پیام رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت روز ملی شنوایی‌شناسی؛

ضرورت گسترش همکاری‌های میان‌رشته‌ای در طراحی الگوهای نوین آموزشی–توانبخشی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت روز ملی شنوایی‌شناسی پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۵۹۱۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت گسترش همکاری‌های میان‌رشته‌ای در طراحی الگوهای نوین آموزشی–توانبخشی

متن پیام ‌سالار قاسمی به شرح زیر است:

«شنوایی، دروازه ورود به جهان معنا و زبان است و شنوایی‌شناسان، پاسداران این دروازه حیاتی‌اند. در نظام تعلیم و تربیت فراگیر و عادلانه، هیچ مؤلفه‌ای به اندازه شنوایی و درک شنیداری، در شکل‌گیری زبان، ارتباط و یادگیری بنیادین نقش ندارد. در این مسیر، شنوایی‌شناسان نه‌تنها به ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی می‌پردازند، بلکه با طراحی و اجرای برنامه‌های مداخله‌ای، نقش بی‌بدیلی در پیشگیری از اختلالات ارتباطی و ارتقاء کیفیت زندگی و یادگیری دانش‌آموزان دارند.

در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حضور متخصصان شنوایی‌شناسی به عنوان یکی از ارکان مکمل تیم‌های چندتخصصی به‌ویژه در کنار گفتاردرمانگران، ضامن اثربخشی خدمات توانبخشی در کودکان با آسیب شنوایی، اختلالات رشدی و مشکلات گفتاری است. تشخیص دقیق، تنظیم برنامه مداخله شنیداری، انتخاب و تنظیم وسایل کمک‌شنوایی و ارجاع به‌موقع به سایر متخصصان از جمله وظایف خطیر این گروه است که به طور مستقیم بر کیفیت خدمات گفتاردرمانی و یادگیری زبانی دانش‌آموزان اثرگذار است.

اینجانب ضمن تبریک روز ملی شنوایی‌شناس به این قشر فرهیخته، پرتلاش و متخصص، مراتب تقدیر خود را از نقش مؤثر آنان در خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، اعلام نموده و بر ضرورت گسترش همکاری‌های میان‌رشته‌ای در طراحی الگوهای نوین آموزشی–توانبخشی تأکید می‌نمایم. امید است با توسعه نظام ارجاع، ارتقاء آموزش تخصصی و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین شنوایی، بتوانیم گام‌های مؤثرتری در مسیر عدالت تربیتی و توانمندسازی کودکان استثنایی برداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار