌‌ برای همه دانش‌آموزان جهت حضور در ‌المپیاد است

به گزارش خبرنگار پانا؛ آرمین نیک‌خواه دبیر اجرایی کمیته المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی در نشست خبری باشگاه دانش‌پژوهان جوان درباره تاریخچه این المپیاد گفت: اولین دوره المپیاد مدیریت و اقتصاد از سال ۱۳۹۸ آغاز شد. این رشته یک المپیاد نسبتاً نوپا محسوب می‌شود، اما خوشبختانه از همان ابتدا مورد استقبال قرار گرفت. در طول این سال‌ها تغییرات و پیشرفت‌های زیادی در برگزاری المپیاد، چه از نظر کیفیت منابع آموزشی و چه از نظر سطح مشارکت اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: اکنون در کمیته علمی از حضور اساتید مطرح دانشگاه‌های برتر بهره می‌بریم و هر ساله تلاش می‌کنیم با تعریف اهداف مشخص، شرایطی فراهم کنیم که دانش‌آموزان علاقه‌مند بتوانند در این مسیر گام بردارند.  من از چهار سال پیش، یعنی پس از مدال‌آوری، در این مجموعه حضور و همکاری داشتم و از نزدیک شاهد پیشرفت‌های قابل توجه المپیاد بوده‌ام. این پیشرفت‌ها هم در سطح علمی دانش‌آموزان دیده می‌شود و هم در نتایجی که در سطح ملی و جهانی به دست آمده است.

نیک‌خواه درباره فرآیند برگزاری المپیاد توضیح داد و گفت: فرآیند برگزاری المپیاد سه مرحله دارد؛ در مرحله اول، همه دانش‌آموزان کشور امکان شرکت دارند. امسال حدود چهار هزار نفر در این مرحله حضور داشتند. در مرحله دوم، برگزیدگان مرحله اول وارد آزمون‌های تخصصی‌تر می‌شوند و در نهایت حدود ۴۰ نفر برای دوره تابستان انتخاب می‌شوند. در مرحله نهایی، از میان این افراد، ۱۰ نفر موفق به کسب مدال طلا می‌شوند و به عضویت تیم ملی درآمده و برای مسابقات جهانی اعزام خواهند شد.

 دبیر اجرایی کمیته المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی درباره پراکندگی جغرفایایی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در المپیاد سخن گفت و افزود: از نظر پراکندگی جغرافیایی، همواره دانش‌آموزانی از استان‌های مختلف کشور در مراحل بالای المپیاد حضور داشتند. برای مثال در سال‌های گذشته تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان از مشهد و استان‌های دیگر به تیم ملی راه یافتند. این موضوع نشان می‌دهد که المپیاد تنها محدود به یک شهر یا استان خاص نیست.

وی  گفت: یکی از اهداف اصلی ما در کمیته، فراهم کردن دسترسی عادلانه‌تر برای همه علاقه‌مندان است. به همین دلیل، دوره‌های آموزشی و منابع رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم تا هیچ‌کس به دلیل محدودیت مالی یا جغرافیایی از این فرصت محروم نشود.

‌نیک‌خواه در ادامه به تلاش‌های این کمیته در‌ سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر همچنین تلاش کرده‌ایم المپیاد را بیشتر به جامعه علمی و حرفه‌ای کشور معرفی کنیم. به همین منظور در سه سال گذشته اردوها و رویدادهایی در سازمان‌های مهم کشور برگزار کرده‌ایم؛ برای مثال، دو سال پیاپی میزبان اردو در سازمان بورس کشور بوده‌ایم. این برنامه‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا از نزدیک با کارشناسان برجسته کشور ارتباط بگیرند و فضای واقعی مدیریت و اقتصاد را لمس کنند.

‌دبیر اجرایی کمیته المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی ضمن ابراز امیدواری برای تقویت این المپیاد افزود:  ما امیدواریم با تقویت علمی و اجرایی المپیاد، آن را بیش از پیش در سطح کشور بشناسانیم، سهمیه‌های رشته‌های مرتبط را افزایش دهیم‌ و انگیزه بیشتری برای دانش‌آموزان علاقه‌مند ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به سوال پانا درباره چگونگی ارتقا این المپیاد گفت: در واقع یکی از مهم‌ترین تغییرات این بوده که محتوای آموزشی و نحوه برگزاری المپیاد حرفه‌ای‌تر و کاربردی‌تر شده است. ما در مقطع دانش‌آموزی اساساً درس مستقلی به نام اقتصاد نداریم و همین باعث می‌شد طراحی محتوای منسجم برای این رشته سخت باشد. الان اما تلاش کرده‌ایم این خلا را پر کنیم. محتوایی که ارائه می‌کنیم هم منسجم‌تر شده، هم به‌روزتر‌ و هم هم‌راستا با المپیاد جهانی است.

نیک‌خواه در ادامه با اشاره به پوشش گسترده این المپیاد گفت:  ما سه حوزه‌‌ اقتصاد، مدیریت و حکمرانی را پوشش می‌دهیم که طبیعی است همپوشانی‌هایی داشته باشند. به همین دلیل، هدفمان این بوده که پراکندگی و تکرار مطالب کمتر شود و بچه‌ها با یک چارچوب علمی روشن و یکپارچه پیش بروند.

دبیر اجرایی کمیته المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی به همکاری اساتید برتر کشوری در سال‌های اخیر برای ارتقای دانش‌پژوهان این المپیاد اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از عوامل مهم در ارتقای کیفیت، همکاری اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور است. این اساتید وقت ارزشمندی برای بچه‌ها می‌گذارند و باعث می‌شوند دانش‌آموزان علاقه‌مند، حتی از سنین پایین مثل ۱۳ یا ۱۴ سالگی، با مباحثی آشنا شوند که معمولاً دانشجویان در مقطع کارشناسی یا حتی ارشد تجربه می‌کنند. این یک فرصت بی‌نظیر برای رشد علمی آن‌هاست. 

‌وی در پاسخ به پانا با تاکید بر پراکندگی استانی گفت: از نظر پراکندگی استانی، خوشبختانه همیشه ترکیب متنوعی داشتیم. از استان‌های مختلف کشور دانش‌آموزان به مراحل بالای المپیاد و حتی تیم ملی راه پیدا کردند. این برای ما یک نقطه قوت است که المپیاد محدود به یک شهر یا منطقه خاص نیست.

‌نیک‌خواه همچنین به وجود پراکندگی استانی اشاره کرد و‌ گفت: از نظر پراکندگی جنسیتی هم برخلاف برخی المپیادهای دیگر، وضعیت قابل قبولی داریم. در چهار دوره گذشته، سه بار خانم‌ها در تیم ملی حضور داشتند و حتی مدال جهانی گرفتند. برای نمونه، در سال ۲۰۲۲ نمایندگان ما شامل یک آقا و یک خانم بودند. تنها امسال به‌طور استثنا ترکیب تیم ملی تماماً پسرانه شد.

‌دبیر اجرایی کمیته المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی ‌گفت:  یکی از راهکارهایی که ما به آن فکر می‌کنیم، استفاده از فارغ‌التحصیلان المپیاد (مدال‌آوران) برای تدریس است. اگر دوره‌هایی برای آن‌ها طراحی شود تا برای تدریس آماده شوند، می‌توانند به‌عنوان دبیر وارد چرخه المپیاد شوند و این مشکل تا حدی حل خواهد شد.

‌وی افزود:  تا این لحظه تمرکز اصلی ما روی ایجاد انگیزه برای بچه‌ها بوده، مثلاً با فراهم کردن سهمیه‌های کنکور برای مدال‌آوران یا برنامه‌های مشابه. اما در ادامه، موضوع تربیت دبیر و رفع این محدودیت‌ها هم جزو مسیرهایی است که می‌توانیم جدی‌تر دنبال کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار