مدال‌آور نقره المپیاد جهانی شیمی در گفت‌وگو با پانا؛

پشتکار، کلید موفقیت یک المپیادی است/ همزمانی امتحانات نهایی با المپیاد، چالش بزرگ دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - مدال‌آور نقره المپیاد جهانی شیمی، مسیر دشوار و پرهیجان خود را از مدرسه تا مسابقات جهانی روایت می‌کند؛ روزهایی با مطالعه بیش از ۸ ساعت، مواجهه با جنگ و آزمون‌های سرنوشت‌ساز، که پشتکار او را به مدال رساند.

کد مطلب: ۱۵۹۷۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
پشتکار، کلید موفقیت یک المپیادی است/ همزمانی امتحانات نهایی با المپیاد، چالش بزرگ دانش‌آموزان است

المپیادها، صحنه‌ای بی‌نظیر برای نمایش نبوغ، پشتکار و جسارت دانش‌آموزان نخبه‌اند؛ جایی که هوش به تنهایی کافی نیست و علاقه و تلاش مستمر، رمز موفقیت است. هر گام در این مسیر، از ساعت‌ها مطالعه و تمرکز گرفته تا غلبه بر موانع غیرمنتظره، آزمونی برای اراده و انگیزه فرد است.

در دنیای المپیاد،  هوش و استعداد تنها بخشی از مسیر است، پشتکار و جسارت، ستاره‌های موفقیت را می‌سازند. داستان سینا آهنی، مدال‌آور نقره المپیاد جهانی شیمی، روایت همان مسیر پرهیجان و پرچالش و  الهام‌بخش هر نوجوانی است که می‌خواهد با شور و تلاش، مسیر علمی خود را به اوج برساند.

سینا آهنی؛ مدال‌آور نقره المپیاد جهانی شیمی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ماهیت شیمی گفت: «شیمی در واقع می‌شود گفت دنیای مولکول است؛ جایی که اتم‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و هر چیزی که ما می‌شناسیم و درست می‌کنیم، بر پایه همین نظم و ترکیب شکل می‌گیرد. اگر بخواهم به‌طور دقیق تعریف کنم، شیمی مطالعه‌ همین جهان مولکولی است.»

وی درباره آغاز مسیر علاقه‌مندی خود به شیمی گفت: «من در مدرسه‌ راهنمایی «علامه‌حلی پنج» و دبیرستان «علامه حلی یک» تحصیل می‌کردم. آشنایی من با شیمی تقریباً از پایه‌ هفتم و هشتم شروع شد، زمانی که در مدرسه‌مان درسی به نام «درس پژوهشی» داشتیم. از همان زمان علاقه‌مند شدم و درس پژوهشی خود را به شیمی اختصاص دادم.»

این مدال‌آور المپیاد در ادامه افزود: «وقتی وارد دبیرستان شدم، فهمیدم که چیزی به نام المپیاد وجود دارد و شیمی هم یکی از رشته‌های آن است. شروع به مطالعه در مورد المپیاد کردم و این مسیر جدی‌تر شد. در پایه‌ دهم، المپیاد را به طور رسمی دنبال کردم و در پایه‌ یازدهم توانستم مدال طلای کشوری المپیاد شیمی را کسب کنم.»

آهنی با اشاره به آغاز مسیر خود از کلاس هشتم گفت:  «این مسیر برای من از همان کلاس هشتم شروع شد و نه به صورت ناگهانی؛ از همان زمان علاقه داشتم که به جای مطالعه‌ همه‌ درس‌ها، بر درس‌های مورد علاقه‌ام تمرکز کنم و به همین دلیل شیمی را انتخاب کردم. مسیر المپیاد شیمی ترکیبی از پشتکار، علاقه و برنامه‌ریزی بود.»

وی  از ریسک‌های مسیر تازه‌کاران در المپیاد شیمی خبر داد و  افزود:  «مسیر المپیاد شیمی برای کسانی که تازه شروع می‌کنند، نسبت به مسیر کنکور دانشگاه ریسک بیشتری دارد، زیرا امکان دارد در یک روز آزمون که فقط یک بار برگزار می‌شود، روز خوبی نداشته باشید و قبول نشوید. با این حال، من تصمیم گرفتم ریسک را بپذیرم و در مسیر المپیاد قدم بگذارم.»

مدال‌آور نقره المپیاد جهانی شیمی در ادامه  از آغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه تنها سه هفته قبل از اعزام به المپیاد جهانی سخن  گفت و افزود:  «سه هفته قبل از اعزام، جنگ به صورت ناگهانی شروع شد و همه با اتفاقی جدید و ناخوشایند مواجه شدیم. با این حال، پس از چند روز، مسیر مطالعه و آماده‌سازی خود را ادامه دادیم تا مطالب از یادمان نرود. حتی قبل از اعزام، وقتی جنگ دوازده روزه تمام شد، امارات به ما ویزا نمی‌داد و استرس جدیدی به وجود آمد؛ اما سرانجام اعزام شدیم و نتیجه تلاش‌هایمان مثبت بود.»

آهنی درباره روز اعلام نتایج اختتامیه المپیاد جهانی شیمی گفت: «روز اعلام نتایج اختتامیه المپیاد جهانی شیمی، زمانی که مدال‌ها خوانده شد و نام من در میان مدال‌های نقره اعلام شد، دوست داشتم اولین کسی که خبر موفقیتم را می‌شنید، خانواده‌ام باشند. با توجه به عملکرد ایران در المپیاد شیمی و سابقه‌ کسب رتبه‌های خوب، انتظار داشتم مدال نقره را کسب کنم.»

وی در پاسخ به این پرسش که اگر به گذشته بازگردد دوباره به سراغ المپیاد می‌رود یا مسیر جدیدی انتخاب می‌کند گفت: «اگر به گذشته برگردم، از روزی که در پایه‌ هشتم با شیمی آشنا شدم تا شروع رسمی المپیاد، دوباره همین مسیر را انتخاب می‌کنم و هیچ تغییر اساسی در تصمیمم ایجاد نمی‌کنم. مسیر المپیاد واقعاً خیلی جالب و زیبا بود. مسیر المپیاد، از نظر من، جذابیت بیشتری نسبت به مسیر کنکور برای ورود به دانشگاه داشت.»

مدال‌آور المپیاد جهانی شیمی  به روزهای سخت و چالش‌ها در  مسیر المپیاد اشاره کرد و گفت: «ماه‌هایی که تازه شروع کرده بودم، خیلی روزها خسته می‌شدم و به خودم می‌گفتم شاید اشتباه کردم که وارد این مسیر شدم. خیلی روزها نتیجه‌ خوبی نمی‌گرفتم و واقعاً ناراحت بودم. اما خوشحالم که ادامه دادم و این باعث نشد به‌خاطر نتیجه‌ نامطلوب از مسیر کنار بکشم. به خودم می‌گفتم: "فقط ادامه بده."»

آهنی درباره انگیزه خود در مسیر المپیاد گفت: «من همیشه در ذهنم حتی روزی که در المپیاد کشوری مدال طلا کسب کردم، به خودم می‌گفتم که می‌شود و تلاش کردم تا به هدفم برسم. به همین دلیل حتی اگر موفق نمی‌شدم، می‌توانستم ادامه بدهم. تلاش می‌کردم تا ببینم که حداقل امکانش وجود دارد یا به نتیجه نمی‌رسم و این برای من انگیزه‌ خوبی بود.»

وی در توضیح نقش پشتکار و هوش در موفقیت المپیاد گفت: «در مسیر المپیاد هوش بی‌تأثیر نیست، اما نسبت به پشتکار اهمیت کمتری دارد. اگر باهوش هم باشید ولی پشتکار نداشته باشید، نمی‌توانید نتیجه‌ مطلوبی بگیرید. پشتکار مهم‌ترین عامل است و هوش در کنار پشتکار می‌تواند کمک کند.»

روزانه بیش از ۸ ساعت برای المپیاد مطالعه می‌کردم

این مدال‌آور نقره المپیاد جهانی شیمی درباره برنامه روزانه خود در مسیر المپیاد توضیح داد: «در مسیر المپیاد زمان‌هایی برای تفریح داشتم اما به نسبت سایر برنامه‌ها زمان کمی بود.  بعد از یک یا دو هفته مطالعه‌ زیاد، شاید یکی دو روز استراحت می‌کردیم.»

آهنی در ادامه با اشاره به برنامه مطالعه روزانه خود برای المپیاد و حفظ برنامه مطالعه مدرسه افزود: «برای خود المپیاد، میانگین مطالعه‌ روزانه بالای هشت ساعت بود. در پایه‌ یازدهم، امتحانات نهایی داشتم و مجبور شدم یک ماه تمرکز کامل روی امتحانات باشد و المپیاد را موقتا کنار بگذارم، که البته کمی دشوار بود، اما لازم بود.»

وی درباره تأثیر مطالعه شیمی در ادامه مسیر علمی خود گفت: «شیمی که تا اینجا خوانده‌ایم، می‌تواند کمک بزرگی به ادامه مسیر علمی من باشد، زیرا بسیاری از مباحث آن دانشگاهی است. من علاقه‌ای هم به زیست‌شناسی دارم و رشته‌هایی مثل بیوشیمی یا بیوتکنولوژی که ترکیبی از شیمی و زیست است، می‌تواند مسیر آینده‌ام باشد. هدفم این است که بتوانم در این حوزه‌ها مطالعه و تحقیق کنم.»

پشتکار و استمرار رمز موفقیت در مسیر علمی است

این مدال‌آور المپیاد  خطاب به هم‌سالان خود درباره سختی‌های مسیر المپیاد شیمی گفت: «مسیر سخت است، اما واقعاً ارزشش را دارد. باید پشتکار داشت و از مسیر لذت برد. حتی اگر موانع و روزهای دشوار وجود دارد، با تلاش و تمرکز می‌توان به نتیجه رسید. امیدوارم مسیر من برای دیگران الگویی باشد.»

آهنی خطاب به نوجوانان با بیان اینکه حتی اگر روزهای سخت و ناموفق زیادی در مسیر تلاش‌های علمی خود تجربه کنند، نباید دست بکشند گفت: «در تلاش‌هایی که هر روز انجام می‌دهید، شاید مدتی طولانی نتیجه‌ خوبی نگیرید و حتی روزهای بدی داشته باشید؛ انگار همه چیز علیه شماست. اما فقط کافی است تلاش خود را ادامه دهید.»

وی افزود: «اشکالی ندارد اگر امروز نتیجه‌ای نداشتید یا روزتان بد بود، مهم این است که ادامه بدهید. اگر امروز کار نکنید و دست بکشید، فقط بدتر می‌شود، اما اگر تلاش را ادامه دهید، حتماً بهتر می‌شود.»

این مدال‌آور المپیاد در پاسخ به این پرسش که اگر کتابی در‌مورد زندگیش نوشته شود فصل مربوط به المپیاد را چگونه آغاز می‌کند گفت: «دوست دارم فصل المپیاد با این شروع شود که "انسان باید دنبال علاقه‌ی خود برود". دنبال کردن علاقه چیز بدی نیست و واقعاً خوب است و می‌تواند کمک بزرگی باشد.»

وی در توصیه‌ای به علاقه‌مندان به شرکت در المپیاد برای پیمودن این مسیر گفت: «برای درس خواندن، مهم نیست هر روز حتماً حجم زیادی بخوانید. حتی ممکن است بعضی روزها نتوانید همه‌ برنامه را انجام دهید. اما درس خواندن باید منظم باشد، طوری که اگر امروز کم خواندید، فردا جبران کنید. منابع هم در دسترس هستند، خصوصاً منابع خارجی المپیاد. نظم در مطالعه مهم‌تر از حجم مطالعه است.»

وی همزمانی امتحانات نهایی با مسابقات المپیاد را یکی از سختی‌های مسیر المپیاد برشمرد و گفت: «یکی از سختی‌های المپیاد، همزمان بودن با امتحانات نهایی است. وقتی امتحان دارید، باید المپیاد را برای یک ماه یا بیشتر کنار بگذارید تا برای امتحان آماده شوید، مخصوصاً در پایه‌های دهم و یازدهم. اگر این محدودیت برداشته شود، واقعاً می‌تواند کمک بزرگی برای دانش‌آموزان المپیادی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار