رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش:

صیانت از هویت دینی و ملی دانش‌آموزان ماموریت اصلی حراست است/ نگاه مجموعه حراست فرهنگی و تربیتی است

تهران (پانا) - رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش در دومین روز از سی‌وهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور، با تاکید بر اینکه امنیت سازمانی شرط تحقق اهداف تعلیم و تربیت است، گفت: امنیت فرهنگی در آموزش و پرورش جایگاه راهبردی دارد و حراست ماموریت دارد از هویت دینی، ملی و اخلاقی دانش‌آموزان و معلمان در برابر تهدیدات صیانت کند.»

کد مطلب: ۱۵۹۸۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد
صیانت از هویت دینی و ملی دانش‌آموزان ماموریت اصلی حراست است/ نگاه مجموعه حراست فرهنگی و تربیتی است

مجتبی هاشمی، رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش در دومین روز از سی‌وهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور با تاکید بر اهمیت امنیت در دستگاه تعلیم و تربیت گفت: «آموزش و پرورش در دوران کرونا تجربه جدیدی را پشت سر گذاشت و همان‌طور که حدیث معروف بیان می‌کند، دو نعمت سلامتی و امنیت زمانی ارزشمندتر می‌شوند که فقدان آن‌ها احساس شود. در این دوره با فقدان سلامت مواجه بودیم و اکنون ضرورت دارد که آموزش و پرورش با بهره‌گیری از این تجربه، مسیر موفقیت را ادامه دهد.»

وی امنیت را یکی از اولویت‌های سازمانی دانست و اظهار کرد: «امنیت پایدار نه تنها یک نیاز، بلکه یک الزام استراتژیک است تا بتوان ارزش‌ها و اهداف سازمان را حفظ کرد. امنیت شرایطی است که آرامش ایجاد می‌کند، امکان شناسایی تهدیدها را فراهم می‌سازد و به مدیریت بهتر فرایندهای کاری منجر می‌شود. از آنجا که آموزش و پرورش دستگاهی چندبعدی و گسترده است، امنیت در آن به معنای مجموعه‌ای از اقدامات، سیاست‌ها و فرایندهای حفاظتی است که دارایی‌های فیزیکی، سرمایه انسانی و اطلاعات سازمان را دربرمی‌گیرد.»

هاشمی با تاکید بر اینکه هدف امنیت سازمانی، حفظ اعتبار آموزش و پرورش است، افزود: «سازمانی که در آن امنیت جاری نباشد، به ارزش‌های خود دست نمی‌یابد. با تدبیر و پیش‌بینی تهدیدات می‌توان ریسک‌ها را کاهش داد و اعتماد ذی‌نفعان را تقویت کرد. در آموزش و پرورش، بزرگترین سرمایه‌ها معلمان و دانش‌آموزانی هستند که امانت مردم محسوب می‌شوند و ایجاد اعتماد نسبت به این دستگاه بسیار موثر است.»

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «حراست تضمین‌کننده تداوم فعالیت‌ها و کارکردهای سازمان است و به مدیران کمک می‌کند تا با ابزار مناسب، سازمان خود را بهتر مدیریت کنند. از آنجا که آموزش و پرورش یک دستگاه فرهنگی و آموزشی است، نگاه مجموعه حراست نیز فرهنگی و تربیتی است. سیاست‌های مقام عالی وزارت، دکتر کاظمی، بر همین مبنا شکل گرفته و اقدامات نظارتی، پیشگیرانه و حمایتی در حوزه امنیت فرهنگی دنبال می‌شود تا از هویت دینی، ملی و اخلاقی دانش‌آموزان و جامعه هدف صیانت شود.»

وی با اشاره به سیاست‌های اجرایی مرکز حراست گفت: «قریب به نه ماه پیش سیاست‌هایی ابلاغ شد که همه مسائل امنیتی آموزش و پرورش در آن دیده شده است. در هرم امنیت آموزش و پرورش، سیاست‌گذاری در راس قرار دارد و پایین‌ترین سطح مربوط به امنیت فیزیکی و ایمنی محیط است. در رأس این هرم، امنیت فرهنگی قرار گرفته که در حوزه راهبردی تعریف می‌شود و اهمیت بالایی دارد.»

هاشمی خطاب به مدیران استان‌ها و مناطق تاکید کرد: «امنیت و امنیت فرهنگی محصول مشترک حراست و مدیریت است و عملکرد متقابل می‌تواند شرایط مطلوبی ایجاد کند. مدیران باید از همکاران حراست که وظایف سنگینی بر عهده دارند حمایت کنند تا بتوانند شرایط را در محیطی مطلوب پیش ببرند و نتیجه آن به نفع سازمان و مدیران خواهد بود.»

وی به پنج رویکرد اصلی مرکز حراست اشاره کرد و گفت: «این رویکردها شامل رویکرد حقوقی، راه‌محور، ارتقای آگاهی و دانش تخصصی، رویکرد انسانی و سرمایه‌ای و همچنین رویکرد امنیت است. در این چارچوب، پاسخگویی به مطالبات، تعامل هوشمندانه، مدیریت منابع انسانی و حفظ تعادل میان آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی در دستورکار قرار دارد.»

هاشمی با مقایسه شرایط عادی و شرایط جنگی خاطرنشان کرد: «در شرایط عادی، رویکرد امنیتی، ایجابی و تعاملی است و اگر سازمان به‌صورت پیوسته و هوشمندانه عمل کند، می‌تواند بحران‌ها را مدیریت کند. اما در شرایط جنگی، رویکرد امنیتی سختگیرانه و کنترلی می‌شود و آموزش به سمت مدیریت بحران، دفاع غیرنظامی و آموزش ویژه بحران سوق پیدا می‌کند.»

وی افزود: «در شرایط جنگی اخیر، با پیشنهاد و راهبری وزیر آموزش و پرورش، ۱۵ کارگروه تخصصی تشکیل شد تا وظایف سازمان در حوزه‌های مختلف تقسیم شود. این ساختار متناسب با شرایط فوق‌العاده طراحی شد و برای اجرای دقیق آن بخشنامه‌ها و چک‌لیست‌های پیش‌بینی‌شده به مناطق ابلاغ شد.»

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت حفظ انسجام اجتماعی در شرایط بحرانی گفت: «مهم‌ترین تهدید در بحران‌ها، نبود انسجام و مدیریت واحد است. رعایت حفاظت گفتار، گردش محدود اطلاعات و حفظ آرامش مدیران اهمیت بسیاری دارد تا فضای نارضایتی ایجاد نشود. همچنین برنامه‌های اجرایی باید به‌موقع مدیریت شوند، هماهنگی با مراجع ذی‌ربط و شورای تأمین انجام گیرد و پشتیبان داده‌ها و انتقال به محل امن مورد توجه قرار گیرد.»

وی تصریح کرد: «مقام معظم رهبری هفت راهبرد اساسی را پس از جنگ برای جامعه ترسیم کرده‌اند و امید است آموزش و پرورش با اجرای این راهبردها جزو موفق‌ترین دستگاه‌ها باشد. امنیت حالتی از آرامش، استقرار و دوری از خطر و آسیب است. امنیت سازمانی مجموعه‌ای هماهنگ از اقدامات، سیاست‌ها و فرایندهاست که به‌منظور محافظت همه‌جانبه از دارایی‌های مادی و معنوی، اطلاعات حساس، نیروی انسانی و سایر عناصر کلیدی سازمان در برابر تهدیدات داخلی و خارجی طراحی و اجرا می‌شود. همچنین امنیت فرهنگی در آموزش و پرورش شامل اقدامات نظارتی، پیشگیرانه و حمایتی است که با هدف صیانت از هویت دینی، ملی، اخلاقی و فرهنگی دانش‌آموزان و معلمان در برابر تهدیدات فکری، اعتقادی، اجتماعی و رسانه‌ای دنبال می‌شود.»

هاشمی تاکید کرد: «حراست آموزش و پرورش مأموریت دارد تا از فضای این دستگاه در برابر نفوذ جریان‌های مخل فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی صیانت کند و بخش‌های اجرایی سازمان را در این مسیر یاری دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار