عضو کمیته علمی المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی خبر داد:

المپیاد اقتصاد ایران به جمع ۲۰ قدرت برتر جهان پیوست؛ تصویب سهمیه دانشگاهی برای مدال‌آوران

تهران (پانا) - عضو کمیته علمی المپیاد مدیریت، اقتصاد و حکمرانی با تشریح روند صعودی ایران از رتبه ۴۷ به ۱۸ جهان، از تصویب سهمیه دانشگاهی برای ادامه تحصیل مدال‌آوران در رشته‌های روانشناسی، مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع خبر داد.

کد مطلب: ۱۶۰۱۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد
المپیاد اقتصاد ایران به جمع ۲۰ قدرت برتر جهان پیوست؛ تصویب سهمیه دانشگاهی برای مدال‌آوران

به گزارش خبرنگار پانا؛ شمیم طاهری، عضو کمیته علمی المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی  در نشست خبری باشگاه دانش‌پژوهان جوان به گزارش حضور ایران در المپیاد جهانی اقتصاد و مدیریت پرداخت و گفت:  سابقه حضور ایران در مسابقات جهانی اقتصاد از سال ۲۰۲۰ آغاز شد. امسال ششمین دوره حضور تیم ایران در این رقابت‌ها بود. تا قبل از سال گذشته، نقش باشگاه دانش‌پژوهان جوان در اعزام تیم بسیار محدود و صرفاً در هفته‌های پایانی قبل از آزمون بود. اما از سال گذشته، برای نخستین بار، تمام فرآیند آماده‌سازی و اعزام به‌طور کامل تحت مدیریت باشگاه قرار گرفت.

وی در ادامه درباره نتایج سال‌های گذشته تیم ملی المپیاد اقتصاد ایران گفت: نتایج گروهی باشگاه در طول سال‌های گذشته به ترتیب  در سال  ۲۰۲۰   رتبه ۲۷ از میان ۲۹ کشور، در سال ۲۰۲۱ رتبه ۳۷ از میان ۴۴ کشور، ۲۰۲۲   رتبه ۳۳ از میان ۴۱ کشور، ۲۰۲۳  رتبه ۳۵ از میان ۴۷ کشور و در سال  ۲۰۲۴ که  بهترین عملکرد تاریخ ایران بود؛ رتبه ۲۷ از میان ۵۱ کشور. در رابطه با مدال‌های کسب شده نیز، تا سال ۲۰۲۴، تنها یک مدال نقره و دو برنز به دست آمده بود.

طاهری از نتایج درخشان تیم‌ ملی اقتصاد و مدیریت در این دوره از رقابت‌ها خبر داد و گفت:  امسال، از پنج دانش‌آموز اعزامی، ایران موفق به کسب ۲ مدال نقره، ۲ برنز و یک دیپلم افتخار شد. نکته مهم‌تر این است که تیم ایران برای اولین بار با کسب رتبه ۱۸  در بین ۲۰ کشور برتر جهان قرار گرفت که ارتقایی ارزشمند نسبت به سال گذشته است.

شرایط آماده‌سازی تیم ملی المپیاد اقتصاد 

عضو کمیته علمی المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی درباره شرایط آماده‌سازی تیم ملی گفت: از آبان سال گذشته تا روزهای منتهی به آزمون، دوره‌های آموزشی برگزار شد. اما متأسفانه به دلیل همزمانی با امتحانات نهایی و کنکور، بیشتر آموزش‌ها به‌صورت آنلاین بود. حتی برخی دانش‌آموزان دو روز قبل از اعزام، سر جلسه کنکور حاضر شده بودند. با این وجود، تیم موفق شد بهترین عملکرد خود را ثبت کند.

سهمیه‌های دانشگاهی برای مدال‌آوران طلای المپیاد اقتصاد و‌ مدیریت

وی با اشاره به تصویب طرح اعطای سهمیه به المپیادهای علمی گفت: با پیگیری‌های باشگاه، از مهر آینده سهمیه‌ای برای مدال‌آوران این المپیاد در نظر گرفته شده است. البته این مسئله فعلا مصوب شده، اما هنوز ابلاغ رسمی نشده است. رشته‌هایی که فعلاً در فهرست سهمیه قرار دارند عبارت‌اند از؛ روانشناسی، گرایش‌های مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد، فلسفه، علوم سیاسی، مهندسی صنایع و آمار. که بر این اساس، دانش‌آموزان علوم انسانی می‌توانند بدون کنکور در بسیاری از رشته‌های مرتبط ادامه تحصیل دهند. دانش‌آموزان ریاضی نیز امکان ورود بدون کنکور به رشته‌های مهندسی صنایع و آمار را خواهند داشت.

چالش‌های اطلاع‌رسانی و معرفی المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی

طاهری در ادامه از چالش شناساندن المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی در مدارس سخن گفت و افزود: متأسفانه هنوز در بسیاری از مدارس، به‌ویژه مدارس رشته ریاضی و تجربی، المپیاد مدیریت و اقتصاد ناشناخته مانده است. حتی در برخی جلسات معرفی المپیادها در مدارس، نامی از این المپیاد برده نمی‌شود. دلیل اصلی هم این است که در برنامه درسی رسمی، درس اقتصاد فقط در پایه دهم رشته انسانی تدریس می‌شود و دانش‌آموزان ریاضی و تجربی هیچ آشنایی پیشینی با این حوزه ندارند.

عضو کمیته علمی المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی از تلاش این کمیته برای حل مسئله خبر داد و گفت:  کمیته علمی از دو سال پیش محتوای آموزشی رایگان (ویدئوهای درسی) را آماده و در سایت‌های مرتبط بارگذاری کرده است تا دانش‌آموزان سراسر کشور، حتی در مناطق محروم نیز بتوانند از حداقل منابع بهره‌مند شوند.

پراکندگی جغرافیایی شرکت‌کنندگان المپیاد اقتصاد

وی در ادامه درباره ‌‌پراکندگی شرکت‌کنندگان المپیاد اقتصاد گفت: در حال حاضر تمرکز اصلی همچنان در تهران و استان‌های اطراف نظیر کرج، قم، قزوین  است. به‌عنوان مثال، در میان ۴۰ نفر منتخب این دوره، حدود ۲۰ نفر از تهران و ۵ نفر دیگر از شهرهای نزدیک آن هستند. دانش‌آموزانی هم از استان‌های محروم مثل خراسان جنوبی یا سیستان و بلوچستان حضور داشتند، اما تعدادشان بسیار محدود بوده است. بنابراین لازم است اطلاع‌رسانی و حمایت بیشتری برای حضور گسترده‌تر استان‌های محروم صورت گیرد.

طاهری در ادامه درباره ادغام دو المپیاد اقتصاد و تفکر توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سال گذشته المپیادهای «اقتصاد» و «تفکر و کارآفرینی» ادغام شدند و تحت عنوان جدید «المپیاد مدیریت، اقتصاد و حکمرانی» برگزار می‌شوند. خوشبختانه این المپیاد به همراه «هوش مصنوعی» جزو تنها المپیادهای نوپایی هستند که موفق به دریافت سهمیه دانشگاهی شده‌اند؛ موضوعی که نشان‌دهنده اهمیت و حمایت جدی مسئولان کشور از آن است.

عضو کمیته علمی المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی همچنین  از رسانه‌ها ‌درخواست کرد تا در معرفی این المپیاد و ظرفیت‌های آن به دانش‌آموزان سراسر کشور یاری رسانند تا استعدادهای بیشتری بتوانند در این مسیر افتخارآفرین قرار بگیرند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پانا  درباره شرایط میزبانی و تجربه ‌حضور‌ ایران گفت:  خوشبختانه در این المپیاد، برخورد خاص یا تبعیض‌آمیزی نسبت به ایران صورت نگرفت و رفتار میزبان با تیم ما همانند سایر کشورها بود. اما به‌طور کلی باید گفت سطح کیفی برگزاری مسابقه از نظر اجرایی و سازماندهی مطلوب نبود.

طاهری در ادامه افزود: هم ما و هم سایر کشورها در مقاطع مختلف نسبت به این موضوع نارضایتی داشتیم و به میزبان هم منتقل کردیم. به نظر می‌رسید میزبان آمادگی کافی برای برگزاری رویدادی در این سطح را نداشت. با این حال، کاستی‌ها برای همه کشورها وجود داشت و کم‌وبیش همه به‌طور یکسان متضرر شدند.

عضو کمیته علمی المپیاد اقتصاد، مدیریت و حکمرانی در ادامه در پاسخ به پانا درباره حضور دانش‌آموزان دارای تجربه مسابقات جهانی گفت: قطعاً حضور دانش‌آموزی که تجربه سال قبل را داشته باشد، برای تیم ارزشمند است. نمونه‌اش آقای میرروستا  بود که سال گذشته مدال برنز گرفت و امسال با تجربه بیشتر توانست مدال ارزشمندتری کسب کند. اما ما سعی می‌کنیم فرآیند آماده‌سازی تیم ملی به حضور یا عدم حضور یک فرد وابسته نباشد. از همان روز اول، آموزش‌های کامل و یکسان برای همه اعضا در نظر گرفته می‌شود تا تیم بتواند باکیفیت وارد مسابقات جهانی شود.

وی افزود: در انتخابی‌های امسال به دلیل ادغام دو المپیاد (اقتصاد و کارآفرینی) تعداد شرکت‌کنندگان زیاد بود و برخی از مستعدترین‌ها در سال‌های یازدهم شرکت کردند، در نتیجه امکان حضور آن‌ها در سال آینده هم وجود نخواهد داشت. با این وجود، درهای تیم ملی همیشه به روی دانش‌آموزان پایه دهم باز است و ما امیدواریم در سال‌های آینده شاهد حضور مداوم‌تر آن‌ها باشیم.

این مربی تیم‌های المپیادی در پاسخ به دیگر پرسش  پانا درباره عدالت آموزشی بین تهران و استان‌ها گفت: ما در باشگاه همه تلاش‌مان را می‌کنیم که هیچ تفاوتی بین دانش‌آموزان تهرانی و شهرستانی نباشد. اما باید واقع‌بین بود؛ امکانات پایه در مناطق محروم بسیار متفاوت است. دانش‌آموزان برخی استان‌ها حتی در دسترسی به برق پایدار، آب بهداشتی یا اینترنت با مشکلات جدی روبه‌رو هستند. طبیعی است که وقتی کلاس‌ها آنلاین برگزار می‌شود، دانش‌آموز تهرانی با اینترنت پایدار و امکانات بیشتر، خیلی راحت‌تر از همکلاسی‌اش در یک شهر محروم آموزش می‌بیند.

طاهری افزود: سعی کرده‌ایم با ضبط و بارگذاری ویدئوهای آموزشی بخشی از این فاصله را جبران کنیم، اما باز هم شرایط برابر صد درصدی ایجاد نمی‌شود. این مسئله در نهایت بر نتایج اثر می‌گذارد. بنابراین، اگر دانش‌آموزی از یک استان محروم بتواند خودش را به مراحل پایانی برساند، باید دوچندان قدردان زحماتش باشیم، چون در واقع از موانع سخت‌تری عبور کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار